Gå til innhold
  • Bli medlem

Blefjell - morsomme småtopper?


Andreas2

Anbefalte innlegg

Jeg skal på pinsetur til Blefjell på impuls nå i helgen, og for å gjøre overgangen fra forrige helg med Hurrungane og Storebjørn minst mulig lurte jeg på om det var noen morsomme småtopper å løpe rundt på i området?

(sitter såklart med kartet, og Bletoppen ser jo fin ut, men lokale tips er alltid morsomme å følge.. ) :)

Håper på snøfrie områder og blåser vinterstøvet av fjellstøvlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt hvor mye snø som ligger der opp nå, men det finnes mange stier som er morsomme å løpe på på Veslebleplatået. For eksempel Lifjell, Rendleknatten og innover. Skaff deg turkartet over Blefjell og kos deg. :D Oppe på Store-Blefjell vil jeg tro det fortsatt er skisesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Enig med Sondre, det er nok mer skiføre enn fotturføre i StoreBle. Var en tur oppover for 14 dager siden og da kunne du spenne på skiene på ca 700 m. Sjøl om det har smelta voldsomt sist uke er det nok snø igjen.

Dersom du kommer deg opp i høyden ville jeg hvertfall tatt turen innom "hula" på Gråfjell (UTM 32- 6633436 509085 iflg Norgesglasset) Et fascinerende høl i bakken som aldri fylles med snø.

Ellrs er Åklinut en fin topp å stikke oppom, egentlig atskillig finere enn Bletoppen som alle på død og liv skal innom.

God Tur

EirikW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellrs er Åklinut en fin topp å stikke oppom, egentlig atskillig finere enn Bletoppen som alle på død og liv skal innom.

God Tur

EirikW

Støtter den Eirik! Åklinuten er jo den stiligste av toppene i Store-Blerekka. Flere topper som er morsommere og finere enn Bletoppen. Kan også nevne Senhovd som ser relativt spiss ut fra flere kanter. Hellebergstolen har spennende terreng. Tinnhovd er en skogfri knaus som stikker opp av skogen. Dronningkollen er også fin til fots, og selvsagt Krøkla (mulig snø der fortsatt). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du måtte mene med "morsomme småtopper", men jeg tviler på at du finner slike i Ble som er snøfrie i den forstand at de er tilgjengelige uten å forsere lengere strekninger med "råtten" snø'. Nå definerer jeg Ble mer i samsvar med tradisjonell navnebruk, slik at Ble betyr omtrent det samme som "Store Ble" eller snarere den delen av fjellplatået som er dominert av kvartsitt, og er høyere enn ca. 900m.o.h. Den mest nærliggende toppen er nok Surløytnuten. ( Her er det utsikt mot Drammen og Oslofjorden/Østfold) Et mulig alternativ er kanskje Hellebergstolen. Kommer du i fram i nærheten der (du må sannsynligvis lete opp en rimelig snøfri trase) er det muligvis traseer opp mot Sigridsfjejll. Oppstigningen er i så fall nokså bratt slik at løping betinger en viss kondisjon. Jeg ville ikke tenkt på Bletoppen i denne konteksten. Jeg skal selv en tur på Ble i pinsen og er spent på hvor mye snø som har smeltet de siste dagene. Jeg legger ved et bilde av Hellebergstolen og et bilde som antyder en trase opp mot Sigridsfjell fra Stolsdalen. IMGP4001.jpgIMGP4006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk du kan gå de fleste områder av Blefjell nå uten at det blir noe problem mtp snøen. På 1050 moh i Telemark i dag, og der var det ikke noe snø. Og på Lifjell var det kun sporadiske flekker igjen som ikke er noe større problem. Snøen har smeltet som dugg for solen de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke på Blefjell selv i helgen, men fra bekjente som var der ble det rapportert at det var fult mulig å gå til fots der, men at det var fryktlig vått og enkelte partier hvor det fortsatt lå igjen noe snø.

Kom forøvrig ny snø igår, men det var såpass lite at det nok er borte igjen allerede idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blefjell er et fint område med ganske variert terreng.

Nordstul-Bletoppen via Hellebergstolen og Sigridsfjell er en fin mulighet. Noe tråkking utenfor sti, men det er i grunnen helt greit. Bratt og fint fra Hellebergstolen opp mot Sigridsfjell.

Store Ble er mye finere enn Lille Ble synes jeg. Mange av toppene øst for storeble er fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for masse gode tips! Beklager veldig sen respons til de som vurderte tur helgene som var, føret var helt knall! Kun sporadiske snøklatter over 900moh, mens det var (er) full vår og flomstore bekker og blaute myrer nede i skogbeltet. Perfekt timing for første turen på beina i fjellavlandet før det blir for varmt, tørt og innsektsarmeene kommer.

Base på Lille Ble, så tur innover til Krøkla og Røde Kors-hytta lørdag, og kollerangling rundt Store Ble med Bletoppen og Sigridsbu som midtpunkt på søndag. Perfekt! Rakk ikke området rundt Åklinuten men dette så spennede ut, så neste gang må vi bortom der.

post-6830-133474697823_thumb.jpg

post-6830-133474697835_thumb.jpg

post-6830-133474697843_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.