Gå til innhold
  • Bli medlem

Noe flau rookie...


KjetilØ

Anbefalte innlegg

Er vel bare og hoppe i det... Hvordan setter dere opp stanga for fiske med mark og dupp? dupp, søkke og krok. men har dere noe knute som hindrer kroken til og gå i bunn? eller får den falle helt til bunn?

Hvordan sluker og spinnere bruker dere i vanlige skogs vann? størrelse?

Og hvordan setter jeg opp stanga for fiske med våtflue og dupp? har inntrykk at flua synker og\eller det bare blir rot. sene, dupp og flue i en eneste stor floke.

mvh KjetilØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiske med våtfluer og dupp er en av mine favoritter, særlig godt egnet til å fange små/middels fisk.

Jeg bruker en 15-20 gr. kastedupp ytterst, og gjerne 2 fluer på 5-15cm opphengere innenfor.

Avstand fra dupp til første flue bør gjerne være min. 1m, avstand til neste flue kan være noe kortere.

Stanga bør være 9-10ft eller lengre, med lang stang kan du bruke flere fluer men det blir vanskeligere.

Prøv forskjellige fluer, gjerne dobbelkrok 10 og varier innsveivingshastighet så får du fisk, men vanligvis ikke de største.

Bruk myk sene i 0,20-0,25 og en snelle som legger opp sena godt, spesielt viktig når du sveiver sakte.

Når dette ikke funker bytter du enkelt ut duppen med en sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske på bunn gjør du følgende:

Tre sena igjennom duppen, sett på et lite kulesøkke og knyt på kroken. Da er det bare å sette på meiten og hive ut.

Skal du fiske med oppheng kommer det litt an på hvordan dupp du ønsker å bruke. Jeg bruker samme dupp til begge deler.

Når jeg fisker med oppheng gjør jeg akkurat det samme som når jeg fisker på bunn. Bortsett fra at jeg bruker en liten pinne/kvist med noen halvstikk som dupp-stopper. :)

SKITT FISKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder ofte en våtflue til en tynn senestump. Denne fester jeg i splittringen som fester treblekroken bak på sluken. Dermed henger flua en drøy halvmeter bak sluken. Dette har flere ganger funket når alt annet har vært nytteløst. Når jeg fisker slik har jeg fått halvdelen av fiskene på sluken og flua.. Pass bare på å holde snøret stramt og stanga høyt under innsveiving av fisken, slik at ikke sluk eller flue setter seg i bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to typer dupp: En med gjennomgang for bunnmeite. Har også stor tilltro til tynn sene (0.20 eller tynnere)

Så bruker jeg mere normal kastedupp, flytende der det fungerer. Ca stanglengde med fortom i 0.15

Sluker: Sølvkroken spesial i noen farvenyanser og størelser slår ikke feil.

Er ellers stort sett fluefisker. Tørrfluer er gøy :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.