Gå til innhold
  • Bli medlem

Våpeninfo Kraftige rifler anno 1976


Anbefalte innlegg

Hei alle.

Jeg er ny på sia her og håper noen kan hjelpe meg med litt våpeninfo?

Jeg anser meg selv som en grynende forfatterspire og i bøkene jeg skriver har helten et noe forvirret syn på våpen.

Han liker de ikke men de hører sammen med "jobben"

Jeg har heller ikke særlig peiling på våpen men jeg kunne tenkt meg i bøkene og bruke en slags kraftig rifle.

Gjerne storkaliber :D

Finnes det en som kan være brukende ifra 50 til 500 meter med bra gjennomslagskraft på største avstand?

Vi snakker ikke penetrere panserstål, men mer enn dødelig.

GJerne noe en kan montere fot å kikkert på men samtidig være lett å få med i en vanlig våpenkoffert.

Selv har jeg en fokjærlighet for "bøfferiflene" i fra gamle vesten.

Jeg kjenner bare til "Sharp" i kaliber 50 (tror jeg) men jeg liker lyden av denne :D

Samtidig blir dette gammeldags da helten min er avhengig av fler skudd, 5 eller mer.

Husk at jeg søker info om gevær inntil 1976 da handlingen foregår på denne tiden.

Gerne europeisk fabrikat.

Jeg er klar over at det ble litt svevende men hjelp meg på gli så kanskje jeg kan være mer spesifikk etterhvert.

Av "frykt" for å bli oppfattet som en "våpengal tulling" legger jeg ut email.adr her; [email protected]

Jeg blir meget glad for alle innspill og håper noen tar seg tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kammeret.no er for tiden nede. En helt vanlig norsk storviltrifle som gubbene som sitter på stubbene i skogen bruker passer din beskrivelse. Feks en ombygd Mauser M98K. Eller en Sauer 200 STR som skytterlagene bruker. En jaktrifle i et av de tre mest vanlige kalibre, 6.5x55, 308 Win eller 30-06 Spr er gode og kraftige nok til å treffe mål på langt lengre hold enn 500 meter. Det samme er en Sauer 200 STR i 6.5x55 eller 7.62x51(som forøvrig er det samme som 308 Win). Det forutsetter selvfølgelig at skytteren vet hva han driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanlige passer beskrivelsen ja. Men ikke spesielt spektakulære. 375HH er vel hakket heftigere. 338win mag er et annet alternativ. Men slike grovkalibre er ikke mitt sterke felt. Du får satse på at kammeret kommer seg opp igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begynnelsen av 70 tallet ble AGen tatt i bruk av heimvernet også. Disse hadde til da brukt ombygde mausere i kaliber 7,62 nato. Jeg husker godt da HV mauserene ble lagt ut for salg. Jeg mene å huske at det var for rundt hundrelappen, hvis det ikke var billigere. Så HV mauserene havnet i tusenvis på det private markedet. Men jeg hadde jo ikke vett til å sikre meg en :) .

En som skulle ha seg ei rifle den gang for en billig penge, eller stjele ei, ville lett kunne havne som eier av en HV mauser. Men selvfølgelig, den var ikke eksotisk da heller. Må børsa være eksotisk???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mauser KV 59 eller M-67 i kalliber 6,5X55 eller 7,62 Nato.

Disse fantes overalt i 1976.

Går fint å prikkskyte opp mot 650 meter.

19mm Kongsbergløp. finavtrekk og Busk diopter (Beste diopter noensinde)

Kan erstattes med kikkert.

Våpen som tåler det meste, og rimelig presist.

Magasin 5 skudd+1 i kammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Dette var moro :)

Det ble en del surfing på nettet og en del av tipsene er helt klart hva jeg søker.

Helten min bruker "pumpehagle" i nærkamper men blir det snikskytting bruker jeg gjerne en "snikskytterrifle"

Det er vel noe imellom her jeg kikker etter og både karabin98, winchester mod70 og mauser M59/M67 er intressante.

AGen synes jeg kanskje så litt vel "militær" ut :D

Samtidig ser jeg at både skuddhastighet og magasin er en fordel på denne.

Fint dere skriver hele betegnelsen på rifla, enkler for meg på nettet da!

"Det forutsetter selvfølgelig at skytteren vet hva han driver med"

Jeg liker å tro det, evnen til å være fattet i rette øyeblikk er der.

