Gå til innhold
  • Bli medlem

13-åring på Everest!


SturlaS

Anbefalte innlegg

Annonse

Enig i at det virker i overkant at en 13-åring skal bestige Everest, men med det sagt, så er denne 13-åringen trolig bedre skikket til det enn mange av de andre som prøver/har prøvd. Han har en imponerende track record med tanke på alderen:

Africa- Kilimanjaro – July 22, 2006

Australia- Kosciuszko – April, 2007

Europe/Russia- Elbrus – July 11, 2007

South America- Aconcagua – December 30, 2007

North America- Denali – June 18, 2008

Oceana- Carstensz Pyramid – September 1, 2009

Asia - Mt Everest - May 22, 2010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det virker i overkant at en 13-åring skal bestige Everest, men med det sagt, så er denne 13-åringen trolig bedre skikket til det enn mange av de andre som prøver/har prøvd. Han har en imponerende track record med tanke på alderen:

Africa- Kilimanjaro – July 22, 2006

Australia- Kosciuszko – April, 2007

Europe/Russia- Elbrus – July 11, 2007

South America- Aconcagua – December 30, 2007

North America- Denali – June 18, 2008

Oceana- Carstensz Pyramid – September 1, 2009

Asia - Mt Everest - May 22, 2010

Han er sikkert seig, men man kan vel stille det samme spørsmålet om alle disse toppene. Var det forsvarlig for en 9-10-11-12-13-åring?

Et annet spørsmål er jo hva han skulle der oppe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der kom det to usmarte innlegg.

Som sagt, satt på spiss.

Greit nok at det er en meget risikofyllt tur gutten deltar på, men med det støtteapparatet de har rundt seg tror jeg odsen for suksess, er langt større en odsen for ulykke/død. Når en familie traver rundt på 7 summits, med den progresjonen, så er det penger inne i bildet. Ofte er det folk med mye penger og dårlig helse (feite rikinger som har fått eventyrlyst) som tar turen. Her syns jeg det virker som om at det er rike folk med kompetanse på fjell det er snakk om. God kombinasjon det?

Været er sikkert en faktor som skal ta skylden for mye av ulykkene, tipper denne familien har både tid og penger til å vente til de er sikrest mulig på å få godvær, samt har en hær av dyktige sherpaer i følget. (jeg kan ikke gå god for at det er slik, men...)

Tenker spes på folk som absolutt skal gå uten ekstra oxygen, gjøre turen mest mulig selvstendig osv. Dem ligger det mange av der oppe.

Men når det er sagt, du har sikkert rett i at det er tryggere å ligge på sofaen, spille playstation og dytte i seg ostepop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på siste utsagnet min venn! I følge Jarle Trå var det langt flere av de døde folk som gikk MED oksygen! Som oftest var det utmattelse eller rett og slett tom for oksygen.

Men men, heller de enn meg! Holder meg til Stølsheimen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at det er en meget risikofyllt tur gutten deltar på, men med det støtteapparatet de har rundt seg tror jeg odsen for suksess, er langt større en odsen for ulykke/død.

En kan forberede seg godt, men det er tross alt forskjell på hvordan kroppen fungerer over/under 8000m. Raske værskifter er vel en av de største risikoene, det er tross alt ofte korte værvindu som benyttes.

I mellom sofa/playstation og Mt.Everest er det veldig mye å ta seg til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt annen vinkling er risikoen for senskader:

Kan man være sikker på at gutten ikke får hjerneskade av å oppholde seg i dødssonen dvs høyder over 7000m ? Jeg har hørt flere si at mange har fått nedsatte motoriske funksjoner etter å ha vært på Everest. Det hevdes at flere har problemener med å føre fingertuppene mot hverandre -sånn som politiet tester om du er påvirket av promille når du kjører bil.... Om muligheten for senere skader ikke kan utelukkes er det uansvarlig å ta med en 13 åring opp i dødsonen selv om været er bra?

