Gå til innhold
  • Bli medlem

oppgradert turliste:) håper den blir nyttig for andre enn bare meg:P


mariussteen

Anbefalte innlegg

legger nå ut turlisten min over det utstyret jeg skal ta med meg på tur i sommer.

mat:

frokost: risengrynsgrøt 5 pk, og en pakke tørrmelk

lunsj: sjokolade, kjeks

middag: fisk, ris

kveldsmat: suppe, 5 pk.

ekstra mat: suppeposer, tre stk. pluss kosemat, små rett i koppen suppeposer.

matlagingsutstyr:

stormkjøkken med gassbrenner.

to gassbokser 450 gram.

kniv, skje, gaffel

salt

smør

kanel

sukker

utstyr:

telt

sovepose

liggeunderlag

trekoppen

kniv

øks

ståltråd

fiskestang ( bruk til søkke, dupp og større sluker)

haspelstang ( for bruk til sluk, spinner )

mark

fiskeutstyr

tau

førstehjelpsutstyr

pakkpose ( vanntett)

toalettutstyr (dorull, tannbørste, tannkrem ( halv tube ), lite turhåndkle.

teip

drikke:

te og sukketter

klær: ekstra:

stillongs

ullundertøy genser

et par sokker

t-skjorte

ullgenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vel ikke helt enig i kostholdet ditt MariusSteen.

I verste fall kan du ende opp med suppe og ris alle dager. Det høres særdeles lite spennende ut på en snau uke. Det samme gjelder forøvrig sjokolade og kjeks. Risengrynsgrøt, mener du polerte bearbeide riskornene ? I så fall så er det rene karbohydrater som metter en halvtime, og energien taper seg fortere enn svint.

Selv pleier jeg å innta:

Frokost: Axa frokostblanding m/tørrmelk/vann

Lunsj: Villmarksbrød (ta med deg 1-2-3 pakke fra butikken, ta den mengden mel du trenger for dagen og bland ut som anvist, stekes i panna med olje på begge sider. Kan spises uten noe på, pålegg fra butikken eller kanksje du er så heldig å finne noe bær) På denne videoen har jeg laget villmarksbrød.

Middag: Hva naturen kan gi, eller frysetørket mat. Posemat er ikke å anbefale pga dårlig næringsinnhold

Kvelds: Villmarksbrød

Snacks underveis: Nøtter og rosiner i stedet for sjokolade. Men sjokolade skal man selvfølgelig ha med på tur, whiskey også - men ikke hver gang man tar en pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Monsen overlever på risengrynsgrøt til frokost og sjokolade til lunch, da kan vel Mariussteen gjøre det også Rotehode? Monsen sluttet med havregrøt etter å ha levd på det hver dag til frokost på mesteparten av Norge på langs turen. Synes ikke at variasjon er så viktig på en ukestur, men over tid betyr det noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To fiskestenger var vel litt unødvendig? Ei stang kan brukes både til mark, sluk og spinnere. Gjerne flue med dupp også.. Ta heller med en spole ekstra snøre i tilfelle det skulle ryke eller rote seg til.

Jeg stusset også på det med risgrøten, men vi har alle ulik smak (heldigvis) :) Selv har jeg alltid med et par pakker grovt knekkebrød og noen tuber smøreost/makrell i tomat.

Lurt også å ha med 5-6 brødposer i tillegg til vanntette pakkepose. De veier ingen ting, men kan bety mye for å holde småtteri tørt hvis det skulle bli mye regn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med overlevd mente jeg vel ikke noe annet enn at det er det kostholdet han skriver mest om i sine bøker, som han mener fungerer for seg (tenker da på kcal og metthetsfølelse). Tror nok Monsen har sjekket ut ganske mye. Han har bl.a. testet å overleve på hundemat i noen uker. Jeg bruker oftest:

Frokost: Real eller egenlagd frokostblanding (havregryn, nøtter, tørket rukt, som kokes som havregrøt)

Lunch: kjeks og sjokolade

Middag: Real med påfyll (ris, potetmos, pasta, ertestuing)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vurdert å ta ut det du trenger av tørrmelk, la resten ligge hjemme- vekt spart.

