Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakketips til Norrøna recon pack


Mariusda

Anbefalte innlegg

Heisann!

Ikke ofte jeg skriver her, leser for det meste. Har sett litt etter temaer rundt Norrøna recon pack, og observert at det er flere som har sekken her.

Gikk til innkjøp av min for noen uker siden, og etter et par test turer virker det som at hele sekken tipper bakover? Resultatet er at jeg får en uheldig krumming på ryggen og må lene meg dertil fremover for å skape balanse. Har pakket mye i sekk tidligere (da Bergans Trollhetta 95 L) og ikke hatt denne opplevelsen med samme børa.

Spørsmålet er;

Noen som har opplevd noe liknende og har tips?

og,

må man pakke en rammesekk annerledes enn en anatomisk sekk? I så fall tas tips og triks imot med stor takk!

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måten jeg pakker sekken på er følgende:

I bunnlomma av sekken(regner med at din også er delt) pakker jeg kaseroller/svartkjel, brenner, bensin, turøks, tau/hyssing osv.

I bunnen av hovedrommet legger jeg det tyngste, f.eks teltet, pils, mat, evt. boksmat. videre opp kommer soveposen og klær.

I sidelommene legger jeg saker og ting som er kjekke å ha lett tilgjengelig: Tape, tursag, snacks, (ekstra votter, ekstra sokker, ekstra lue på vinter), kartmappe, ammunisjon, slukskrin, matpakke.

I topplokket putter jeg: Gps, fyrstikker og lighter, bestikk, hodelykt, batterier, dill og dall.

Liggeunderlaget snører jeg i stroppene utenpå bunnlomma.

Dette er basis vektfordeling når jeg pakker min Recon pack med ramme. Oppsettet vil selvsagt variere ut ifra årstid og type tur, men jeg bruker sekken stort sett på lange turer med tung oppakning, er lite vits i å bruke denne sekken om du skal bære 15 kg :!:

Jeg syns sekken er knakende god å bære tunge bører med!

NB: poenget her er ca vektfordeling, ikke studer pakklista da dette bare er et eksempel :)

Håper dette ble til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres vel ut som du bør teste litt mer på tilpasning av sekken.

Har ikke Racon selv men min sekk føltes og litt slik da jeg hadde hoftebeltet for lavt og hadde feill tilpasning i skulderstropper slik at sekken ikke satt godt nok inntil ryggen.

Er et par video på OS her http://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-finne-riktig-rygglengde-593.aspx

http://www.oslosportslager.no/magasinet/ryggsekk--hvordan-tilpasse-ryggsekken-329.aspx

Litt om å finne rygglengde og tilpasning av sekk. Tittet litt på de da jeg gjorde justeringer på min.

Hvor gode videoene er får andre vurdere, synes min sekk ble en del bedre å bære etter justering hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

generelt viktig med såpass store sekker å få vekta tett inn mot kroppen. Kan jo potensielt få massemiddelpunktet ganske langt ut fra ryggen på så store sekker.

Bruker så å si alltid teltet innerst mot ryggen. Også mat og andre kompakte ting.

Jeg liker å pakke ganske jevnt med vekt hele veien i høyden. Pga ramma gjør det ikke så stor forskjell hvor høyt i sekken de tunge tingene ligger.

Forøvrig syns jeg sidelommene er praktisk å ha utstyr som jeg skal ha lett tilgjengelig i. Det er ofte ganske tunge ting, speilrefleks, fiskeutstyr, primus, niste etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sekken kan justeres på i ukesvis om du først begynner. Jeg gjorde samme feil i begynnelsen med å ikke sette meg inn i mulighetene, og du verden for en sekk å bære når den er justert etter ditt ønske. Men, tar litt tid å sette seg inn i dette, faktisk. Jeg har aldri båret 45kg så lett som i denne sekken, i fjor høst etter en vellykket dag på hjortejakt i vestlandske lier 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for raske og gode tilbakemeldinger! Fantastisk at det er mulig å få svar så raskt.

Rygglengden er justert, men det er det eneste jeg har justert. Tror en av feilene jeg har gjort er å plassere mye med litt høy vekt i toppen av hovedrommet. her skrår sekken ut fra kroppen, noe som gjør at tyngde punktet forflyttes.

Telt og sovepose plasseres inntil ryggen/i det nederste rommet.. skal prøve det som blir foreslått om å ha lettere ting i det nederste rommet.

film som er linka opp skal sees så raskt jeg er i nærheten av pc, takk for tipset :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.