Er det noen som vet noe konkret om dette? Tåler ungdom høyde bedre eller dårligere enn oss "voksne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på siste utsagnet min venn! I følge Jarle Trå var det langt flere av de døde folk som gikk MED oksygen! Som oftest var det utmattelse eller rett og slett tom for oksygen.

Men men, heller de enn meg! Holder meg til Stølsheimen! :)

Det har du sikkert rett i Gullars! Angra nesten litt på innlegget mitt da jeg er langt fra å være Everest expert.

Men jeg syns bare det virker så planlagt, finansiert og tilrettelagt i og med at de drasser med sneipen sin på slike turer? Syns det er rart om de er villige til å ofre seg selv eller sønnen i forsøket. Her bør de være rimelig sikre på seier?

Men som essem også sier, spekteret er stort mellom sofaen og Everest:) Mye annet rart en kan ta med 13åringen på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på siste utsagnet min venn! I følge Jarle Trå var det langt flere av de døde folk som gikk MED oksygen! Som oftest var det utmattelse eller rett og slett tom for oksygen.

Men men, heller de enn meg! Holder meg til Stølsheimen! :)

Om det går 100 med oksygen og 10 av dem dør, og det går 10 uten oksygen og 5 av dem dør, så har du/Traa rett - det dør flere av de som gikk med oksygen enn av de som gikk uten oksygen. Etter min mening er det allikevel ingen matematisk Nobelprestasjon dere presterer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikosport å la 9-10-11-12-13 åringer daglig breie seg ut i en stressless, spille playstation, drikke cola og pumpe i seg ostepop. Flere som gjør det :roll:

Satt på spiss, ja. men likevel.

Det er helt greit og til å med bra å ta et barn med på fjellturer. Mye bedre enn å sitte foran TV-en. Men å velge så høye topper med så høyt risiko for å dø er ikke forsvarlig. Tenk også på muligs frostskader. Er det greit at en 13-åring skulle få fingrene fryst av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde vi diskutert her inne hvis han hadde omkommet? :)

Såfremt jeg forstår deg rett johnpd, så helt enig!

- Vi nordmenn skulle avskaffe kvinnelangrenn på 50.tallet. Huff vi kan jo ikke ha snørrete damer flyende på ski! (bare lèt i NRK's arkiv)

- Vi nordmenn (avdøde Torbjørn Yggeseth) nektet å måle skiflygningshopp over 191 m i VM! Hmm...

- Nadia Comăneci var for ung til å vinne OL i turn i 76, syntes vi.....

Faen så God vi er her til lands, til å tro vi har fasitten :P

Skitreneren min (ikke min far) visste om jeg hadde 180 eller 185 i puls på intervalldragene i slutten av tenårene

Kanskje kjente faren sønnen sin langt langt bedre mtp Everest-turen???

Tipper det er mange mødre og fedre som har vært på Everest, uten denne 13 åringens solide forutsetninger.

La oss ikke dømme andrès dømmekraft nå :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg traff han 13åringen på everest. Han hadde et enormt apparat rundt seg selv. Live tv-intervjuer fra abc, mange personlige sherpaer, mor og far osv osv. Han var involvert i et snøskredd der en person omkom på nort-col. Han traff faren sin i skallen med crampons da snøskreddet banket inn i han, men han ble ok igjen med litt nål og tråd.

Dessuten brukte de oksygen allerede fra camp 1 (north col) som ligger på 7000meter blank.

Vi var på vei opp til camp 2 da han kom ned med foreldrene og følget. Skal lete lenge etter en så ekstatisk lykkelig 13 åring. Rett eller galt?! ny aldersgrense på everest = 18år, innført kort tid etter: http://www.alanarnette.com/news/2010/06/10/china-sets-everest-age-limits/

-thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for å dø er alltid 100% Ingen har overlevd hittil. Jeg vil tro det er bedre for gutten om han stryker med sammen med foreldrene på tur enn om han skulle være hjemme alene og mister dem i en så ung alder. Dessuten har de sikkert forsikringene sine i orden den gjengen der, så jeg ønsker gjerne god tur og lykke til.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.