Gå til innhold
  • Bli medlem

mat på tur. trenger tips.


mariussteen

Anbefalte innlegg

hei. i mitt forrige innlegg følte jeg at jeg ikke fikk så mange bra tips på hva jeg burde ta med meg på en femdagers tur.

folk begynte og diskutere hamburgere og sånt.

er det noen som kan sette opp en bra "matliste" til meg, der jeg har mat i fem dager så er jeg svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Du trenger trolig forkost, lunch og middag for hver dag - kveldsmat er ofte ikke nødvendig.

Frokosten må være stor og energirik - korn eller havregrøt (med melkepulver)

Lunch on the run - knekkebrød/polarbrød med pålegg?

Middag - vær kreativ, men lag mye. Fisk er nok det beste.

Dette må du nesten finne ut sjæl, for det er mange variabler ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger trolig forkost, lunch og middag for hver dag - kveldsmat er ofte ikke nødvendig.

Frokosten må være stor og energirik - korn eller havregrøt (med melkepulver)

Lunch on the run - knekkebrød/polarbrød med pålegg?

Middag - vær kreativ, men lag mye. Fisk er nok det beste.

Dette må du nesten finne ut sjæl, for det er mange variabler ute å går.

tusen takk! blir nok risenfrynsgrøt på morran:P

sjokolade og polarbrød til lunsj. lansje suppe istedefor polarbrød.

fisk til middag så klart:D

og suppe eller pastaretter til kvelds:P

pluss litt snop:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine personlige favoritter er;

Frokost:

Risgryngrøt eller kornblanding. Havregrøt er veldig bra greier men jeg klarer ikke spise det lenger. (har hatt for mye av det)

Middag.

Bruker stort sett alltid fisk . På lengre turer (1 mnd) så tar jeg med meg 5-6 real turmat hvis fiskingen skulle feile.

Jeg pleier ha med ris til fisken. Fungerer veldig bra. Sammen med ett utvalg av sauser så blitt dette helt topp.

Er også veldig glad i å lage ferdabrød. Lager dette med disse ferdigblandingene av korn/mel og gjær. Stekes i panna med mye varme og mye olje. Nam! Er du heldig så kan du lage litt pålegg av multer/skogsbær.

På kanoturer tar jeg med meg poteter (disse er jo tunge så de blir alltid dråppet ved vandre turer)

Mellommåltider/kvelds etc

Her bruker jeg rett og slett nøtter/sjokolade/kjeks og liknende. Enkelt, godt og næringsrikt.

Håper dette gir deg litt inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer kostholdet på tur mye i forhold til hva slags turer jeg drar på. På kanoturer, der distanse og antall bæringer ikke er mange, kan jeg gjerne ta med mye kjøtt (frosset ned, og pakket i vått avispapir og lagt i kjølebag), smør, poteter og grønnsake . Skal man bære, og ikke proviantere underveis, er jeg rimelig vektfokusert. Da ser ofte kostholdet ca ut som følgende:

Fokost: enten havregrøt med mye tørket frukt eller Real

Lunch: bixit (alle typene), sjokolade, FlapJack (havregrynsbasert "kjeks" som kan kjøpes på XXL) + "Ølpølse"

Middag: Real, med påfyll av hurtigris, pasta, potetmos og/eller Ertestuing.

Mellommåltid og kvelds; samme som lunch, i mindre mengder

På tur ser jeg at et kosthold med mye karbo og fett fungerer godt. Grensen mellom mellommåltider og lunch er ikke alltid like stram. Noen ganger spiser jeg relativt mye til lunch, andre ganger sprer jeg energiinntaket utover. Min erfaring er at det er viktigst å få i seg nok rett før, når og rett etter at man er i bevegelse. Utrolig hvor langt ekstra man kan gå på 100g med sjokolade, posjonert ut i mindre biter, og godt med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter til frokost er risengrynsgrøt. Her er "blandingen" jeg brukte sist jeg var på tur:

1 pose Toro 5min grøt (den som krever 7,5dl melk). Den ristes/blandes godt og fordeles i to plastposer.

3/4 pose (1 pose = 1 liter melk) Viking helmelkspulver fordeles i de to plastposene

2 ts sukker i hver pose

Kok 3,5dl vann på primusen og tilsett innholdet i en av posene, rør godt om og la det stå noen minutter! Strø på kanel, en neve rosiner og en klatt smør (5g) og du har en ganske kraftig frokost!

