Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til forskjellig mat på bål?


margrø

Anbefalte innlegg

Annonse

Ikke bry deg om grisene Margrø!

Hvis jeg skal lage et skikkelig godt måltid på bål velger jeg grillspydd og bakte poteter. Bør bare lages på en godt oppbygd bålplass med store steiner rundt. Først lager jeg et relativt stort bål med tørre grener, og lar det brenne ned slik at det blir godt med glør. Jeg deler bålet inn i tre soner. På den ene sonen baker jeg poteter, på den andre griller jeg grillspydene, på den siste opprettholder jeg et mindre bål som gir ekstra glør, som rakes ut etter behov.

Grillspydet består oftest av kylling, oksekjøtt, paprika og chalotteløk skåret i ca 2cm2 biter. Bitene tres inn på et spidd tettes mulig. Jeg heller over en ferdiglaget blanding av olivenolje og krydder jevnlig mens kjøttet stekes. Spiddet legger jeg mellom to steiner, ca 10cm fra glørene. Viktig å kunne flytte spiddet opp/ned etter hvor varmt bålet er. Til potetene er det godt med urtesmør. Potetene tar oftest rundt 30-50 minutter, mens kjøttet krever ca 20-30 minutter på spiddet. Tar 2-3,5 timer å lage fra start til du begynner å spise, og det krever litt øvning for å få alt ferdig samtidig og perfekt stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som variasjon til de klassiske pølsene på spidd kan man fint grille småørret på de samme pinnene. pinnen føres inn under ryggraden fra undersiden, ca 2 cm inn på fisken og så inn ca 4-5 cm langs med ryggraden. Ellers er også pinnebrød en fin og sosial ting, og de fleste gryteretter er egnet for en bålkjele. Kaffekjele gjør nytten her. Med en bålpanne/bålwok kan man også lage det meste som krever steking. Stekepanne oppå en grillrist festet til en tripod av friske grener fungerer også. Og så har jo vår gutta på tur kokk Arne Brimi mange gode tips om man leser litt.

Bra blogg du har, håper mange av dine jevnaldrende leser den og gjør som deg 8)

/Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.