Gå til innhold
  • Bli medlem

lett dunpose til sommerbruk


c702

Anbefalte innlegg

Annonse
Noen med gode forslag til en lett dunpose til sommerbruk? Vekta bør være godt under kiloen....

Litt avhengig av hva du ønsker å bruke den til.

Selv har jeg ME Xero 250 - en utrolig god pose.

Jeg har funnet ut at den blir litt for kald for mitt bruk. Jeg har derfor kjøpt en Sea to Summit Reactor, håper den gjør nytten.

Om du kun skal ha en pose til sommerbruk som er lettest mulig ville jeg anbefalt ME Xero 250.

Om du ønsker en pose som du kan benytte i litt minusgrader vill jeg valgt en av følgende

- Mountain Hardwear Phantom 15 (ville ha valgt denne)

- Marmot Helium

- Mountain Equipment Xero 350

EDIT: om du vil ha en pose godt under kiloen blir nok alle de tre jeg anbefalte i tyngste laget...

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.campsaver.com/itemmatrix.asp?GroupCode=mtb0100&MatrixType=1

Veldig godt fornøyd med den.. 740 gram og funker fint ned til netter med litt under null utpå høsten for min del..

hvis du trenger en som du kan dra enda litt lenger er jeg VELDIG fornöyd med TNF hightail.. gär ned til rundt minus 9-10. vekt ca 900g.

eneste som jeg ikke liker helt er at den har bare 3/4 zip pä siden.. det mä du finne ut om du liker eller ikke..

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Marmot Heluim og er meget godt fornøyd, også til sommerbruk. Litt tyngre og varmere enn utgangspunktet ditt, men siden dun har såpass bredt bruksspekter bruker jeg den både om sommeren og tidlig vinter. Fantastisk behagelig, men dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med gode forslag til en lett dunpose til sommerbruk? Vekta bør være godt under kiloen....

Hvor lang (og bred) er du? Har du tenkt å bruke posen på fjellet? Bruker du den ofte, eller en gang i blant? Vil du betale mer for å få det beste (lengre levetid, litt lavere vekt, bedre stoff)?

Jeg har brukt Marmot Hydrogen (-1) i ti år meget hard og er veldig fornøyd med den (men ville ikke gått for en sommerpose med 1/2 glidelås). Western Mountaineering Apache MF posen min (-10) er jeg også meget fornøyd med. Hydrogen posen begynner å bli for kald for fjellbruk. Apache blir for varm i full sommervarme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan slenge meg på her.

Jeg er også ute etter en lett dunpose som er lang og litt bredere enn normalt. Den bør helst ikke være over 900g og kan koste litt. Var på XXL i dag og kikket på Ajungilak Sphere Spring 195L og den er lett (550g) men den virket alt for smal for meg. Er usikker på hvor bred den var da det ikke var oppgitt på merkelappen. Synd det ikke finnes en standard på å oppgi skulderbredde. Helsport oppgir bredde og deres brede modeller er 90cm og det går akkurat til meg, standard på Helsport er 80cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan slenge meg på her.

Jeg er også ute etter en lett dunpose som er lang og litt bredere enn normalt. Den bør helst ikke være over 900g og kan koste litt. Var på XXL i dag og kikket på Ajungilak Sphere Spring 195L og den er lett (550g) men den virket alt for smal for meg. Er usikker på hvor bred den var da det ikke var oppgitt på merkelappen. Synd det ikke finnes en standard på å oppgi skulderbredde. Helsport oppgir bredde og deres brede modeller er 90cm og det går akkurat til meg, standard på Helsport er 80cm.

http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000960_v_195/Ajungilak+Sphere+Spring.html

under detail:

shoulderwidth in cm 78

kneewidth in cm 62

footwidth in cm 48

Jeg har også vurdert en sånn, dersom den kommer på tilbud på XXL vel å merke. Syns nærmere 3000 blir litt dyrt...

Ellers ser jeg også Montbell UL spiral #3 som en mulig kandidat. (Har en #1 som funker knall, men er for varm for sommerturer...)

På en sommerpose mener jeg pusteevne på ytterstoff er mye viktigere enn at den er vannavstøtende så den ikke blir klam. Syns kanskje stoffet på Montbellen virket litt tett/klamt, men var fint vannavisende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jeg kan slenge meg på her.

Jeg er også ute etter en lett dunpose som er lang og litt bredere enn normalt. Den bør helst ikke være over 900g og kan koste litt. Var på XXL i dag og kikket på Ajungilak Sphere Spring 195L og den er lett (550g) men den virket alt for smal for meg. Er usikker på hvor bred den var da det ikke var oppgitt på merkelappen. Synd det ikke finnes en standard på å oppgi skulderbredde. Helsport oppgir bredde og deres brede modeller er 90cm og det går akkurat til meg, standard på Helsport er 80cm.

