Gå til innhold
  • Bli medlem

alaskan malamute eller samojedhund


margrø

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har lite erfaring med malamute, men har nå hatt en samojedtispe i over et halvt år (valp). Jeg brukte noen år på å bestemme meg for rase, så jeg har lest om og sammenlignet samojeden med mange andre raser, blant annet malamute. Oppdretteren til samojeden vår har også oppdrett av malamute, så jeg tror jeg kan si noen ord om forskjeller og likheter.

Generelt sett vil jeg si samojeden er litt enklere å ha med å gjøre, og den regnes ofte som den mest familievennlige av polarhundene. Jaktinstinktet er ganske varierende blant samojedene, men gjennomsnittlig en god del lavere enn hos malamuten. En malamute må derfor stort sett være på bånd, mens en samojed er det større sannsynlighet for at man kan ha løs en del. Mitt inntrykk er også at det er mindre hannhundaggresjon blant samojeder, og at de generelt er "mykere" enn malamutene.

På den annen side er malamuter større (samojeder er ca 20-30 kg, malamuter 30-40 kg, men hannene kan bli godt over 50 kg), som er en fordel om hunden skal trekke pulk og bære kløv, men kanskje en ulempe i hverdagen. Det blir mer hund å mate og ha i hus, og mer krefter å holde styr på.

Malamuten har nok bedre pels og får ikke like lett våteksem. Samojedpelsen er mer fluffy og ikke like vanntett og stri som malamutens, men det betyr ikke at den ikke klarer seg bra ute i vær og vind.

Felles for rasene er at de er spisshunder og polarhunder. De passer godt som turhunder og kan bo ute hele året uten problemer. Samtidig er de noe mindre lettlærte enn en del andre raser, og mer selvstendige.

Til slutt burde det kanskje nevnes at malamuten oftere kan ses på som en "farlig ulveaktig polarhund" av personer som er skeptiske til hunder, mens de færreste er redd for en snøhvit, fluffy og isbjørnlignende samojed :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet som hundekjører og røkter ett halvt års tid på svalbard, vi hadde 60-70 sledehunder i kennelen. noen rene malamuter, og grønnlandshunder. men mest blanda mellom de to rasene. forøvrig oppvokst med hund.

Kort og greit så er malamuten ein tøff jævel av ein hund som vil bære det du legger på ryggen og dra det du legger i pulken. Den vil i sine yngre dager aldri vike unna for ein slosskamp, og noen ganger starte den bevisst for å jekke ned ein annen. Den er meget inteligent, og kan kreve noe tøffere oppdragelse enn andre hunder. (alle de bøkene man kan lese om hvordan man for eksempel ikke skal kjefte når den gjør noe galt, men rose den når den gjør det bra. Er (med unntak..)fint lite verdt for ein malamute.)

Det er store individuelle forsjeller.

BØR kunne få ta seg heelt ut med jevne mellomrom

Blir sjelden andbefalt til førstegangshundeeiere.

Du bør være i stand til å få den vekk i fra ein eventuell stakkar av ein hund som måtte yppe seg. i ekstreme tilfeller kan dette kansje bety å slå den i svime..

Den er dog også en av de mest hengivne og kjærlige rasene, (i lag med resten av polarhundene).

Og den er lynene inteligent, kan læres opp til hva som helst.

kan bo ute hele året, noe som absolutt kan være greit men da ville eg hatt minst to stykk så de har selskap. Den er ein sosial hund.

Som hushund vil den bli så barnevennlig som du vil ha den. Den er og blir ein kosebamse så går skjelden lei av kos før du eller barna..

På Svalbard fikk de tørrfor en gang for dagen, og av og til eller når nødvendig litt kjøttstykker/selspekk/tørrfisk... rester..Den er som ein gris i matveien, spiser alt. (om den er løs en dag og naboen har chiuvava.... :) ...)

Anyway.

Blant våre 60 voksne hunder, hadde vi en 5-6 som kunne gå løs på fottur(på svalbard kryr det av reinsdyr). felles for 4 av disse var at det var de eldste i kennelen. Det var også noen som var så knyttet til en annen hund at de fulgte etter denne uansett hva som måtte skje i nærheten..

Nå er nok ein slik statistikk bare representativt for sledehunder i flokk. Det er klart hunden blir lettere å ha med å gjøre når DU er flokken..

8)

Du sier ingenting om hva du skal bruke hunden til (kosepose vs ekspedisjons-hund)

det vil selvfølgelig ha en del å si.

uansett hvilken hund du velger så vil den nok bli fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fremme et forslag om en stor og godt pelset Alaska Husky istedet. Ofte minst like sterke som mutten, mer arbeidsvillige foran pulk/slede. Ikke like stor kløvkapasitet men den benyttes sjelden til det fulle uansett. Videre så er og A.huskyen noe "rundere i kantene" gemyttmessig sett, selvfølglig med unntak. av mutt og samojed tror jeg at jeg ville gått for førstnevnte med alle forbehold nevnt av torskehauet. Slipper alt pelsstell, og en kropp avlet utelukkende på utstilling siste 20 år.

Uansett lykke til! 8)

post-6938-133474697817_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Slipper alt pelsstell, og en kropp avlet utelukkende på utstilling siste 20 år.

Jeg vil bare kommentere denne siste påstanden. Det stemmer at en del oppdrettere fokuserer kanskje i overkant mye på utstilling i forhold til trekk- og kløvegenskaper, men er man bare litt kritisk til hvilken oppdretter/kull man kjøper fra kan man få en samojed med fornuftig pelsmengde og bra turhundegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.