Gå til innhold
  • Bli medlem

HJELP! Primus Omnifuel tenner ikke


Greger

Anbefalte innlegg

Har problem med Omnifulen min.

Ny primus, bruker renset besin, dyse 37, flaske på on, ca 20 pump på flaska. Forvarmer GODT, tenner, men den vil ikkje brenne skikkelig, eller i det heile. Blåser seg sjølv ut/ slokker seg av gass trykket? Står bare og freser ut gass. Prøver å tenne den, men den blir liksom blåst ut men en gang??!!

Prøvd inne mangen ganger. Ja skiftet dyser, funker flott på gass, men ikkje på bensin.

Irriterande!!!!!!!!

Greger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nettopp en annen her med samme problem men han har ikke kommet med en tilbakemelding om han fikk det til tilslutt eller ikke. Kan jo tyde på at det er en produksjonsfeil da.

Et spørsmål: Hvis du lar det frese noen sekunder, kan du ta en flamme bortil og det tenner som en liten ildkule langs bakken?

Spørsmålet er egentlig om det er Bensingass som kommer ut eller luft eller luft med litt bensin i.

Dersom det er luft så ville eg sjekket om pumpen ser likedan ut som på tegningen i instruksjonsheftet. Sjekk retningen på det innvendige røret i forhold til "on"merket på utsiden f.eks.

Dersom det er bensingass så aner eg ikke hvordan det går til at denne ikke brenner. Da bør du kanskje prøve primus-hjelpe tråden.

Siden den brenner fint på gass er det nærliggende å tro at problemet ligger i Bensinpumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at dette er et fenomen som bare opptrer når man fyrer med bensin. Hvis brennselsflasken ligger riktig vei, altså ikke opp ned (se på pumpa), så kan det være en tanke å forsøke en annen dyse. Gjør et forsøk med hver av dysene og se om det rett og slett kan være så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo, får jo den til å brenne på lav effekt, går ikkje å sjekke om den går bensingass lags bakken da bensin er meir flyktig enn luft. Propan funker det med :)

Har prøvd med forskjellige dyser, og prøvd å fyre med gass. Og det gikk jo greit.

Også prøvd forskjellige dyser, men nei..

Og det med on og off er sjølvsagt sjekket, stigerør og trykk, lite og mykje.

Men som nemt her på tråden så hadde en liknade problem, lurer på om der er kommet til en løsning??

HJELP!!!

Får vel demontere og sjekke alt?

Løsningen ligger vel der, er bare å finne den.....

Greger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, eg prøvde å finne på spørsmål som kunne hjelpe deg å finne problemet og blandet sammen litt, det var ildkula eg var interesert i :lol: Trøtt ja :)

Greier ikke å tenke meg til noe spesifikt som kan få brenneren til å blåse ut flammen, sorry :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig og Ubeslutsomt virket den SIKKELIG

Helgefreden i heime kan komme:-)

Gikk ut for å prøve 1 siste gang, samma greia som før. Så tenkte eg å bruke kjele på, og da kom den gradvis mei og meir. Og så kom den for full guffe, og med fulleffekt.

Så nå har eg kokt opp ei halv flaske med bensin :)

Da tenke eg, har den vore forvarmet nok? ja meiner det ca 1 min med 12 grader ut burde holde. Og vindstille.

Eller kan det være noko som har sperret ev. rusk en plass. Det er ikkje i dysa, den har vore vasket i bensin! og bensin har det kommet nok ut av, bruker bensin til forvarming.

Da skal det få stå og roe seg til i ettermiddag og nye test, så ser vi. Rapport om det store Omnifuel mysteriet kommer :lol:

Greger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kansje en løsning, var litt metallspon i ene sporet på spindelen, virker som om det er løsningen.

Men er ikkje heilt trygg på den enda, litt pils og fint vær. Bensin og primus, blir en fin lørdagskveld.

men foralldel tar i mot gode og velmente råd og tips

Greger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.