Skal du kokkelere alene vil jeg tro det holder legen med en av gassboksene. Ved krise er det alltids mulighet for et bål, ser du har med øks, så bål er vel noe du har tenkt på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med suketter til nypeteen på tur :)

Mitt kosthold består av:

Frukost:

Havregryn i vann og en liten skje sukker.

Axa`s havregrøter med bærsmak (eple,blåbær etc.). Kokes raskt opp

Lunsj:

Sjokolade

Nøtter

Forhåndsmurt niste

Middag:

Realpose

Suppe med viltpølse eller annet speket \ røkt \ tørket kjøtt.

Karbonader, ris og litt stekesmør

Fisk m\ ris eller potetmos, kanskje noe saus.

Kvelds:

Litt godteri. Kanskje brødmat om turen er en helgetur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket kan være vanskelig. Ut fra det jeg leser tipper jeg du ikke har mye erfaring med fiske. Da kan fisk til middag hver dag være dristig!

Øksa ville jeg droppa. Du klarer deg greit med nedfallsgreiener til et lite bål (Og så er det vel et generellt forbud mot bålbrenning om sommeren).

Suppeposer har relativt lite næring. Nøttifrutti o.l. Anbefales som ekstramat. Og noen poser potetmos.

Risgrøt kan være fint til frokost det, men ikke bruk hurtigvarianten. Den går du ikke lenge på. Har du lite erfaring med koking på tur kommer du sannsynligvis til å svi grøten. Frokostblanding med sukker, tørrmelk og varmt vann er mye enklere og krever mindre gass.

Litt krydder til fisken vil være kjekt å ha.

En fin ting til kveldskos er pannekakemix, ulempen er at det tar mye gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket kan være vanskelig. Ut fra det jeg leser tipper jeg du ikke har mye erfaring med fiske. Da kan fisk til middag hver dag være dristig!

Øksa ville jeg droppa. Du klarer deg greit med nedfallsgreiener til et lite bål (Og så er det vel et generellt forbud mot bålbrenning om sommeren).

Suppeposer har relativt lite næring. Nøttifrutti o.l. Anbefales som ekstramat. Og noen poser potetmos.

Risgrøt kan være fint til frokost det, men ikke bruk hurtigvarianten. Den går du ikke lenge på. Har du lite erfaring med koking på tur kommer du sannsynligvis til å svi grøten. Frokostblanding med sukker, tørrmelk og varmt vann er mye enklere og krever mindre gass.

Litt krydder til fisken vil være kjekt å ha.

En fin ting til kveldskos er pannekakemix, ulempen er at det tar mye gass.

jeg tror ikke du skal begynne og påstå at jeg har dårlig erfaring med fisking. jeg vet at jeg får fisk i den elva jeg skal være på tur ved. og ei øks er greit og ha. hvem er det som bryr seg om når det er lov med bål eller ikke? det gjør ikke engang lars monsen.

og ris er det mye næring i. og fett får jeg fra fisk. pluss at fisk er nokså mettende. men jeg selv synes det er godt med noen suppeposer. som for eksempel betasuppe og ertesuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til reaksjon! Hvis du leser nøye ser du at jeg gjetter ut fra det du selv skriver. Jeg påstår altså ingenting. De spørsmåla du stiller tyder imidlertid på ganske lite erfaring, så derfor tok jeg utgangspunkt i det når jeg prøvde å gi råd.

Når det gjelder øks og bål er min erfaring at det sommerstid ikke er nødvendig med øks. Selvsagt ikke noe i veien for å ta med, men øks er en ganske så tung ting og ut fra det du ellers skriver tolker jeg at du ønsker lett sekk. Jeg fyrer også bål om sommeren når det er forsvarlig, dvs fuktig. Hva Monsen gjør spiller ingen rolle.

