Gå til innhold
  • Bli medlem

Kort rapport fra nydelig dag på Loftet fre 21.mai


Ole-Petter

Anbefalte innlegg

Fredag 21.mai

Gikk fra Krossbu og nordvestover opp Storflyi. Her måtte jeg skifte til shorts, og passet på å smøre beina godt med solkrem! Etter to timer, og nesten rett øst for Loftet svingte jeg opp og øst, og inn i den lille dalen ved Brangsbrean. Her var det gått noen store skred i nordsida til Veslefjelltinden. Jeg ville opp i skaret (1967m) mellom Veslefjelltinden og Loftet. Det så bratt ut, og etter hvert vågde jeg ikke lenger på ski (det var hard skare), men spente disse på sekken, og tok på stegjern. Det føltes langt tryggere, men det ble faktisk en del gjennomslag og pes, så jeg skiftet taktikk, og fulgte den avsmeltede løse steinura et lite stykke til brattheten avtok, og jeg igjen kunne ta skiene fatt igjen.

Oppe i skaret gikk jeg greit opp (noen korte bare partier med stein kunne ikke unngås) med ski på beina til Loftet. 4 timer hit. Så ned i skaret igjen, der jeg tok beina fatt opp den omtrent snøfrie eggen til Veslefjelltinden – dette ble turens høydepunkt for min del: Fin småklying på til dels luftig egg, på varmt og deilig sommerfjell!

Fra Veslefjelltinden, som jeg hadde vært på om natta i mai 1998, ned og opp på Hurrbreatinden. Så langt utpå dagen begynte snøen å bli veldig løs selv i 2000 meters høyde, så jeg plukket kun med meg Veslebreatinden også, før jeg startet på returen til Krossbu. Av erfaring visste jeg dette kunne ta tid - selv om det bare var nedover - med så råtten snø – og jeg fikk rett. Plutselige gjennomslag øker sannsynligheten for fall, stavknekk og verre skader, så jeg tok det med ro hele veien ned, og opplevde ingen problemer.

Det var tydelige spor mange steder etter ”slush”-skred, særlig rundt noen bekkefar, så jeg holdt avstand til særlige våte områder.

Slengt med noen få bilder fra turen:

post-469-133474693338_thumb.jpg

post-469-133474693365_thumb.jpg

post-469-133474693389_thumb.jpg

post-469-133474693413_thumb.jpg

post-469-133474693437_thumb.jpg

post-469-13347469346_thumb.jpg

post-469-133474693488_thumb.jpg

post-469-133474693523_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å se du kom deg opp på Loftet den veien, må innrømme jeg var noe skeptisk da jeg hørte hvor du skulle og hvilken vei(da vi slo av en prat på rundt 1500 m.o.h.).

Tok loftet fra Nordsiden dagen etter, og det var rett og slett en fantastisk tur(nedkjøringen).

Livsnyter: Har noen bilder fra Store Smørstabbretinden i 13-tiden.

Angående turfølget på vei opp på Bakarste skagsnebb(3 Bergensere), så har jeg et bilde av disse med deres heller dristige veivalg i disse skredtider:

post-5760-133474694391_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok loftet fra Nordsiden dagen etter, og det var rett og slett en fantastisk tur(nedkjøringen).

Livsnyter: Har noen bilder fra Store Smørstabbretinden i 13-tiden.

Angående turfølget på vei opp på Bakarste skagsnebb(3 Bergensere), så har jeg et bilde av disse med deres heller dristige veivalg i disse skredtider:

Fine bilder fra en flott dag :D Bildet av oss tre på veg under eggen til Bakarste var artig. Når det gjelder ruta vår gjennom skredområdet, så vurderte vi skredfaren som uproblematisk så tidlig på morgenen (klokka var mellom 10 og 11) etter frostnatta (første på lenge). Bindingene i snøen vuderte vi derfor som svært stabile. Skavlene som er gått på bildet, er nok gått på ettermiddag-/kveldstid i dagene før vår tur, og det er overveiende sannsynlig at det kom flere skred der om ettermiddagen. Tilbake fra Bakarste gikk vi selvsagt ikke der, men over breen i tau.

Samtidig er det jo greit å huske på at enhver står ansvarlig for sitt eget vegvalg i fjellet, og at en ikke ukritisk følger andres spor...

Anbefaler ruta under eggen til Bakarste. Med stegjern og isøks og flere i tau med evt mellomforankringer går dette greit.

Takk for en fin turrapport. Håper dere fortsetter å skrive fra turer, og legg gjerne inn meninger til debatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder fra en flott dag :shock: Bildet av oss tre på veg under eggen til Bakarste var artig. Når det gjelder ruta vår gjennom skredområdet, så vurderte vi skredfaren som uproblematisk så tidlig på morgenen (klokka var mellom 10 og 11) etter frostnatta (første på lenge). Bindingene i snøen vuderte vi derfor som svært stabile. Skavlene som er gått på bildet, er nok gått på ettermiddag-/kveldstid i dagene før vår tur, og det er overveiende sannsynlig at det kom flere skred der om ettermiddagen. Tilbake fra Bakarste gikk vi selvsagt ikke der, men over breen i tau.

Samtidig er det jo greit å huske på at enhver står ansvarlig for sitt eget vegvalg i fjellet, og at en ikke ukritisk følger andres spor...

Anbefaler ruta under eggen til Bakarste. Med stegjern og isøks og flere i tau med evt mellomforankringer går dette greit.

Takk for en fin turrapport. Håper dere fortsetter å skrive fra turer, og legg gjerne inn meninger til debatt :shock:

Den største skavelen gikk ganske nøyaktig kl. 10.15 dagen før. Da sto jeg noen hundre meter fra toppen på Veslefjeltind å så på at hele saken dundret ned på breen.. Jeg skvatt faktisk ganske så kraftig der jeg gikk helt i mine egne tanker, for det braket var ganske så voldsomt... :shock:

Tidspunktet vet jeg så nøye fordi jeg tok et bilde akurat i det siste restene av snø raser utfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største skavelen gikk ganske nøyaktig kl. 10.15 dagen før. Da sto jeg noen hundre meter fra toppen på Veslefjeltind å så på at hele saken dundret ned på breen.. Jeg skvatt faktisk ganske så kraftig der jeg gikk helt i mine egne tanker, for det braket var ganske så voldsomt... :wink:

Tidspunktet vet jeg så nøye fordi jeg tok et bilde akurat i det siste restene av snø raser utfor.

Det var uvanlig tidlig, men ikke usannsynlig da natten til torsdag var uten nattefrost. Fredagen var imidlertid forholdene snudd til nattefrost og tidlig skareføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.