Gå til innhold
  • Bli medlem

slakklinekarabiner/ vanligekarabiner


sinje

Anbefalte innlegg

hva er egentlig forskjellen på disse karabinene kontra vanelige klatre karabiner?

slakklines karabiner http://slakkline.no/no/produkter/garasjesalg/3x-pushtwist-lock-karabin/

ovale karabiner(vanelige klatrekarabiner) http://www.oslosportslager.no/produkt/oval-compact-screw-lock-skrukarabin-21119.aspx

"Atomkrig og annet skal til for å åpne denne karabineren" står det på slakkline sin nettside, er disse da sterkere en de vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Slakkline oppgir 25KN bruddstyrke

Sportslageret oppgir 24 KN bruddstyrke.

Minimal forskjell! Og f.eks. DMM karabineren sportslageret har oppgir også 25KN.

De har også en med 30kN til 149kr faktisk. Altså ganske billig i forhold til slakkline sitt tilbud på 299kr...

http://www.oslosportslager.no/produkt/dmm-oval-stalkarabin-med-skru-23772.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg tro, jeg tipper de bare har kjøpt en bunch karabinere (med sitt eget navn, derfor den høye originalprisen) fra en klatreutstyrsprodusent. Men er du usikker kan du alltids spørre dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CE-godkjent kun for slakkline.. Kan hende det er fullt mulig, men ville ikke tatt sjansen. Gleden over å ha spart en hundrelapp er kanskje ikke så stor lenger når du henger og dingler og lurer på om karabinen holder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som litt skitten markedsføring, spesiell hvis man ser hvem som er selger :?

Hvilken EN norm er for slakkline ?

Det blir interessang å sammenligne det med normer for klatreutstyr :P

Det er mest sannsynlig et vareparti av klatrekarabiner med gravering kun for slakkline :P

Det står ingen produsent i teksten eller på karabiner 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står forøvrig i Slakklines sett at 'karabinerne skal kun brukes til Slakkline og under ingen omstendigheter klatring'. Jeg tror det er fordi karabinerne blir påført statisk stress over tid, men med den bruddstyrken burde de kunne brukes til hva som helst(løfte en bil for eksempel)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mere snakk om at slakkline ikke på noen måte vil være ansvarlige dersom folk bruker utstyret deres til andre aktiviteter, og noe går gæli!

Ved å merke utstyret til å kun være til slakklinebruk, fristiller de seg fra ansvar dersom noe ryker ved f.eks klatrebruk.

Karabinene er etter hva jeg har forstådt, helt normale karabinere som like gjerne kunne blitt brukt til klatring dersom de, som nevnt tidligere her, ikke hadde vært utsatt for mye stress over tid ved slakklinebruk.

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville uansett ikke brukt de samme binerne til slakkline og Klatring! Det er et faktum at når man strammer en line hardt også går på den så blir det en ENORM belastning! Jer har selv hørt om folk som har bøyd ordentlige klatre skrukarabinere ved slakklinebruk. Selv har jeg det som et prinsipp at jeg jolder slakkline og klatreutstyr fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett ikke brukt de samme binerne til slakkline og Klatring! Det er et faktum at når man strammer en line hardt også går på den så blir det en ENORM belastning! Jer har selv hørt om folk som har bøyd ordentlige klatre skrukarabinere ved slakklinebruk. Selv har jeg det som et prinsipp at jeg jolder slakkline og klatreutstyr fra hverandre.

litt utenom temaet, ser du går på høyline og lurer derfor på om du bruker en vanelige slyngel med en karabin når du går på høyline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.