Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellvandring med barn


Bergenseren

Anbefalte innlegg

Har i mange år hatt lyst å bruke en del av ferien i fjellheimen sammen med barna, 11 og 12 år. Kjører ofte over Haukeli og har alltid hatt lyst å gå der, men kanskje Hardangervidda er bedre for barn? Noen som har tips? Det vi ønsker oss er overnatting kombinasjon telt/hytte uten alt for lange etapper. 3 - 4 dagers tur. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har i mange år hatt lyst å bruke en del av ferien i fjellheimen sammen med barna, 11 og 12 år. Kjører ofte over Haukeli og har alltid hatt lyst å gå der, men kanskje Hardangervidda er bedre for barn? Noen som har tips? Det vi ønsker oss er overnatting kombinasjon telt/hytte uten alt for lange etapper. 3 - 4 dagers tur. :D

En av de første ordentlige fjellturene jeg husker var på Hardangervidda :)

Var 6-8 år da.

Vi gikk fra Finse til Rembedalsseter og videre derfra neste dag til Vøringsfossen. Legger du inn Geiterygghytta før Finse er du på 3-dagerstur :)

God tur!

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurlandsdalen er et meget godt valg for tur med unger. Området er spennende. Det går for det meste nedover.

Tog Bergen-Finse

Finse over St Pål til Gjeiterygghytta

Gjeiterygghytta - Steinbergdalen

Steinbergdalen - Øvstebø

Øvstebø - Vassbygda (buss til Aurlandsvangen/Flom

Flomsbanen - Myrdal (tog)

Tog Myrdal - Bergen

Turen Øvstebø - Vassbygda er ganske lang, og det er vanskelig å finne teltplasser. Turen kan også være tung hvis det er mye nedbør - Aurlandsdalen blir fort et vått sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du starter på Haukeliseter og går sørover så er "turistskaret" noe av det første du møter. For to år siden tok jeg igjen en hollender på toppen av dette skaret. Da hadde han gitt opp og var kun på jakt etter en brukbar teltplass.

Med barn på 11 - 12 år som ikke er vandt til å gå i fjellet så må du regne med at første dag lett kan bli den siste hvis du går her.

Hardangervidda er mye mer barnevennlig hva terreng angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

så min dotter är bara 7 månader har jag inte varit i fjellet med barn själv. Jag var på Hardangervidda två gånger och träffade några familjer med barn i åldern av dina och som övernattade dels i hytter och dels i telt. De som jag har pratat med var på gud humor och tänkte de hade en fin tur. Vi startade båda gånger på Haukeliseter och gick norr över Hardangervidda. Vi träffade familjer på Torehytten, Litlos och Hadlaskard. Jag önskar i alla fall en bra tur och att dina barn vil triv om turen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til tur med barn er min egen erfaring at terrenget har minimalt å si. Det som har noe å si er foreldrenes instilling til å gjøre turen til en hyggelig og spennende opplevelse. Jeg tilbrakte mye tid i fjellet med mine foreldre da jeg var barn. Vi gikk ikke så langt, men koste oss med alt som kunne være morro for en liten gutt.

Om man bare tar hensyn til at det er korte bein med liten energitank man har med på tur, kan selv den bratteste fjellside bli en nydelig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.