Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellsko eller jaktsko?


McIver

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av nytt fottøy!

Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gå for. Har inntrykk av at fjellsko og jaktsko er to forskjellige sjangere.

Mitt bruk vil bli lange jaktturer etter rype på fjellet, lange og kortere gåturer i fjell og mark, samt allroundbruk når man er utenfor assfalten f.eks. fisketurer, grilling i fjæra osv.

Har funnet ut at jeg ønsker en sko med litt høy ankel slik at jeg kan stramme buksa runt ankelen slik at det blir tett. Greit hvis man går i vått terreng, snø og skal krysse bekker og små elver.

Har ikke vært å prøvd forskjellige modeller, og vet dermed ikke hva som passer foten min best. Jeg synes Viking Hunter Pro virker kurrant mtp høy ankel, pris og bra kritikk i tester!

Lurer på hvordan en f.eks Crispi Skarven er i forhold til Viking skoen. Er det en lettere sko? Bedre på lengre turer? Noen som kan ytre en mening om jaktsko vs fjellsko og om hva som antageligvis passer meg best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har Crispi Hunter, og selv om jeg ikke har brukt den så mye, så synes jeg den er midt i blinken til sitt bruk. Høyfjell med mye stein, myrer og tung sekk er det ikke noe som slår så høye og kraftige sko. Vekten er selvsagt ulempen. En del kraftige fjellsko er omtrent like tunge, så da kan man like gjerne velge en lett fjellsko i tillegg til Hunter i stedet for en kraftig fjellsko. Det var også min tanke, når jeg kjøpte Hagløfs Trail 2 Mid. Dessverre har et gnagsårhelvete uten like stoppet den planen, så nå er jeg på utkikk etter et nytt supplement i kategorien lett fjellsko. Kraftig fjellsko har jeg mer enn nok av i Crispi Hunter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt viking hunter tidligere, men da de var utslitte valgte jeg å prøve viking sniper i stedet. Det har jeg absolutt ikke angret på. En mye lettere sko og mer behagelig å gå med i normalt terreng. Slitestyrken er sannsynligvis dårligere ettersom det er en spinklere sko, men ettersom prisen er en del lavere går det opp i opp. Skal du traske mye etter fjellrypa i steinrøysene er nok hunter bedre, men til allsidig bruk ville jeg valgt sniper. Dette selvsagt forutsatt at den passer på foten din!

På slike småturer som du skisserer vil være en del av bruken vil hunteren være overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Bever Pro Grip+ er den desidert beste jaktstøvelen jeg har hatt. Jeg velger denne støvelen til nesten alt utenom høyfjellet. Da bruker jeg vanlige halvhøye fjellstøvler pga vekta...og at behovet for høyt skaft er mindre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Bever Pro Grip+ er den desidert beste jaktstøvelen jeg har hatt. Jeg velger denne støvelen til nesten alt utenom høyfjellet. Da bruker jeg vanlige halvhøye fjellstøvler pga vekta...og at behovet for høyt skaft er mindre der.

Jeg har samme skoa og de brukes over alt, også på høyfjellet. Fryktelig fornøyd. Det skal nevnes at det er det eneste fjellskoparet jeg har, så kanskje det til tider kan være fordelaktig med noen halvhøye sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på anbefalingen av alfa støvlene. Mye av grunnen er lesten. Jeg synes ofte at italienske og franske merker blir trange over lesten. Alfa lager sko som passer mine føtter utrolig godt. Men det kan virke som om mange sliter med dårlige sømmer på sine sko. Jeg har ikke tall på hvor mange mil jeg har brukt mine, men det begynner å bli noen. Jeg har ikke noen problemer med støvlene.

Men jeg vurderer å gå til anskaffelse av noen lette membransko med høyt skaft til tinderangling og andre turer med lett opppakning. Jeg takler ikke lave sko siden de blir fulle av lyng og kvister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si noe bombastisk fra eller til, jeg var i samme problemstilling selv, og endte opp med Lundhags Syncro Mid. Akkurat passe lang, har det beste fra begge verdener. Ikke goretex, men tørker fortere enn støvler med for hvis man først blir våt, og det blir man gjerne i løpet av en langtur.

Men dette er ikke en sko til allroundbruk utenfor asfalt som du sier, kjøp deg da heller et par ekstra sko til den bruken, f.eks. Salomon XA Pro med goretex eller tilsvarende, som er en helt ok fjelløpesko når man ikke går med tung pakning.

det var mine 10cent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Crispi Tiur med integrert gamasj dersom du går mye i vått terreng. Tett som en gummistøvel, sitter på foten som en lett turstøvel. Høyere enn alle fjell- og jaktstøvler og lettere. Buksa glir ikke av uansett hvor lenge du sitter på huk, aldri brask i skoa. Puster minst like bra som noen lær/membranstøvel jeg har hatt.

I praksis oppfører jeg meg i terrenget som når jeg har gummistøvler på. Plasker gjennom bekker og myrer, hopper ikke på tuer og steiner som jeg gjør med fjellstøvler. Selv om membranen holder tett på disse - noe den jo gjør en stund - trekker læret før eller siden vann og de blir kalde og tunge. Corduraen på Tiuren trekker også noe vann med litt slitt impregnering, men mye mindre.

Både turkompis og jeg har erfaring med forskjellige fjell- og turstøvler, men foretrekker nå klart Crispi Tiur på lange våte turer uten tørkemuligheter.

Skillet mellom tur-, fjell- og jaktstøvler er for øvrig helt kunstig, og noe produsenten gjør for at folk skal tro at de trenger flere par. Man er der man er enten man har børsa med eller ikke.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.