Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatning etter sykkelulykke?


johnpd

Anbefalte innlegg

Hei!

Samboeren min sykler til jobb.

Igår syklet hun forbi en annen syklist som hadde stanset langs fortauskanten og hadde en fot på fortauet. Akkurat i det samboeren min kommer opp på siden av denne andre syklisten sykler hun brått ut i veien uten å se seg for. Hun sykler rett i samboeren min og faller oppå henne. Samboeren min ender på legevakten og sykkelen hennes er skadet.

Hadde de begge kjørt bil, ville det blitt fyllt ut skadeskjema og den skyldfrie parten ville fått erstatning.

Hvordan fungerer dette for syklister? Hvem betaler for reperasjon av sykkelen?

Det mest uttrolige er at dette er langs en av hovedinnfartsårene for syklister til Bergen. Mange så det, men ingen stoppet.

Flere biler passerte også, men ingen stoppet. Hva skjer med verden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei johnpd.

De fleste arbeidssteder har forsikring for sine arbeidstagere som også dekker ulykker som skjer på reisestrekningen til og fra jobb.

Nå er det jo alt en slikt forsikring dekker og det kan være føringer i den for ansettelsesforhold (dvs. fast ansatt eller ikke).

Et annet aspekt er jo om dere har private forsikringer som kan dekke utgiftene/skadene, f.eks. pakkeløsninger med innbo/reise/m.m. forsikring.

Henvend dere til arb.giver samt deres private forsikringsselskap for å bli rettledet videre.

Hva gjelder det at passerende folk ikke engasjerer seg og forsøker å hjelp er jo svært beklagelig, en del mennesker har sperrer for å engasjere seg p.g.a. usikkerhet om egen hjelpehabilitet. Andre gir rett og slett f. Jeg har selv hjulpet til ved ulykkessted og har blitt hjulpet ved tilfeller så jeg har motsatt erfaring en det din sambo dessverre opplevde.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi personalforsikring som dekker skader som oppstår til og fra jobb. Men husk at egenandeler utelukker bruken litt. Vi hadde innbrudd på jobben og det som ble stjålet oversteg ikke egenandelen.

Dere har sikkert ikke navn på vedkommende og ingen vitner. Har oppleved noe liknende selv men klarte å stoppe tidsnok. Nokså skummelt med trafikken rett ved siden av. Jeg sluttet å sykle til jobben p.g.a. slike episoder.

Jeg ville også vurdert å sende erstatningskrav til den som var skyld i ulykken. I.o.m at det var personskade kunne man vel også politianmeldt saken, men det gir jo ingen penger i pungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med skadene ikke forløper seg til så alt for mange tusenlapper, egenandel legger som oftest da hindring på å bruke forsikring. Dersom dere har navnet på personen, og litt bein i nesa, så anbefaler jeg som eiva sier, å sende erstatningskrav for uaktsom skadeforvoldelse. Dere kan jo prøve på en minnelig ordning først, hvis ikke kjenner dere kanskje noen som er kyndig og kan utforme et brev for dere. Hvis ikke kan dere ta kontakt med Jussformidlingen i Bergen som tar på seg slike ting gratis, og også kan møte i forliksrådet om det skulle bli nødvendig. http://www.jussformidlingen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Veitrafikkloven gjelder også for syklister og siden det var personskade så skal uhellet meldes til politiet. Hvis ikke så risikerer den som er skadet å miste all rett til erstatning hvis det skulle vise seg at skaden på en eller annen måte blir permanent eller uopprettelig. Det er også lurt å lage / fylle ut en skademelding sånn bare for sikkerhetsskyld.

Altså: Anmeld uhellet til politiet så vil sansynligvis også de være behjelpelige med sjyldspørsmålet.

Jeg ble en gang "feldt bakfra" av en bil og reiste bare hjem etterpå siden jeg ikke trodde jeg var skadet. Det viste seg derimot i ettertid at jeg hadde skader som resulterte i sykemelding og en god del utgifter til behandling og rehabilitering. Heldigvis hadde jeg notert nummeret på bilen og saken ble anbeldt. Alle utgifter + 25000 kroner for tort og svie ble dekket av motpartens forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å fylle yt skademelding på stedet. De innvolverte kan møtes et sted etterpå og fylle denne ut. Da slipper det og bli diskusjon i ettertid om hva som skjedde. Både Politi og forsikringsselskap bruker ganske lang tid på å behandle slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.