Gå til innhold
  • Bli medlem

kanotur i femunden


Anbefalte innlegg

Jeg skal på kanotur i femunden. så jeg lurer på om det er noen som har noe tips eller erfaringer med det. turen skal vare i 10 dager. Alle tips er hjertelige velkommen. Det jeg lurer på :

-Plasser å starte fra

- fiskeutstyr

anbefalte plasser å starte og slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal selv til femundsmarka! når skal dere bort? vi reiser 20juni til 10 juli :arrow: har vurdert padling selv, men ettersom det hadde blitt leie kano, og at de veier nærmere 40kg.

Etter hva jeg har lest her på forumet så er det en del som starter på svensk side pga. en del mindre bæring. opp den mest populære veien langs røa har jeg forstått det er ca 6km bæring...

anbefaler deg å søke på forumet! er veldig mange andre som har diskutert temaet, og du vill finne mye gode svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier trådstarter kanotur i Femunden. På selve Femunden er det svært lite bæring. :roll: Sjøen er stor nok for noen dager med kano. Er det Femundsmarka så kan andre svare bedre enn meg. Er godt kjent i områdene sør/ sør-vest for Femundsmarka, men har vært lite inne i selve nasjonalparken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å dra inn fra Sverige. Søk litt her på forumet med søkeord "rogen".

Dro inn fra denne siden i fjor og det kan anbefales. I all hovedak bare korte bæringer og nydelig natur.

Vær obs på at Rogen er en stor sjø og at det kan være vanskelig å kryssse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å starte fra Synnervika, ta fergebåten over til Røa. Bæringen opp Røa tar litt tid men fullt gjennomførbart hvis du har Kanoen i Allysekken. Det er fin sti å gå på og når du er fremme ved Roasten vannet må du tilbake å hente sekkene :roll:

Mellom de neste vannene er det mindre bære etapper eventuelt mulig for å line kanoen opp strykene. (ofte er det raskest å bære etter min erfaring). Det er mange fine vann, innover spesielt inn mot Reva og Revsjøen.

Å padle inn fra svenskegrensen kjenner jeg ikke til.

Hvis du vil ha litt utfordring kan dere ta en rundtur.

På turen i fjor ville vi ikke dra samme vei tilbake. Vi fortsatte derfor fra Revsjøen og bar kanoen over fjellet til Volsjøen og ned til Nedre Muggsjøen. Det var en god etappe og mye bæring. Men utrolig fint ved Muggsjø. Heldigvis fikk vi storgjedda der, så var vært etappen. Turen fortsatte deretter ned Mugga og ut i Femundsvannet. Her fikk vi prøvd oss på kano rafting og teknikken ble bedre og bedre :) Men det var i overkant mye bæring ned Mugga pga kraftige stryk . Mot slutten av Mugga var det kjempefint og heldigvis ikke så mye strøm og mange fine fiskeplasser.. Derfra padlert vi femundsvannet tilbake til Synnervika. ( ha respekt for vær og bølger på dette vannet!)

Men jeg vil ikke anbefale Nedre Muggsjø til Synnervika på en dag, det var litt overkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Snakket akkurat med Arne Langen på Langen Gjestegård, og han melder om fine forhold i Synnervika. Lite mygg og grei vannstand. Vi tar turen opp dit neste torsdag, og gleder oss som unger! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.