Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltplass ved Spiterstulen


Barcelona

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg tenkte meg en tur opp til Galdhøpiggen og Glittertind første uka i juli og lurer derfor på om det er noen som kan anbefale noen gode teltplasser i nærheten av Spiterstulen( ca. 1-1,5km i fra selve hytta).

Barcelona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei alle sammen, jeg tenkte meg en tur opp til Galdhøpiggen og Glittertind første uka i juli og lurer derfor på om det er noen som kan anbefale noen gode teltplasser i nærheten av Spiterstulen.

Barcelona

En generell sak er vel å ligge litt vekk fra hytta. Og da mener jeg mer en vanlig. Har hatt erfaring med at dem er litt hissig på teltere utafor "området sitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med "i nærheten av Spiterstulen" tenker jeg meg en sånn ca. 1-1,5km. Ikke rett ved hytta, blir for mye folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke understrekes nok at man må legge teltet langt nok unna Spiterstulen. Det som ellers skjer er at en eller annen stakkars sommeransatt blir utkommandert til å kreve inn f.eks 50 kr av hver av dere for hver natt dere ligger der. Dette har man selvfølgelig ikke lyst til å betale så det neste som skjer er at man krangler med denne stakkaren i en halvtime-trekvarters tid. Dette er direkte ukult, man blir sur og det hele legger en demper på turen. Alternativet til å betale er å flytte teltet, noe som også er ukult.

Vertskapet på Spiterstulen har sin egen formening om hvor grensen går for hvor langt unna Spiterstulen de kan kreve avgift. Det greieste er å sjekke dette på vei ut. Dessuten kan en GPS sikkert brukes til å dobbeltsjekke at man er langt nok unna.

God tur forresten.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der finnes flere fine teltplasser langs veien til Spiterstulen. Hvis du plasserer teltet mellom veien og elva - drøyt 1,5 km før du kommer til selve Spiterstulen - skal du ikke bli avkrevd avgift. Men man kan aldri være sikker når det gjelder de som styrer på Spiterstulen. God service og godt humør er ikke akkurat varemerket deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mennesker besøker Spiterstulen fordi de ønsker å gå på toppen av Galdhøpiggen. Det er egentlig litt synd. Det er så mange andre fine steder i Jotunheimen med trivelig personale, god mat fine gratis teltemuligheter og trivelige toppturmuligheter.

De tre mest gåtte toppene rundt Spiterstulen (Leirhø, Galdhøpiggen og Glittertind) er egentlig ganske kjipe topper. Jeg kjenner flere som har mistet lysten på fjellturer etter å ha tråkket i timevis opp de endeløse og monotone skråningene mot Galdhøpiggen fra Spiterstulen. Det at man nærmest svømmer i andre mennesker og at været på toppen av piggen er notorisk dårlig gjør det ikke noe bedre egentlig.

Jeg vil istedet anbefale Turtagrø, Leirvassbu og Fanaråkhytta som alle er trivelige hytter med koselig personale og hvor mulighetene for varierte toppturer er mye bedre enn rundt Spiterstulen.

Synes jeg

Vennlig hilsen Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke så mye til personalet på Spiterstulen, men forstår at mange har dårliger erfaringer der...

Jeg var på Glittertinden høsten 1996, og da teltet vi omtrent en kilometer nord for Spiterstulen (like utenfor skiltet som varsler om "hyttas område"). Vi fant plass til bilen på nedsiden av veien, og teltet ble slått opp 30-50m over veien, mellom veien og stien mot Glittertinden. Helt grei teltplass der. Husk å betale bompenger før du parkerer. Bomvakta er ikke alltid betjent, og da må du kjøre inn til Spiterstulen og betale i resepsjonen der.

Det er også mulig å telte sør for Spiterstulen, men dette er upraktisk hvis du skal på Galdhøpiggen og/eller Glittertinden. Må jo tross alt gå omtrent en kilometer i "feil" retning for å komme ut av nevnte område.

Jeg har til dags dato aldri betalt for å telte i utmark, og kommer neppe til å gjøre dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som nevner topper i jotunheimen som har helt andre og bedre kvaliteter enn Galdhøpiggen og Glittertind. Årsaken til at jeg tar disse er jo at en gang så må jeg dit, har vært på mange fjell og topper men det er nå litt gøy å fortelle andre at man også har vært på Norges 2 høyeste topper. Jeg synes at selv om det ikke er akkurat verdens mest spennende turmål så må de to toppene være et must på linje med bl.a. Besseggen, Snøhetta, trekanten i trollheimen o.s.v.

Barcelona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som nevner topper i jotunheimen som har helt andre og bedre kvaliteter enn Galdhøpiggen og Glittertind. Årsaken til at jeg tar disse er jo at en gang så må jeg dit, har vært på mange fjell og topper men det er nå litt gøy å fortelle andre at man også har vært på Norges 2 høyeste topper.

