Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan ha BÅDE BlueChart og TOPO Adventure på internminne Garmin Oregon 300?


Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel det meste, MEN....

Opplever dette problemet:

dersom jeg har TOPO Adventure kart instalert på enheten, og deretter ønsker å overføre BlueChart kart til den forsvinner TOPOkartene......

OG visa versa.

Noen som kan hjelpe? Bruker MapSource..

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verktøylinjen viser hvilken kartpakke du ser på i øyeblikket, f.eks. Topo Adventure CD16 Tromsø. Velg de kartbladene du vil overføre, bytt kartpakke og velg nye kartblad. Du kan sjekke i feltet til venstre under fanen 'Kart' hvilke kartblad du har valgt og hvilken kartpakke de stammer fra. Når du er fornøyd med valgene overfører du alle kartene samtidig til gps'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Joker sier.

Du må legge opp et kartsett i Mapsource som inneholder de Topokart og du vil ha og de bluechart.

Begge vises dog ikke på GPS samtidig der de dekker samme område, f.eks langs kysten. Da må du gå i kartoppsett på GPS å huke av de kart som skal være synlige.

Har både vei, topo og bluechart på mobilen. På GPS har jeg topo og noe bluechart. Kan legge til vei også men de er store så de tar for mye minne. Har en lii eldre versjon med lite minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en GPS som støtter "diskmodus" (den dukker opp som en USB disk) kan et triks være: Installer en av kartpakkene. Åpne USB disken i utforskeren og finn fila gmapsupp.img i Garmin katalogen. Gi denne fila navnet gmapoem.img. Installer så kartpakke nr. 2. Begge kartene vil da være tilgjengelige MEN det er ikke sikkert at kartene som er i gmapoem.img fila vises korrekt OG endel GPS modeller lar deg ikke "slå av" kart i gmapoem.img fila. Det finnes noen flere slike udokumenterte filnavn som muligens kan virke hvis du søker litt rundt.

Dette er helt klart en dårlig workaround. Et minnekort koster langt under 100lappen for 2GB og fungerer mye bedre vil jeg tro.

--

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, skal prøve de ulike.

For et rotehue som meg hadde det vært ok å bare legge til nye kart ettersom jeg trenger dem. Men kan jo prøve meg på en samla overføring av ali ti nærområdet.

Har hørt om muligheten for et slikt mappealternativtidliger på samme modell, og det har vist fungert bra. Så jeg går for den først

Takker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overføring av kartene i ditt nærområde er et smart trekk etter min mening. Det er jo der du ferdes mest. Du kan også overføre kartene til ei usb-penn, foreløpig ikke mulig direkte til harddisk. Det betyr at du kan lage kartfiler uten å overføre til gps med en gang. Alldeles glimrende når ferier eller lange turer skal planlegges.

En måte å legge til kart i en eksisterende gmapsupp.img fil er å først "kopiere" kartene fra gps til pc, merke de nye kartbladene og deretter lage en ny gmapsupp.img fil. Litt tungvint, men da er du sikker på å ikke glemme noen av de gamle kartbladene.

Her er mange muligheter, så det er bare å eksperimentere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På oregonmodellene kan kartfila (img) hete hva du vil. gmapsupp.img er standardnavnet mapsource bruker.

Jeg lar standardnavnet være i bruk for topokart, og har i tillegg chart.img som er båtkartet :?

Aktiverer og deaktiverer kart etter behov i menyen.

Du kan altså overføre det du vil, og så bytte filnavn og vips har du delt det opp akkurat som du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.