Gå til innhold
  • Bli medlem

Romsdalshorn


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og Jr. har tenkt å prøve oss på Romsdalshorn i sommer. Har lest litt om denne toppen på sidene Bergtatt og ønsker oss denne utfordringen. Vi har ikke erfaring med dette fra før så har meldt oss inn i det lokale klatrerlauget.

Vi vil prøve å skaffe oss førere da vi er avhengige av det. Muligens fjellfestivalen på Åndalsnes er en grei anledning.

Ønsker tips og gode råd fra folk med erfaring.

OveS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Vil absolutt anbefale fjellfestivalen. 800 kroner (2004) pr pers er vel anvendte penger.

Men vær obs på at turene til Romsdalshorn er populære. Alle turene, både via Halls renne og Nordveggen vart ganske fort fulle. Selv vart jeg med en tur søreggen over Lillehorn. Tittelen Lillehorn hørtes ikke så imponerende ut, så derfor var det ledig plass selv noen dager før turen. Sånn går det når folk ikke leser beskrivelsen...

Kan heller ikke si at de 2 førerene under turen var overbetalt. 2 lapper hver og så holder de alt utstyr som hjelm, seler, tau, jern osv. Med oppmøte kl 08 om morgenen og retur til bilene i Vengedalen ved midnatt, så vart det ikke rare timelønnen...

Var der forresten samme dag som Cato Zahl Pedersen klatret unarmed opp nordveggen <---LINK

Imponerendes.

Til slutt litt skremsel.... http://www.romsdals-budstikke.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20030624/LOKALNYTT/103062405&SearchID=73189264130550

Jeg mener at en av førerene sa at der hadde vært opprensking i senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vil anbefale den turen Karl E var med på, fin rundtur ;)

Vil det si at du har gått/klatret samme tur?

Absolutt en flott tur, selv om de første taulengdene med grad 5+ ved foten av Lillehornet var utfordrende nok for en som kun hadde klyvd før...

Tidligere i uken hadde det vært både regn og snøbyger i høyden, men denne dagen var det heldigvis sol og tørt fjell.

Ikke noe å si på utsikten der en går/klatrer langs kanten av romsdalen. Fin tur opp til Hornaksla og kanten av romsdalen også for de som ikke skal klatre videre opp Lillehornet og Romdalshorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nordveggen er OK. Ligger løs stein her og der, men det var ikke løse blokker eller mindre stein som er utrygg å holde i! Men løs stein som ligger i hyller og hjørner er det litt av, så holder man seg litt unna det med føttene og tauet så løser man ikke ut noe stein.

For dere som skal klatre Hornet, så start tidlig! Farligste momentet der er andre klatrere. Og nivået er som regel lavt på klatreferdighetene. Guidene starter veldig tidlig der, så om du ikke vil ha stein i hodet så benytt deg av rådet her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Så en notis om at den 7. fjellfestivalen er lagt til 11. - 17. juli 2005. En uke senere enn i år.

Så da er det bare å krysse av på kalenderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at du har gått/klatret samme tur?.

Har gått turen, bortsett fra 5+'en . Der gikk vi i steden litt ned til venstre og fulgte ruta Arne Randers Heen gikk aleine i 1929, Sydveggen. Den har grad 4, og det er et par taulengder før en når opp på eggen igjen. Det så forøvrig ut som en del av ruta hadde rast ut, kunne minne om en mellomting mellom steinbrudd og grustak der.

Har planer om å klatre eggen direkte en gang.

På Lillehornet fikk vi regn (frontnedbør), og fjellet blei såpeglatt. Det blei derfor også sikra omhyggelig opp på Hornet. Klyvinga fra skaret der Halls Renne (normalveien) kommer opp og til topps er forøvrig artig og grei i tørt vær.

Trenger jeg å nevne at 5 rapeller ned Nordveggen blei en våt affære... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg legger ved noen bilder fra sørsiden av Lillehornet. Viss jeg forstår deg riktig så klatret du opp fjellsiden til venstre på bildene, før du kom opp på eggen videre mot Lillehornet. Synes at det var veldig mye løst der og om krympingen av bildene ikke har tatt vekk for mange detaljer, så vises det også på bildene. Bl.a. et lyst bruddsted.

Viss det var der dere klatret så skjønner jeg godt at du kaller det et steinbrudd....

Fra stedet der bildene er tatt, er det et stykke med nedstiging ned skaret før en kommer til foten av hornet, så bildene viser ikke hele fjellsiden/eggen.

post--1-133474388099_thumb.jpg

post--1-133474388108_thumb.jpg

post--1-133474388115_thumb.jpg

post--1-133474388124_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.