Men nei, helten er ingen naturlig skarpskytter.

På angelfire.com fant jeg bilde av Mauser M98K.

Jeg ser "bolten" sitter nærmere avtrekkeren enn på feks Mauser M59....

Er det pga ladehatighet???

Sauer 200 STR sto som innført i 1990 så da blir den noe "ny"

"men spørs jo hvordan du vil fremstille personen i din fortelling"

Han er vel som meg; Jeg vet forskjell på den "snille" og "farlige" enden men med en utrolig evne til å lære seg våpnet før det taes i bruk!

Sånn sett synes jeg "Dirty Harry" er en god refferanse :)

"Må børsa være eksotisk?"

Neida; Kanskje heller motsatt, skrivemessig sett er det lettere å spore et eksotisk våpen

Synd du ikke fikk tak på en Mauser, en pent laget rifle!

"Går fint å prikkskyte opp mot 650 meter"

Jeg bor jo i Konsberg kommune så her ble det fristende!

Hva er tøffest av Konsberg kommune og Dirty Harry...?... :D

"Finavtrekk"?? Lettere avtrekk/mindre press på avtrekk-bøylen før det smeller??

"diopter"??? kikka på nettet men jeg setter pris på en forklaring????

Jeg ser at mange av forslagene har "Bolt" lademekanisme.....

Det er kanskje det mest vanlige?

Selv liker jeg "Bolt" fremfor "Lever" aktion men det er fordi jeg ser for meg at en enklere kan "vippe" riflen ut av posisjon med "lever" action.

Noen erfaringer her med ladehastighet på de to?

Er "lever" action en noe gamlere metode?

"Walther WA 2000"

Litt i heftigste laget nå men utseende på den var så tøft at jeg legger inn en "snikskytter" episode med den :D

Takker for "riflejagt.com", siden studeres ivrig! :D

Stemmer det; jeg kom heller ikke inn på "kammeret....

Jeg kikker etter en kalender på siden her så håper jeg på noen "studieturer" i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell mellom Gamle Mauser 98, og de ombygde KV59 og M67 er:

Omsmidd ladearm på de to siste, for raskere/enklere ladegrep.

F.om M-67 ca 1971 ble våpnene levert beddet, dvs løpet har ikke kontakt med stokken, og låsekassen sitter i en glassfiberseng, noe som gir en værstabil løsning.

Finavtrekk"?? Lettere avtrekk/mindre press på avtrekk-bøylen før det smeller??

"diopter"??? kikka på nettet men jeg setter pris på en forklaring????

Finavtrekk= Justerbart avtrekk, hvor mekanismen ikke får forskjellig avtrekksvekt med forskjellig stramming av tennstempelfjæra.

For skytteren kjennes en finavtrekk "rein" ut

og... den kan justeres relativt enkelt og greit.

Diopter:

Det finnes i utgangspunktet 4 typer siktemidler:

Åpne sikter, skur og korn (V bak, stolpe fremme)

Hullsikter: Svært hull bak, stolpe fremme (AG har dette)

Diopter: Hullsikte bak, men med så trangt hull at øyet får en ekstra fokuseringshjelp, hullkorn fremme. Plasser det du sikter på slik at du ser det gjennom alle hull.

Kikkertsikte, sier seg selv. Har stor fordel når man skal skyte i "ureint" terreng. Man ser greina som står forran målet.

Også fordel i halvmørke. Kikkert gir bedre syn i dårlig lys.

KV-59 var levert med kikkert til skarpskytterne i HV.

AG er ikke et egnet våpen forlange hold. Avtrekket er noe m..... og siktene er så dær.

Sats på KV-59 eller M-67, og gjerne norsk kaliber 6,5X55.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedding har ikke noe å gjøre med hvorvidt løpet er frittliggende eller ikke, det er bare for å sikre at låskassa ligger stabilt.

