Gå til innhold
  • Bli medlem

Trollstigen


Anbefalte innlegg

Annonse

Var på Finnan i dag i tåke, snøbyger og gløtt av sol. Fortsatt bra snødekke helt ned til veien i sida fra Strupen til Alnesreset. Nysnø over 1000 m, på toppen var det full vinter. Alnesdalen er bortimot helt snødekt, og det er fortsatt skiføre fra Slettvikane. Det minker på snøen i skråninga langs elva opp til Stigbotn, men det går greitt på ski der denne helga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

Vurderer å dra mot Trollstigen i morgen for å gjøre unna Alnestind/Finnan (eller begge) på mandag (da fortrinnsvis med ski på beina). Her på Strynefjellet har helgen medført 20-30 cm nysnø, og jeg lurer på om jeg kan forvente det samme der oppe? Noen som har vært der de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vurderer å dra mot Trollstigen i morgen for å gjøre unna Alnestind/Finnan (eller begge) på mandag (da fortrinnsvis med ski på beina). Her på Strynefjellet har helgen medført 20-30 cm nysnø, og jeg lurer på om jeg kan forvente det samme der oppe? Noen som har vært der de siste dagene?

Uten at jeg har vært der, vil jeg tippe at det er ganske mye nysnø i toppene (over1000-1200 m) der inne nå. Det kom MYE nedbør fra fredag morgen til lørdag middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen på Alnestind i dag. Det har kommet en del snø de siste dagene, men det er såpass mildt at snøen var gjennomvåt fra topp til bunn. Nederste tredjedel hadde virkelig sugesnø / "bremseføre"

Bortsett fra det: Finfin dag i Trollstigen-området!

NB: SKavlene helt øverst har begynt å slippe nå. Det er all grunn til å være på vakt for videre ras fra disse dersom man drar opp her den nærmeste tiden!!

Bilde fra turen (utsikt fra ca halvveis til tops mot Stigbotnhornet (høyre) og Storgrovfjellet (venstre):

4722595694_2467861fc9_b.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok turen på Alnestind i dag. Det har kommet en del snø de siste dagene, men det er såpass mildt at snøen var gjennomvåt fra topp til bunn. Nederste tredjedel hadde virkelig sugesnø / "bremseføre"

Bortsett fra det: Finfin dag i Trollstigen-området!

NB: SKavlene helt øverst har begynt å slippe nå. Det er all grunn til å være på vakt for videre ras fra disse dersom man drar opp her den nærmeste tiden!!

Takk for statusrapport. Hvordan så det ut mot Finnan?

Dere kom over Geirangerfjellet etter det jeg forstår. Var det skiføre fra veien og sørover ved Djupvasshytta ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var såpass tåkete på toppen da jeg kom opp at jeg ikke så helt bort til Finnan, så det aner jeg ikke. Antar at man bør se opp for bresprekker der oppe etterhvert...

Fjellene ved djupvasshytta så nydelige ut på søndag kveld da jeg kjørte over. 4 heldiggriser ser ut til å ha timet det helt riktig (se bilde):

IMG_3514.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av en turrapport på fjellinordvest.no at det er skiføre på Alnestind/Finnan.

Er det skiføre mot Breitind (godtar en del skibæring i starten)? Er det skiføre til andre topper i nærheten av Trollstigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser av en turrapport på fjellinordvest.no at det er skiføre på Alnestind/Finnan.

Er det skiføre mot Breitind (godtar en del skibæring i starten)? Er det skiføre til andre topper i nærheten av Trollstigen?

Breitinden er også nevnt i rapporten. Det er skiføre fra inngangen til Stigbotn i om lag 900 meters høyde (30-40 min bæring??). Herifra når en Breitinden. Storgrovfjellet er fortsatt mulig, men en del oppstikkende stein nederst. En kan også legge turen mot Trolltindene.

Vil også tro det er mulig å gå en fin tur innover mot Skardfjellet fra Skardfjellenden med utgangspunkt Alnesreset.

Vet ikke om anleggsveien til Sandgrovbotnen (opp fra Brude øverst i Romsdalen) er snøfri/kjørbar helt inn ennå. Her er sikre muligheter mot Rangåhøgda og Midthøin i såfall. Fossafjellet så også temmelig hvitt ut i går. Kan være det er muligheter bare en kommer opp bakkene til fjellet. Om noen har vært/skal i området nå, legg gjerne ut info :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er vel bra med snø opp fra Stigbotn opp dalsøkket mellom 1622 og 1597 øst for Stigbotnhornet også.

Ja, det er det nok, men en bør være obs på snøforholda i så bratt terreng, særlig nordvendt. Regner med at nysnøen fra forrige uke løsner relativt lett nå, med sommerlige temperaturer hele døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Katastrofesesong.

Generelt lite snø, og i tillegg dette været.

Det er lite poeng i å kjøre på ski i skodde og regn.

Snøen holder noen få dager til, men neppe mange uker fra nå.

Mange vil vel hevde at det allerede er for lite, og det stemmer nok for en del fjell og nedkjøringer.

Nysnø i høyden, som gjør at snølaget i høyden er noe variabelt i fasthet, men bedre enn fryktet.

Lavere nede så er det bombefast og helt uproblematisk, samt fint å kjøre, mellom steinnabbene og smeltesprekkene.

Kjørte bl a Skardfjellenden, den holder en stund til, men smeltesprekkene som alltid er i partiet forbi hammeren går straks over hele renneformasjonen.

Ringshornet gikk akkurat uten å måtte ta av skia, ski er jo forbruksvare, så passasjer over stein og lyng må en tåle.

Ned var det med denne definisjonen sammenhengende snø helt ned på veien.

NV var hard, dvs det hadde frosset på i løpet av natta, og det er jo ikke overraskende, det var noe kaldt.

Skavelkanten ned ryggen, der det smale og "farlege" partiet er, var trasig løs.

Selve østryggen og henget ned var helt vanvittig bra å kjøre.

Skal vi se.. har kanskje noen bilder også, det pleier jo å slå an:

post-1275-133474752023_thumb.jpg

post-1275-133474752032_thumb.jpg

post-1275-13347475204_thumb.jpg

post-1275-133474752048_thumb.jpg

post-1275-133474752056_thumb.jpg

post-1275-133474752065_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På friflyt sin nettstad finn du flotte bilete frå Trollstigen i går :?

Legger ved eit par bilete frå Romedalstinden 1295 moh, Ørsta, Sunnmøre, i går 5.juni. Kanonforhold og mykje snø! :)

post-4758-133474752073_thumb.jpg

post-4758-133474752085_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Årets siste (og dessverre årets første...) topptur gjennomført på Alnestind i dag.

Helt greie forhold, snø helt ned til veien. Brukbar gli.

Regner med at det vil være greie forhold også til helga.

Jeg fant et etui med nærsyntbriller på toppen.

Dersom noen savner dem er det bare å svare her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.