Tørrmelken veier ganske mye i forhold til risen og neste gang kommer jeg muligens til å halvere mengden tørrmelk. Toro lager også noen små poser risengrynsgrøt som skal tilsettes 2,5dl melk. Det er litt i minste laget for meg og derfor deler jeg en stor pose på to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine favoritter til frokost er risengrynsgrøt. Her er "blandingen" jeg brukte sist jeg var på tur:

1 pose Toro 5min grøt (den som krever 7,5dl melk). Den ristes/blandes godt og fordeles i to plastposer.

3/4 pose (1 pose = 1 liter melk) Viking helmelkspulver fordeles i de to plastposene

2 ts sukker i hver pose

Kok 3,5dl vann på primusen og tilsett innholdet i en av posene, rør godt om og la det stå noen minutter! Strø på kanel, en neve rosiner og en klatt smør (5g) og du har en ganske kraftig frokost!

Tørrmelken veier ganske mye i forhold til risen og neste gang kommer jeg muligens til å halvere mengden tørrmelk. Toro lager også noen små poser risengrynsgrøt som skal tilsettes 2,5dl melk. Det er litt i minste laget for meg og derfor deler jeg en stor pose på to.

Hei. Jeg forstår godt at tørrmelka veier en en del , siden du bruker 4 ganger for mye. Hvis du leser på kartongen, så står det at en boks gir 4 liter ferdig melk. 500 gram= 4 liter, 93,75 gram=0,75 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg forstår godt at tørrmelka veier en en del , siden du bruker 4 ganger for mye. Hvis du leser på kartongen, så står det at en boks gir 4 liter ferdig melk. 500 gram= 4 liter, 93,75 gram=0,75 liter.

Og hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du jeg skriver 3/4 pose og ikke boks. Jeg har dobbeltsjekket nå og pakken jeg kjøpte tidligere i vinter inneholder 3 poser pulver som hver gir 1 liter melk. Nå finnes det nok flere varianter der ute så poenget er at pulver til 7,5dl melk skal fordeles på de to frokostene.

EDIT: Kan også nevne at grøten svir seg ganske lett hvis den koker. Jeg bruker derfor å røre godt, skru av primusen og la den stå med lokket på noen minutter. Noen bruker å koke risen med bare vann først og tilsette melkepulver til slutt men da mister du fordelen med å lage ferdige pakker med blanding på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. i mitt forrige innlegg følte jeg at jeg ikke fikk så mange bra tips på hva jeg burde ta med meg på en femdagers tur.

folk begynte og diskutere hamburgere og sånt.

Det er vel ikke så rart når utgangspunkt var at du SKULLE ha med det og det og det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du leser innlegget mitt en gang til så ser du jeg skriver 3/4 pose og ikke boks. Jeg har dobbeltsjekket nå og pakken jeg kjøpte tidligere i vinter inneholder 3 poser pulver som hver gir 1 liter melk. Nå finnes det nok flere varianter der ute så poenget er at pulver til 7,5dl melk skal fordeles på de to frokostene.

EDIT: Kan også nevne at grøten svir seg ganske lett hvis den koker. Jeg bruker derfor å røre godt, skru av primusen og la den stå med lokket på noen minutter. Noen bruker å koke risen med bare vann først og tilsette melkepulver til slutt men da mister du fordelen med å lage ferdige pakker med blanding på forhånd.

Beklager, var ikke klar over at slike pakker finnes... I hvilken butikk kjøpte du det? Er det Nestlés VikingMelk det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Beklager, var ikke klar over at slike pakker finnes... I hvilken butikk kjøpte du det? Er det Nestlés VikingMelk det er snakk om?

Og jeg beklager at jeg ikke så dette innlegget før nå! Jeg kjøpte den på Coop Obs og det er Nestlé VikingMelk. Forskjellen på den nye varianten som jeg refererer til er at det er tre poser i pakken som hver gir 1 liter melk. Før var det en stor pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det egg&bacon til frokost. uåpnet baconpakke som har vært fryst holder en del dager. Samme med egg(som naturlig nok ikke er fryst) holder bra med skall på.

Noen ganger en liten boks chilibeans istedenfor egg. Som regel Polarbrød Extreme til.

Middag er som regel noe kjøtt til grilling, fisk hvis jeg har fått tak i underveis. Noen ganger bruker jeg Real etc. Lunjs er alt fra gryn, pannekaker til et par brødblingser.