Turene mot de to nevnte topper er forsåvidt ikke særlig spennende. Men det er noe spesielt med dem likevel, enig med Barcelona der... Vi snakker om landets to høyeste topper, og begge er absolutt verdt et besøk. "Alle" har hørt om Galdhøpiggen og Glittertinden, men nevner du topp nr. 3 på lista faller veldig mange fra. Det var jo disse to toppene som tidligere kjempet om hvem som skulle være høyest, og veldig mange tror fortsatt at skavlen på Glittertinden rager høyere enn Galdhøpiggen (min erfaring). Uansett, disse to toppene bør man ha vært på... Gå gjerne litt utenom høysesongen, så kan det hende du få toppene for deg selv :lol:

Galdhøpiggen er også en stor majestet i Jotunheimen, når du ser den fra toppene i vest og sør. Flott fotomotiv, der Piggen og Veslepiggen reiser seg mot hverandre. Glittertinden har jeg ikke studert så nøye enda, siden jeg ikke har gått så mye i området rundt. Antar at også denne har sine majestetiske sider :)

Hvis du liker å trene, så kan det være en idé å trekke tidsaspektet inn i turen... Da blir selv den kjedeligste tur interessant :) Dette er noe jeg har gjort i flere år; tid fra bil til topps, samt total tid noteres alltid ned. NB! På klatre-/klyveruter må man alltid bruke den tiden som er nødvendig for sikker passering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt uenig med dem som rakker ned på Piggen og Glittertinden. Har selv kommet med lignende uttalelser før. Men det er jo et faktum at dersom man ikke er ute etter mest mulig adrenalingkick så er dette to betydningsfulle turmål. Mye folk, ja vel, men utsikten er kjempeflott! Og hvis man vil, kan man med stor sannsynlighet oppleve disse to toppene i total ensomhet. Vi har vært på begge to mutters alene (nattur begge gangene). Spesielt står Glittertind natturen vår i juli 2001 som en av de flotteste turene noensinne. Toppturer er mer enn bare smale egger og bratte hamre. Det er også naturopplevelser. Glittertind er en vakker topp synes jeg. En av de få bredekte toppene vi har. Selv om det ikke er så mye igjen av den er det fortsatt en hvit kam mot himmelen. Hvor mange andre topper i Jotunheimen er det som ikke er vardesatt fordi en toppbre gjør det umulig?

Hvis man trenger utfordringer har begge toppene mer utfordrende varianter, spesielt Galdhøpiggen fra Storjuvtinden. Glittertinden er det vanskelig å få så mye mer spennende med mindre man klatrer fra nord, noe som formodentlig er en fuktig opplevelse.

Når det gjelder teltplasser ved Spiterstulen så er det rikelig med dem i alle retninger. Det er tvilsomt om de kan kreve betaling med lov i hønd for overnatting på noe som utvilsomt er utmark. At man har kjørt inn på veien er ikke noe argument. Det har man betalt rikelig for. Men det kan jo være greit å gå 10 minutter ekstra så får man litt mer følelsen av å være på telttur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at det er så mange som har negative erfaringer med Spiterstulen. Lurer på om folk som faktisk bor der er fornøyd etter endt ferie? Eller er det bare oss grinebitere som liker å ligge i telt?

Kanskje dem burde lese dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har boet på Spiterstulen mange gange, både i telt og på rum, og har flest gode erfaringer med det, + et par mindre gode.

Men når jeg ser hvor mange folk som kommer der, og hvordan nogen tror de kan gøre som det passer dem, så kan jeg godt forstå at værtskabet må tage sine forholdsregler.

Det samme gælder andre steder som f.eks Gjendesheim, altså at der er for mange gæster og upassende opførsel af nogen af dem.

Men så er der jo heldigvis andre steder som du kan ha' næsten for dig selv..

Det var en fjellglad danskers mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gjorde det enkelt og teltet utenfor Spiterstulen og fikk med meg Galdhøpiggen mens turen til Glittertind ble avlyst pga. uvær. Betjeningen på Spiterstulen var veldig hyggelige (innleid sommerhjelp?), jeg fikk svar på alle spørsmål og alt lå an til et veldig hyggelig opphold helt til vi skulle dra hjem. Da hadde vertskapet kommet oppover og tatt plass i resepsjonen, og da kom virkelig klasseeksemplet på dårlig lederskap fram, ansatte ble irettesatt i full åpenhet framfor gjester og andre ansatte for små filleting, innblanding i alle konversasjoner mellom gjester og ansatte ang. turer/priser, ja alt. Det hele ble for meg og flere andre gjester en pinlig seanse, for turisthytta, som ødela fullstendig førsteinntrykket av stedet.

Forøvrig så prøver jeg meg igjen på en tur til Glittertind senere i år, men denne gangen i fra Glitterheim.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt at det er så mange som har negative erfaringer med Spiterstulen. Lurer på om folk som faktisk bor der er fornøyd etter endt ferie? Eller er det bare oss grinebitere som liker å ligge i telt?

Kanskje dem burde lese dette her?

Vi har de siste påskene bodd fast på Spiterstulen (familie med to barn 8/11 år), og har hatt det veldig bra. Det arrangeres reale langturer hver dag og de mange representanter for Sulheimfamilien sørger for sang og annen underholdning om kvelden. I tillegg er mange av de erfarne turguidene av Sulheim ætt.

Spiterstulen er imidlertid først og fremst rettet mot fastboende gjester, slik at teltere og hytte-til-hytte turister får nok et dårligere tilbud enn hos DNT og en del av de andre overnattingsstedene i Jotunheimen. Jeg synes det er synd, for det er sikkert mange som starter sitt fjelliv som teltere og vagabonder, og som - når barna "dukker opp"- blir fastboende. Spiterstulen lokker ikke akkurat til seg gjennomgangstrafikken, men er altså et hyggelig sted å bo fast på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.