Gå til innhold
  • Bli medlem

Multifilamentsnøre


exage

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen med tips til hvilket multifilamentsnøre som er brukanes? Fisker nå med nylonsene 0,18 og 0,20.

Ser at blant annet Berkley Whiplash Pro 0,06mm tåler 10,6 kg.!!

Trenger tips da jeg kun har erfaringer med nylonsnøre.

Et annet spm, er det noe en bør gjøre anderledes ved feks innsveiving enn med nylonsnøre? Tenker da på at siden det er så tynt kansje det "graver" seg ned i snøret på spolen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker selv PowerPro for det meste. Noen ganger FireLine hvis jeg ikke finner powerPro til en grei pris.

Jeg bruker som regel 0,11 til markafiske. Blir nok på spolen samt at den tåler litt mer hvis du sitter fast. Dog slites de av på steiner i elv så bruk nylon der.

Spoler de bare rett på selv. mulig noe annet lønner seg men har ikke merket noen problem.

Eneste jeg passer på er og ikke fylle spolen for full. Har noen kommet ut en løkke som snøre har hektet i på utkast. Da ryker den. Vet ikke hvorfor det har skjedd. Kan ha vært for lite motstand når jeg har sveiet inn, fke.s snøre som ligger i bukt på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ta mye feil ved å velge de mest etablerte merkene. Finnes sikkert flere produsenter der ute, men da er det best å høre med butikker som spesialiserer seg på sportsfiske. De er oppdatert på det meste. Bruker selv Fireline, og er godt fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brudd styrken på multifilament til slukfiske er det bare å se bort ifra. Stanga di klarer kanskje maks 2kg last før stangemnet kolapser og det ikke er mer rygg i stanga. PP har jeg selv brukt mye, men de har litt varierende kvalitet. Etter å ha mistet ett par store fisker på nytt snøre med PP så har jeg gått vekk fra dette merket. Fireline er en god gammel traver, og langt fra dårlig. Men skal man kaste sluk er dette kanskje ikke det beste da snøret ikke er rundt. Velg heller ett rundt mykere snøre. Matrix Pro er ett snøre jeg har blitt glad i og ikke sliti på mistenkelig vis. De nye snørene til Sufix er også veldig bra. Har 50% mer fibre enn tradisjonelle snører, og er derfor mye mykere. Som andre har nevnt så ikke kjøp tynnere enn 0,12mm. Det vil skjære seg inn i spolen,og du kan kaste hele snøret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt 0,10 Powerpro i et par somre nå og er kjempefornøyd. Eneste problemet jeg hadde var i starten da jeg hadde lagt for mye på snella. Brukte 0,18 mono tidligere, kaster betydelig lengre nå. Mulig jeg har mista et par fisker som har tatt nært land siden snøret er helt stumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.