Dette er mat for litt kortere turer 2-3 dager. Må være litt mer restriktiv over flere dager hvis turen er til fots. Er uansett ikke noen lettpakker så sekken veier sjelden under 20 kilo. Da er det med telt, pose, underlag, fiskeutstyr, klær, kokeutstyr etc. Får som regel bikkja "æren" å bære en liten skvett cognac i kløven så jeg jeg en 1-2 pils eller en porsjonsvin(1 fra en slik papp sixpack) i sekken selv.

For å være mer på det kreative har jeg testen en blanding med ris, havregrøt og litt brunsukker. Ris blir man jo fort sulten av men får rask energi, havren varer litt lenger, litt sukker for smaken. Fungerer fint hvis man er lei både det ene og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere enn meg som liker å starte dagen med risengrynsgrøt. :shock:

Det er veldig praktisk med Toro 5-min. i porsjonsposer, og godt smaker det også, men hvis jeg husker riktig inneholder denne kun 19% karbohydrater. Derfor foretrekker jeg Ming 15-min. Denne inneholder nærmere 85% karbohydrater, noe man merker vedlig godt etter en times mars. Jeg har tid til å vente litt ekstra på en god frokost. :)

Ris, melkepulver, salt og vaniljesukker kan blandes i ønsket mengde på forhånd og oppbevares i små plastposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat for en femdagers fjelltur under sommerlignende forhold bør ikke være et stort problem så sant en ikke er en ekstrem "lettpakker" og/eller har planlagt ekstremt krevende dagsetapper. Personlig er jeg ikke spesielt glad i grøt til frokost og hater frokostblandinger. Følgelig hadde jeg tatt med 40 brødskiver oppskåret pakket i plast og lagt i et plastspann med tett lokk. Når teltet er satt opp er plastspannet praktisk til å ha vann i. Brødskivene veier ca. 1,5 kg og holder fint i 5 dager i normal fjelltemperatur. I tillegg smør og holdbart energirikt pålegg. Til middag er det aktuelt med bacon, potetmos, real, tørrkjøtt, ris, kanskje en pølsepakke til første kvelden. Suppeposer hører også med. Litt pæreskinke e.l. kan være aktuelt. Denne kan også skjæres opp på forhånd. Drikke består av kaffe/te, kakao, solbærtoddy, etc. En porsjonspakning med f.eks kakao veier ca 30g. Dersom en ønsker å ha kaldt drikke med litt smak er det aktuelt å ta med litt konsentrert saftsurrogat. Litt reserveproviant som sjokolade, tørket frukt. o.s.v. er kjekt å ha. På en normal dag med fysisk aktivitet spises frokost, lunch og middag. Lunchen består av brødmat som gjøres ferdig samtidig med frokosten. På en varm sommerdag er vann ok som drikke til lunch. Når det er kaldt er det godt med litt varmt å drikke. På barmark har jeg med en enkel spritbrenner i en sekkelomme. Denne veier "ingenting" og varmer raskt opp litt vann når den plasseres lunt. På en rolig dag sløyfer jeg gjerne lunch og tar en litt tidlig middag som suppleres med litt varm suppe e.l. før soveposen står for tur. Rolige dager kan f.eks. bety at du er et sted som er så interessant at du holder deg i nærområdet (fisker?), eller at været gjør et planlagt toppbesøk med fotografering meningsløst.

Dersom du går alene og uten kontakt med omverdenen må du vurdere om du trenger nødproviant i tillegg. Det er ellers å merke seg at en femdagers tur gjerne starter i "sivilisasjonen" på morgenen dag 1, og ender i "sivilisasjonen" dag 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
En av mine favoritter til frokost er risengrynsgrøt. Her er "blandingen" jeg brukte sist jeg var på tur:

1 pose Toro 5min grøt (den som krever 7,5dl melk). Den ristes/blandes godt og fordeles i to plastposer.

3/4 pose (1 pose = 1 liter melk) Viking helmelkspulver fordeles i de to plastposene

2 ts sukker i hver pose

Kok 3,5dl vann på primusen og tilsett innholdet i en av posene, rør godt om og la det stå noen minutter! Strø på kanel, en neve rosiner og en klatt smør (5g) og du har en ganske kraftig frokost!