Jeg tror heller ikke finavtrekk er noen generell terminologi, det ble brukt på disse Kongsbergriflene spesifikt; matchavtrekk er mere vanlig i bruk i dag i alle fall, men hva som var vanlig å si i 1976 vet jeg ikke siden jeg var 3 år gammel da og ikke hadde skutt så mye enda :D

Kikkertsikter gir heller ikke bedre syn i dårlig lys, selv de dyreste kikkertsiktene slipper ikke gjennom 100% lys, men normalt for kvalitetssikter er over 90%, som en generell regel så jo større diameter du har på kikkerten jo mere lys slipper den gjennom, så er det opp til kvaliteten på linsene hvor mye som går tapt på veg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket meg at du nevnte gamle bøffelrifler, og da er det bare å dykke inn i gamle westernbøker fra 60 og 70 tallet. Morgan Cane er jo en klassiker her, og så har du f.eks. Edge, mannen med barberkniven, det finnes en hel masse å velge i, men ikke alle er like bra. Noen av disse bøkene har gode beskrivelser av gamle bøffelrifler fra f.eks. fra Holland og Holland, Kentucky, Enfield og Springfield for å nevne noen. Husker jeg ikke helt feil så produserte Kentucky en periode rifler i kaliber 52.

Men disse riflene ville sansynligvis ikke passe særlig godt inn i historier fra vår tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedding har ikke noe å gjøre med hvorvidt løpet er frittliggende eller ikke, det er bare for å sikre at låskassa ligger stabilt.

Jeg tror heller ikke finavtrekk er noen generell terminologi, det ble brukt på disse Kongsbergriflene spesifikt; matchavtrekk er mere vanlig i bruk i dag i alle fall, men hva som var vanlig å si i 1976 vet jeg ikke siden jeg var 3 år gammel da og ikke hadde skutt så mye enda :D

Kikkertsikter gir heller ikke bedre syn i dårlig lys, selv de dyreste kikkertsiktene slipper ikke gjennom 100% lys, men normalt for kvalitetssikter er over 90%, som en generell regel så jo større diameter du har på kikkerten jo mere lys slipper den gjennom, så er det opp til kvaliteten på linsene hvor mye som går tapt på veg gjennom.

Riktig om Bedding, men hvis du leser Sjøkvists store skytterbibel, vil du se at han fjerner treverk i stokken samtidig som han bedder våbenet.

Finavtrekk er generell terminologi i Dfs. Matchavtrekk er likt bygd opp, men holder normalt mye mindre vekt enn Kongsberg finavtrekk, og dansk finavtrekk.

Sistnevnte ble ettermontert både på Krag og Mauser fra ca. 1970 og fremover.

Uansett, originalt mauseravtrekk er gyselig.

Kikkert slipper inn mere lys enn diopter.

Bare å prøve det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, takk til alle.

Alt er forklart så tilmed jeg skjønner det :)

Jeg skjønner nå dette med finavtrekk/matchavtrekk og diopter:shock:

Samme avtrekksvekt mens responsen ifra fjæren stilles!

Sånn sett er det viktikste for meg ikke å kjenne den eksakte termonologien,

jeg er mer enn glad for å bli tipset om at enn har denne justeringen mulig i avtrekket

"Beddet" var nytt for meg men jeg skjønte prinsippet.

"Sats på KV-59 eller M-67, og gjerne norsk kaliber 6,5X55."

Dette med ladearmen hjalp også, fristende å bruke en "lettladet" type

Lahti L39, spektakulær er jeg enig i.

Jeg får bare gjenta meg selv og si at jeg må også prøve å få brukt denne.

Bøkene er tross alt ikke ferdigskrevet og en tanke kunne jo være og bruke nettopp "spektakulære våpen"

samtidig så er jo denne så og si "usporbar" da jeg regner med det er "dusinvare"

Helten er vel litt som "forfatteren", en lar seg gjerne blende av et "fryktinngytende" utseende,

på en annen side liker jeg også mange rifler nettopp fordi det er veldig forsegjort håndtverk

"Men disse riflene ville sansynligvis ikke passe særlig godt inn i historier fra vår tid."

Dette med "bøffelrifler" kommer naturlig inn i siste boken som skal foregå i Amerika.

Det er fordi at om jeg kunne ønske meg å skyte med et våpen, ville det bli en sånn.

Om du ikke har sett den anbefales filmen "Quigley down under" med Tom Sellek.

Scenen der TS skal bevise hva han duger til vil garantert mange av dere like :D

Joda, det finnes både Morgan Kane, gamle Pilot og Colt blader i huset :D

Edge; med skjegg og kniv. Har vi noen av de sammme bladene :wink:

" som en generell regel så jo større diameter du har på kikkerten jo mere lys slipper den gjennom,"

Vil det si at en lønner seg på og velge en kraftig kikkert med stor åpning foran?