Du har rett i at det ikke er helt enkelt å sammenlikne oppgitte mål på soveposer. Sphere har noen data her: http://www.mammut.ch/en/productDetail/241000960_v_195/Ajungilak+Sphere+Spring.html?cid=842857 (se detaljer). Ut fra det jeg kan se har Sphere en ganske gjennomsnittlig størrelse (gang med 2 for å sammenlikne med det de fleste andre oppgir).

Western Mountaineering har poser i de fleste størrelser, men er skit dyre, selv om du kjøper dem fra USA. Kvaliteten er suveren. http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71 AlpineLite er f.eks. ganske bred. Ponderosa MF er meget stor.

Mange skryter av polske Roberts. Du kan spesialbestille en pose etter ønsket størrelse. http://www.roberts.pl/index1.html

Kan være lurt å gå innom Sportsnett eller Oslo Sportslager eller en annen butikk å test ulike poser. Jeg falt ned på WM etter å ha testet mange poser opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt anbefale Marmot Atom. Genial til sommerbruk og til nødpose i topptursekken om vinteren.

Takk for tipset! Vet du hvor bred den er? Finner ikke info om det på websidene til Marmot.

EDIT: Ser på rei.com at det står Shoulder girth = 64 inches = 163 cm. Det står at dette er omkretsen ved skuldrene så med å dele på 2 får vi 81,5 cm og det er omtrendt det samme som standard bredde i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Western Mountaineering har poser i de fleste størrelser, men er skit dyre, selv om du kjøper dem fra USA. Kvaliteten er suveren. http://www.westernmountaineering.com/index.cfm?section=products&page=Sleeping%20Bags&ContentId=71 AlpineLite er f.eks. ganske bred. Ponderosa MF er meget stor.

Mange skryter av polske Roberts. Du kan spesialbestille en pose etter ønsket størrelse. http://www.roberts.pl/index1.html

Kan slenge meg på denne. Har endelig fått prøvd min WM Alpinlite. Valgte denne posen pga ekstra bredde og varme/vekt. Det var like over null, og sov godt kun med t-skjorte. Posen er såpass bred at det går an å snu seg inni posen. Så langt er jeg veldig fornøyd.

2700kr fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med Sir Joseph Koteka 290?

Mvh Martin

Jeg har denne. Veldig behagelig, romslig, ekstremt lett og liten sammenpakket men den er litt kald synes jeg. Jeg er litt frysepinn så jeg vet ikke om det er meg eller posen. Under 5 grader fryser iallefall jeg i den men Bladet Friluftsliv skryter den opp i skyene i en test. De brukte den helt ned til 0 grader tror jeg.

Kan vurdere å selge den, brukt ca 10 døgn. 190 versjonen. Send PM hvis noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne. Veldig behagelig, romslig, ekstremt lett og liten sammenpakket men den er litt kald synes jeg. Jeg er litt frysepinn så jeg vet ikke om det er meg eller posen. Under 5 grader fryser iallefall jeg i den men Bladet Friluftsliv skryter den opp i skyene i en test. De brukte den helt ned til 0 grader tror jeg.

Kan vurdere å selge den, brukt ca 10 døgn. 190 versjonen. Send PM hvis noen er interessert.

Med konforttemperatur på 3 er det vel ikke så rart om du fryser under 5 grader. Jeg ligger på ca EN-standarden, dvs. sover normalt behagelig til nedre konforttemperatur. Dagsformen er ekstremt avgjørende. Har frosset 5 grader over EN komfort, og sovet greit i 10 grader under EN-konfort i samme pose. Er man virkelig sliten og sulten øker behovet for varm pose. Godt liggeunderlag er også avgjørende. Tviler på at det er noe galt med posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med konforttemperatur på 3 er det vel ikke så rart om du fryser under 5 grader. Jeg ligger på ca EN-standarden, dvs. sover normalt behagelig til nedre konforttemperatur. Dagsformen er ekstremt avgjørende. Har frosset 5 grader over EN komfort, og sovet greit i 10 grader under EN-konfort i samme pose. Er man virkelig sliten og sulten øker behovet for varm pose. Godt liggeunderlag er også avgjørende. Tviler på at det er noe galt med posen.

Det kan nok stemme det. Tidligere hadde jeg et dårlig liggeunderlag og spiste ofte for lite før jeg la meg. Har nok hatt sitt å si på søvnen det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bladet i dag jeg også og det er skuffende å se at de ikke nevner bredden på soveposene! Uansett kom det en dag for sent da jeg nå har bestilt sovepose fra USA.

Testen var noe skuffende ja. Tre poser fra Ajungilak, og ingen fra Western Mountaineering eller Mountain Equipment, som er to av de mest omtalte soveposemerkene her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Villmarksliv får nok ikke så mange reklamekroner fra Western Mountaineering og Mountain Equipment. Symbiosen mellom redaksjonell omtale og reklamer er stygg i alle friluftsblader. Noe må de vel tjene penger på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.