Desverre har jeg sett mange eksempler på uvettig bruk av øks, spesielt blant folk uten mye turerfaring. Deler av Femundsmarka er på vei til å bli rasert pga slikt. Uten øks har man ikke mulighet til å gjøre slikt selv om man får lyst. ( jeg påstår ikke at du raserer skogen, men mange gjør det). Det er også en god grunn til å droppe øksa fra en utstyrsliste nybegynnere kan kome til å bruke.

Ris innholder karbohydrater, så det gir energi. Fin turmat!

Ertesuppe og betasuppe er ikke dårlige valg når du vil ha suppe.

Fett fra fisk derimot tror jeg du skal glemme. Der er det mest protein. Men det er heller ikke nøye med fett på en såpass kort tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjapp allroundliste som jeg kikker på før jeg skal på lengre telttur;

Ryggsekk

Sovepose

Liggeunderlag

Telt

Klokke

Kartmappe

Kompass

Kniv

Fyrstikker

Kokesett

Skje/gaffel/kniv

Trekopp/plastkopp

Myggmiddel

Fjellsko

Drikkeflaske

Lykt

Gassbrenner

Gassbeholder

Fiskeutstyr

Fotoutstyr

Tannkrem

Tannbørste

Hundebånd

Plaster

Dasspapir

Såpestykke

Vaskebørste

Mobil

Klær

Myggnetting

Òg mat så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgradert utstyrsliste, til nytte for innsenderen men neppe for mange andre-.

Jeg skal forsøke å begrunne dette.

For å komponere en utstyrsliste er det i første omgang nødvendig å besvare disse spørsmålene:

1: Hvor?

2: Hvor lenge?

3: Hva?

Her er det mengdevis av svarkombinasjoner og konklusjonen må bli at: En generell utstyrsliste eksisterer ikke.

Om ikke er dette er nok, kommer også spørsmål om ønsket robusthet/redundans og personlige preferanser inn.

Med robusthet/redundans tenker jeg på hvordan en sikrer at turen kan gjennomføres selv om det inntreffer uhell o.l. Så lenge en tenker på turer i Norge er det normalt ikke nødvenddig å legge særlig vekt på dette. Her eksisterer ikke lenger villmark e.l. og nærmeste vei, hytte,mobildeknigspunkt er aldri mer enn et antall timers marsj unna. Slik sett betyr et uhell i verste fall bare at turen må avbrytes. (Det kan vel forekomme spesielle unntak! "Øde øy", havarert kano, iskaldt vann.) Dette med robusthet blir følgelig noe som den enkelte må ta stilling til på selvstendig grunnlag. Jeg presiserer at det hele tiden er tale om materielle skader. Hvordan en f.eks. vurderer muligheter for å overleve med brekte bein etc når en er alene på tur er en helt annen sak!

Personlige preferanser varierer, men selv om ikke alle slike er like fornuftige, er de lite egnet til diskusjon.

Rent generelt er det fornufig å velge enkelt og robust utstyr.

Når det gjelder den aktuelle utstyrslisten, forekommer det meg at denne er tilpasset en femdagers fisketur i skogsterreng. (Her er svarene på de tre spørsmålene!) Slik sett er den sannsynligvis grei nok. Det er riktig nok slik at om forholdene ligger til rette, er det unødvendig å ta med gass e.l. til koking på en skogstur. Det ordner seg med et bål. En lett presenning til å spenne ut slik at en har noe å sitte under i regnvær kan være praktisk, men dette er detaljer.

Til sist vil jeg anbefale alle som skal ut på tur iav en viss varighet å sette opp sin egen utstyrslste. En slik liste er uvurderlig både når det gjelder å gjøre nødvendige innkjøp og å pakke sakene. I vår tid er det enkelt å lage og å lagre denne på en PC. Selv om neste tur blir av en annen karakter er det en nyttig referanse og sannsynligvis en anvendbar mal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.