Shilosiden studeres ivrig, den minner meg bare på hvorfor jeg liker de.

Om du spør meg; Hva jeg vil henge på veggen å kalle kunst?

Sharpriflen på forsiden hadde holdt lenge ;)

Et sp.mål; Sikteanretningen på denne Sharp`en er en finurlig innretning.

Hva kalles denne typen?

Bak er det jo en riktig fremstående sak.

Er det hullkorn fremme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig om Bedding, men hvis du leser Sjøkvists store skytterbibel, vil du se at han fjerner treverk i stokken samtidig som han bedder våbenet.

Finavtrekk er generell terminologi i Dfs. Matchavtrekk er likt bygd opp, men holder normalt mye mindre vekt enn Kongsberg finavtrekk, og dansk finavtrekk.

Sistnevnte ble ettermontert både på Krag og Mauser fra ca. 1970 og fremover.

Uansett, originalt mauseravtrekk er gyselig.

Kikkert slipper inn mere lys enn diopter.

Bare å prøve det :)

Joda, greit nok at de beddet og frittla samtidig, men rent generellt da så har ikke bedding noe med løpet å gjøre, og det er godt mulig at kikkertsikte slipper gjennom mere lys enn diopter, men det hjelper deg per definisjon ikke å se bedre i mørket, bare å se bedre i mørket enn noe som er enda dårligere ;)

Hvis finavtrekk er vanlig brukt innen DFS vil jeg si de er temmelig dårlig representert på nettet (prøv et googlesøk etter finavtrekk), kanskje alle som pleide å si det er så gamle at de ikke bruker internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble kikking på shilosiden så jeg legger ut et sp.mål til....

Favoritten er uten tvil 1874 SHARPS BUFFALO RIFLE--"THE QUIGLEY"

så jeg legger ut teknisk info og spør litt :D

Military Buttstock

Patch Box

No Cheek rest

No Pistol Grip

Standard Grade Wood ONLY

34” Heavy Octagon Barrel

45/70 or 45-110 Caliber

Pewter Tip

Hartford Collar

Double Set Triggers

Semi Buckhorn Rear Sight

#109A Aperture Card

Midrange Vernier Tang Sight

#111 Globe Aperture Front Sight

Antique or Std Color Finish (specify)

2 or 3 Gold Inlay Initials in Gold Oval

Det som tiltaler meg er det 8kantede løpet, jeg synes rifler kler dette.

Men hvorfor 8kant? forsterket????

Også står det Semi Buckhorn Rear Sight, Midrange Vernier Tang Sight, Globe Aperture Front Sight.

Kan jeg tolke dette til "hullkorn" fremme? Slisse eller V på midten og justerbart "trådkors" bak????

Min tipping her kommer vel mer ut av bildene

Det lagres en del bilder på nettet, det er jo sånn sett enklere å få "feelingen" av våpnet om en skjønner hva en ser :)

Nå blander jeg meg vitende opp i noe jeg ikke har greie på men språket for meg til å tenke at

"matchavtrekk" er der for å tilpasses den induviduelle skytter mens "finavtrekk" er mer til for å stille mekanismen mellom

avtrekkerbøylen og tennstiften/nåla???????? Igjen, bare en tanke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matchavtrekk brukes normalt av de som skyter i Norsk Skytterforbund.

Mekanisk likt finavtrekk, men med lavere avtrekksvekt.

Finavtrekk (bare et ord) brukes i Dfs.

Orddet Finavtrekk og Danskavtrekk brukes om enannen.

Matchavtrekk brukes normalt i omtale av Matchvåpen.'

Forskjellene ligger i avtrekksvekt. Regler i forskj. organisasjoner.

Btw.

NM 149, som nu er forsvarets skarpsskytterrifle, er bygd på Mauser, og forsvaret bruker ordet finavtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er det svart så jeg skjønner :-)

Da tror jeg det rundes av med en forløpig STOR takk til alle som har hjulpet meg å se våpen klarere.

Jeg har nå litt å "bite" i og litt å velge mellom.

Jeg anser "expertisen" på sia her som veldig nyttig for meg så det er ikke umulig at jeg kommer med fler sp.mål.

Nå skal jeg prøve å "snekre" sammen en episode med noe av det dere har kommet med.

Jeg surfer selvfølgelig innom sia her å kikker litt.

Igjen TAKK alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.