Tørrmelken veier ganske mye i forhold til risen og neste gang kommer jeg muligens til å halvere mengden tørrmelk. Toro lager også noen små poser risengrynsgrøt som skal tilsettes 2,5dl melk. Det er litt i minste laget for meg og derfor deler jeg en stor pose på to.

Jeg har laget grøt etter oppskriften ovenfor noen ganger på tur i det siste og funnet ut at grøten må koke litt mere for å bli ferdig/tykk nok. Jeg skrur nå blussen helt ned og rører i grøten noen minutter til den er passe tykk.

Et stort minus med risengrynsgrøt er at det blir mye oppvask etterpå. Vurderer om jeg skal bruke havregrynsgrøt på neste tur. Lage ferdig porsjonsposer (f.eks i Ziploc fryseposer, hvor får jeg kjøpt de?) som jeg kan helle kokende vann oppi, forsegle og la det stå en stund og spise rett fra posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med noen av de tipsene som er gitt her er at de inneholder litt lite langsiktig energi i forhold til hva du trenger når du går i fjellet med sekk. Ris eller risgrøt inneholder mye karbohydrater (sukker) og noe mindre fett og proteiner. Karbohydrater forbrennes veldig fort og når du går tom så er du tom. Det er viktig med en god frokost, og da kan det være lurt å f.eks. supplere med f.eks. egg og bacon. Fett er viktig, men ikke sammen med for mye karbohydrater. Da brennes bare karbohydratene og fettet lagres i kroppen. Litt enkelt kan man si at proteiner bygger og vedlikeholder musklene, og fett er energi som varer lenger. Karbohydrater er fint som "startgass" og som litt eksstra fres i de siste motbakkene.

Jeg liker havregrøt, men hvis jeg bruker havregrøt til frokost så spiser jeg en hel pakke. Jeg liker den fra Toro med eple og kanel. (Se bilde.) I tillegg går det lett med en pakke oppskåret bacon eller 2 - 3 egg. Rå, kolt eller stekt gjør samme nytten. En boks makrell i tomat er også bra, men smaker ikke så godt sammen med havregrøt.

Til lunsj varierer det litt hva jeg spiser. På korte turer har jeg ofte med brød, og på lengre turer når brød ikke er så praktisk å ha med så er det greit med noe varmt. Fisk eller noe annet som kan varmes i stekepanna. Matrester, pytt i panne eller lignende. Forsvarets RSP er bra, men litt tung å dra på. En pakke eller boks med nudler fra Mr. Lee sammen med matpakken er veldig bra midt på dagen, og så drikker jeg ofte sjokolade eller te med honning i. Knekkebrød, favoritten er Vasa sport med brunost. Knekkebrød inneholder stort sett bare fiber og gir lite energi.

Kraftig middag. Mye fisk eller kjøtt. Jeg foretrekker pasta forran ris og potetmos. Pasta inneholder mer prorteiner. Potetmos, hurtigris eller "boil in bag" ris inneholder nesten ingen ting, bare litt karbo. Stort sett bare vomfyll. Noen av rettene fra Real turmat synes jeg også er bra.

Som "mulepose" bruker jeg nøtteblandinger med tørket frukt. Helst de uten salt. Virker bra når du nermer deg målet for dagen og trenger litt ekstra før de siste bakkene.

Litt enkelt kan man si at du bør forsøke å få i deg rikelig med fett og proteiner. det gir energi som varer lenger. Karbohydrater gir rask energi men varer lite.

Du kan sjekke energiinnholdet for de forskjellige matvarene her: http://www.næringsinnhold.no/kornvarer/gryn_ris_pasta_raavare/

Men ikke heng deg for mye opp i kaloriene.(Kcal - Kilokalorier)

Som nevnt ovnfor: Hvis energien kommer fra karbohydrater (sukker) så blir du veldug sprek i starten, men går fort bensinlens hvis du ikke har nok fett å tære på.

post-4379-133474700771_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har med meg melblanding og "baker" brød til frokost og lunsj på tur. Det er lettvint, har lav vekt og volum og ganske mye energi. Og det er uslåelig godt, etter min mening. Men også det blir noe ensformig i lengden (hvis man ikke har med mange typer pålegg da, hvilket jeg ikke har), så feks litt grøt innimellom er jo bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også laget en del "grytebrød", men problemet har ofte vert at de blir brent i bunnen og rå på toppen.

For en tid tilbake fikk jeg faktisk tid til å tenke litt over dette problemet og like etterpå var jeg på tur med noen småspeidere. Da prøvde vi ut min idé.

