Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har syklet rallarvegen?


solknut

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei

Jeg har syklet Rallarveien tre ganger. Det er kjempe fin tur som jeg anbefaler. To ganger har jeg syklet fra Haugastøl til Flåm på en og samme dag. Det er en overkommelig tur på en dag, men det gir ikke rom for mange og lange pauser. Jeg antar at vi brukte ca 9 timer på turen, inklusive pauser.

Sykler ble leid på Haugastøl og kunne forlates på togstasjonen i Flåm. Vi tok Flåmsbanen tilbake til Myrdal, før vi tok toget videre til Finse.

Den tredje gangen jeg syklet delte jeg turen i to etapper. Her syklet jeg sammen med Pappa. Siden Pappa ikke hadde vært på Finse før så stoppet vi for overnatting på Finsehytta og besøk på Rallarmuseet og en deilig avslappende ettermiddag på Finse. Dagen etterpå fortsatte vi syklingen til Flåm. Dette var en mer behagelig tur, med flere fotopauser og herlige lunchpauser.

Terrenget er greit. Det går oppover fra Haugastøl til Fagernut, deretter går det greit videre og du sykler nedover. Ned svingene fra Myrdal er det bratt og noen steder hadde vannet gravd små grøfter over veien. Trilling av sykkelen er jo et alternativ ;)

Jeg har syklet i slutten/midten av august, og da hadde det aller meste av snøen i veien smeltet. Det var noen få steder hvor syklene måtte trilles over snø, men det var korte partier. Sesongen varer til den første snøen kommer.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Sykla Geilo–Voss via Rallarvegen for nokre år sidan (dagsetappe på tur frå Oslo til Bergen). Var i god, men ikkje ekstrem form på den tida. Dersom du pakkar lett, er strekninga uproblematisk å gjera unna på ein dag. Eg brukte ein vanleg terrengsykkel og hadde all bagasjen i ein sekk på ca. 30 l (skulle vidare til Bergen neste dag). Terrenget er lettsykla og relativt lite teknisk. Med terrengsykkel er det uproblematisk å halda høg fart mesteparten av vegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en flott tur for et par år siden. Vi kjørte bil til Haugastøl, lånte sykler der. Syklet så til Finse hvor vi overnattet. Neste dag syklet vi videre til Flåm hvor vi leverte fra oss syklene. Deretter overnatting på hotell i Flåm. Neste morgen tok vi bussen inn i Aurlandsdalen. Og så gikk vi Aurlandsdalen opp. En fantastisk opplevelse! Helt anderledes enn å gå den ned. Vi rakk bussen fra turisthytten øverst (som jeg ikke husker navnet på i farten, der hvor "alle" starter turen nedover dalen) til Geilo med god margin. Så ny buss til Haugastøl hvor vi fannt igjen bilen. Hvis du har en dag ekstra kan denne varianten anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.