Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjell på primus flasker - Lekkasje - OBS


halvorep

Anbefalte innlegg

Når jeg var på tur i påsken så merket jeg at den nye primusflasken ikke var helt lik den gamle og den passet faktisk ikke til pumpen min. Jeg fikk skrudd den på, men så fort jeg pumpet så ble det lekk.

Er dette noe som har skjedd med flere eller er det et engangstilfelle for meg?

Jeg ber i hvertfall alle som har en slik flaske om å sjekke den for sikkerhetsskyld. Korken fra den gamle typen vil hoppe over gjeng på den nye hvis du prøver den, det samme vil pumpa til en viss grad.

Gammel flaske til høyere - Ny til venstre.

Forskjeller.

Den nye er produsert i China, gamle i Spania

Den nye er høyere enn den gamle, og har sort gummi i korken. Litt forskjellig størrelse på dekor.

Sendt mail til forhandler.

post-6014-133474696576_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har handlet begge via forhandler i Norge så må en av de ha et realt forklaringsproblem. Dette skal jo være umulig! Du var jo egentlig heldig at lekkasjen var såpass stor som den var slik at du fikk has på den før det sa bang. Den kinavarianten kom vel ikke fra en populær utenlandsk netthandel? Jeg må jo bare spørre siden jeg sikkert ikke den eneste her inne som handler alt for mye utstyr på Ebay..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utpreget gjerrigknark har jeg sammenlignet en del flasker, og konklusjonen er ikke entydig, billige flasker (drikkeflasker) tenderer tll å ha vesentlig annerledes gjenger, noe trangere enn de ordentlige. Altså ligg unna billige drikkeflasker! Nesten alle flaskene er laget ved at en ring med gjenger er presset inn i toppen på flaska, og kanten er valset eller presset ned. En lekkasje her vil oppstå lettere med pumper med o-ring enn med pumper med flat pakning.

Jeg har ei spansk flaske av merket "Laken" denne ser ut som gjengene er en del av flaska.

Jeg har både primus optimus og sigg-flasker, alle har gjenger som ikke er en del av godset i flaska. (alle disse er noen år gamle)

Har desverre ingen MSR flaske, men har hørt at MSR sluttet med sigg-flasker etter noen uheldige erfaringer på nitti-tallet. MSR flaskene skulle da ikke ha innpresset ring med gjenger. Mine eldste siggflasker er en aning trangere i gjengene enn alle de andre flaskene.

Hva skal en stakkar gjøre?

1 Inspiser flaska nøye, ser du noe du ikke liker så velg en annen.

2 Kjenn etter at pumpa er grei å skru på, og ikke slarker.

3 Pumpe så høyt trykk du orker for å se om den holder tett. La stå over natta.

4 Be en bønn, om det ikke hjelper så skader det neppe.

Forøvrig så kan det vel virke som om Laken og MSR er blandt de beste, men jeg er egentlig ikke redd for å prøve ei Kinesisk flaske som denne, http://tinyurl.com/2uprt52 men det kan jo hende den havner i søpla :P

$5.95 er vel noe jeg kan tape om jeg skulle ha lyst :)

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den flasken som blir omtalt som gammel ble kjøpt sammen med primus på xxl for ca 1.5 år siden, den nye ble kjøpt på sportsnett i selve butikken like før påske.

Avventer svar fra Primus, de har jo satt navnet sitt på begge flaskene så jeg regner med det er orginalvarer jeg har fått kjøpt.

Det var heldigvis en solskinnsmorgen (en av de få denne påsken vel å merke) så primusen ble tent opp utenfor teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal en stakkar gjøre?

En stakkar bør kjøpe orginalflasker slik som trådstarter har gjort og da burde ikke inspeksjon av gjenger osv. være nødvendig. Det har ihvertfall jeg trodd inntil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og når orginalflaska ikke holder mål?

Ikke få biler er blitt kalt tilbake i den siste tiden p.g.a. ulike sikkerhetsrisiki, kanskje det må skje med primusser også?

Vi kan åpenbart ikke stole på leverandørene.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og når orginalflaska ikke holder mål?

Ikke få biler er blitt kalt tilbake i den siste tiden p.g.a. ulike sikkerhetsrisiki, kanskje det må skje med primusser også?

Vi kan åpenbart ikke stole på leverandørene.

dsk

Da kontakter vi butikken/leverandøren. Det hadde ikke i min villeste fantasi falt meg inn å bruke drikkeflasker slik du antyder ovenfor.

Mener å huske det var en "primus" eller brenner som ble tilbakekalt for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har skruddi min omnifuel brenner pumpe endel (ihvertfall 100 X) - og selv om jeg har to ekstra flasker (på 1 ltr - hei - en Msr flske) - merker jeg at gjengene (på pumpa) ikke alltid er de de letteste å få på plass - Tar meg likeevel den joben å bruke 0,6 l flaska til brenneren - volumet er optimalt for best effekt i forhold til pumping.. Tar trykket ut av pumpa før jeg skifter - men bensin slipper ut.. Forsiktig her..

Vinterstid - når vekt kan taes med i pulk - Hiker 111 med stille brenner er fremdeles konge..

Og bare for å nevne det - helletuten (korken) til trangia funger bra - tett og lett å helle fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til at jeg får tilsendt en ny flaske. Ikke at en slik opplevelse skremmer meg fra å bruke primusen min igjen, men det er enda et punkt som må på sjekklista over ting som kan gå galt på langtur. Man skal ikke stole blindt på hva man kjøper, men litt kjipt er det når orginalvare feiler på denne måten. Uansett, takk til primus for ny flaske 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.