Vi la ca. en tomme med sand eller grus i bunnen på gryta og så laget vi muffens. Det virket veldig bra på bål, men på primusen gikk det litt for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tross mangfoldige havregrynsgrøtfrokoster enda ikke gått lei, men jeg liker å variere dem med ulik frukt (tørket er best på tur) og nøtter, krydder ol som kokes med grøten.

Ellers kan man lage ulike müsliblandinger som enten kan blandes ut med melkepulver og vann, eller kokes opp. På folkehøgskolen hadde vi en kornblanding som bla inneholdt eplejuice. Rart, men godt!

Om du har tid til å planlegge og forberede litt i forkant av turen kan det være en idé å bake ulike energikjeks/ kaker. Fint som snack underveis, og veldig greit som kveldskos. Er selv med på de 3 hovedmåltidene som basis, men ofte veldig godt med en liten kveldskos. Spesielt på sommeren da det er lyst lenge. Man kan også bake og steke opp brød ol underveis, men det kommer jo helt ann på hva slags tur man skal på, hvor og med hva slags oppakking.

Til middag prioriterer jeg alltid å få med meg noen grønnsaker og sopp ol + at jeg heller spiser potetmos og pasta enn ris. Men det er jo smak og behag. GRyteretter veier lite og er så godt som ferdig med smak. Selv er jeg foreløpig såpass talentløs som fisker at jeg ikke tar sjangsen på å basere meg på bare fiske som vei til middag. Ferdigstekt kjøttdeig, litt tørket kjøtt ol er derfor alltid med.

5 dager er heldigvis ikke lenge nok til å gå skikkelig lei, så i teorien kan du jo ha samme maten hele uken. Men personlig ville jeg prøvd å få til litt variasjon i alle måltidenes innhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk gode å grille/ steke/ spise rå - og tar ikke plass i sekken:) Spekeskinke smaker også godt hvis du steker den litt! Får du tak i en litt hard, moden ost så holder deg seg utrollig bra i sekken. Du bare skjærer av litt med kniven. Legg biter inni tortillaen og grill i vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PaperCut
Problemet med noen av de tipsene som er gitt her er at de inneholder litt lite langsiktig energi i forhold til hva du trenger når du går i fjellet med sekk. Ris eller risgrøt inneholder mye karbohydrater (sukker) og noe mindre fett og proteiner. Karbohydrater forbrennes veldig fort og når du går tom så er du tom. Det er viktig med en god frokost, og da kan det være lurt å f.eks. supplere med f.eks. egg og bacon. Fett er viktig, men ikke sammen med for mye karbohydrater. Da brennes bare karbohydratene og fettet lagres i kroppen. Litt enkelt kan man si at proteiner bygger og vedlikeholder musklene, og fett er energi som varer lenger. Karbohydrater er fint som "startgass" og som litt eksstra fres i de siste motbakkene.

Her var det en lett blanding av ymse fakta i forskjellig kontekst... Først og fremst så peker du kun på én type karbohydrater (høyglykemiske), og fett varer kun lenger hvis du tenker på at kroppens fettreserver er mye større enn glykogenlagrene.

Kroppen bruker både fett og karbohydrater som energikilde. Ved lavere intensitet forbrenner vi mest fett og mindre karbohydrater, men blir intensiteten høy klarer ikke kroppen forbrenne fett fort nok, og karbohydrater må til.

Det er ikke mulig å si at en gitt mengde kcal fett varer i 8 timer og at samme mengde karbohydrater i 2 timer ;). Valget av næringskilde må tilpasses aktivitetens intensitet.

Selv er jeg syklist og for meg er fjellturer på ski og til fots optimale for å trene opp kroppens egenskap til å forbrenne fett ved høyere intensitet.

mvh,

Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

her er mitt forslag til mat for 5 dager

frokost havregrøt, ta gjerne med tørr melk så smaker det litt bedre

knekkebrød og/eller rugbrød du får dem på plast bokser i butikken så fine å ha med seg, noen syntes de er ekle men jeg syntes de er elt greie,

real turmat til middag

og hvis du tar med noen rett i koppen supper og tilsetter litt nudler så har du noe til kvelden eller midt på dagen.

og hvis du skal på fjelltur i 5 dager kan det vel ikke være så utrolig viktig med hva slags karbohydrater du spiser, det er vel ikke noe ekspedisjon som er planen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.