Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund med på tur i Ulveområdet.


LeifP

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Nå har sommeren kommet og jeg har tenkt meg en tur ut i skogen og kose meg med litt fiske og friluft. Jeg har i den sammenheng planlagt en liten tur ut i helga med bikkja og en venn.

Vi har planlagt en tur opp til et sted som heter Oppsjø og det ligger i Østfold, nærmere bestemt Skjeberg. Det som uroer meg er at det er observert ulv i området og det sies at det er mye Ulv i hele Østfold.

Jeg er ikke akkurat nervøs for meg selv, men mer for bikkja som er veldig ung og det er første skogsturen ho vil være med på, så jeg vet ikke hvordan ho vil reagere på andre dyr og heller ikke hvordan ho vil reagere på å være ute så lenge.

Så jeg er her for å få tips av dere som er litt mer erfarne om hva jeg bør ta hensyn til og gjerne noen tips.

Hvis det i tillegg er noen fra Østfold området her og dere vet om noen bedre plasser å fiske og kose seg så tar jeg gjerne i mot det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg tenker at du kan ta det nok så med ro. Jeg har selv vært ute i ukesvis i områder med ulveforekomster både i Norge og i Sverige og har ikke opplevd noen problemer oppigjennom årene.

Det som er viktig er at du selvsagt har kontroll over hunden din.

Tiden vi er inne i nå er kritisk for en del dyr og fugler da de nettopp har fått ungekull.

En skogsline er en lur inverstering. Skogsline er en line på ca. 10 meter som gir hvalpen din ganske stort bevegelsesrom samtidig som du kan hanke den inn dersom den ikke skulle lyde innkallingskommando hvis den skulle få ferten av noe som lokker mer enn deg (det kan meget vel skje for en unghund).

Nå skriver du ikke noe om hvilken rase det her er snakk om, enkelte raser har et langt sterkere jaktinstinkt enn andre, noen raser er sterkere fokusert på "flokken", altså deg.

I tillegg til skogsline ville jeg også vurdert å kjøpe en trekksele av enkel karakter. Dette gjør turen mer ok for hunden da den ikke strupes av rykk og napp i linen.

Husk også at hunden forbruker mer energi på tur, så det å øke dagsrasjon litt på fór er lurt. Jeg brukte ofte vann tilsatt buljong for å få rask næring under/etter dagsmarsj.

Et annet tips er å bruke en sovematte/hvilepose/underlag på forhånd noen døgn slik at hunden din er inneforstår med hva som er dens soveplass. Dersom du har en usikker/nervøs type hund vil dette representere en trygghet for den.

Edit: skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg jakter i et ulvetett område i Sverige og der går det med noen hunder hvert år. Vet ikke hvilken rase du har, men de hundene som har blitt tatt er hovedsaklig elg- og harehunder. Disse rasene har en del større aksjonsradius enn f. eks. fuglehunder, så det virker som at ulven sjeldnere slår til om føreren er i nærheten.

Nå er jeg ikke den som kjefter på andre som bryter båndtvangen, men personlig så respekterer jeg den fullt ut. Mange viltarter får/har nettopp fått unger i disse tider og de trenger ro for å fø dem opp. Visst er det morsomt å se på bikkja løpe fritt, men for mange av dyrene så handler det om livet.

Med båndtvang mener jeg at bikkja og føreren er koblet sammen til enhver tid mens de forflytter seg. En løs langline som bikkja sleper etter seg kan gå greit lenge, men plutselig kan det stå et lite rådykje foran ekvipasjen og hunden raser ut uten at føreren rekker å tråkke på lina. Jeg har selv gjort tabben og latt bikkja gå løs i den tro at jeg hadde full kontroll på den. Det var helt til hun kastet seg over en storfuglkylling som ikke rakk å komme seg unna.

Du sier at hunden er veldig ung, er det en valp? I så fall bør du passe på at dere ikke går for langt av gangen, slik at den blir utslitt. Ta gjerne med en sekk som den kan sitte i når den blir for sliten. Sørg for at den får i seg mye vann. Valper kan ofte bli så fokusert på å utforske den nye verdenen at de glemmer å drikke.

Det er ikke så lenge siden alle hundene var ulver og levde i naturen, så jeg tror at hunden din vil stortrives i skauen.

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takker for veldig gode svar og minst like bra tips. Hvalpen er en blandings rase Elghund og Border Collie, så jeg vet ho kommer til å storkose seg ute i skogen. Når det kommer til alder er jeg litt usikker, men vi fikk ho i vinter så ho kan ikke være mer enn 5-6 måneder gammel.

Ho er veldig lydig når ho er inne virker også veldig smart, ho tar ting veldig fort, men med engang vi kommer ut blir ho veldig ukonsentrert og nygjerrig, så jeg må nok ha ho i bånd hele tiden. Jeg har rett å slett ikke nok tillitt til å la ho løpe rundt. Det er nok fordi den stakkar hunden ikke får nok tid ute, så det får vi ta på vår kappe.

Jeg lurer også på hva slags aktiviteter jeg bør prøve med hunden den første gangen vi er ute i skogen, jeg tar denne turen som en "prøvetur", da jeg har tenkt til å ta flere slike turer i sommer. Som dere sikkert har lagt merke til så er jeg uerfaren med både hund og natur, så jeg prøver å unngå å gjøre for mange feil på første forsøk, som kanskje kan være ødeleggende for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Heisann, det er helt naturlig at en valp på 5-6 mnd er ukonsentrert og nysgjerrig. Dersom den ikke var det ville jeg vært bekymret. De første turene er vel unnagjort, men jeg mener at du ikke nødvendighvis trenger å sysselsette den på slike turer. Det er uansett mye å oppdage ute i naturen, så reaksjonen vil nok være å bli skikkelig sliten både fysisk og psykisk.Så lenge du har hunden i bånd(båndtvang 1./4.-20./8.) er det ingen grunn til å frykte ulv. En valp på 6 mnd har ingen problem med å følge deg på lange turer på 1-2 mil, så lenge du tar det med ro og lar hunden få vann og vile ved behov. Mine 3 hunder (Malamute og Shiba),var fra de var ca. 3 mnd med på dagsturer som var opptil 15 km , tok det med ro og stoppet ved hver bekk og vann vi kom til. Et tips til glede er å lære hunden høyre/venstre og stå kommando, da kan du la den gå foran deg i f.eks langline samtidig som du styrer den dit du vil. Lykke til

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ett tilfelle i Norge for noen år siden der en liten plendriter ble regelrett spist ut av båndet som eieren holdt i. Likeledes utenfor Lillehammer så ble en løs hund forfulgt av ulv og søkte tilbake til eier hvorpå eieren ble bitt av ulven. Disse sakene ble rask dysset ned da det ikke var slik ulven i Norge skulle framstilles. Men begge disse sakene ligger sikkert mer enn 5 år tilbake i tid og ulvebestanden har økt etter det. Så oddsen for å oppleve noe liknende er så liten at det i praksis ikke har betydning. Antagelig løper du større risiko for å bli drept av fisk. :) Jeg ville hvertfall ikke vært redd for å gå med hunden min i bånd i ulveterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.