Gå til innhold
  • Bli medlem

fjellsko med god demping


tiurn

Anbefalte innlegg

Annonse

Det aller viktigste er jo å finne en som passer foten. Demping blir underordnet hvis de er tortur å gå med.. Deretter ville jeg tenkt på hva slags sko jeg ønsket meg. Høy og tung, lett og lav? Fullær eller membran? Membran (GoreTex e.l.) holder tett en tid, men min erfaring er at membranen går i stykker mens skoen ellers har lang levetid igjen. En ren lærstøvel holder lengst hvis læret blir stelt godt.

Lundhags Syncro er en knallfin støvel, og den mest dempede fra den fablikanten. Men den koster som et middels studielån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viking Hunter Pro skal egentlig ha god demping i sålen. Denne gode dempingen er jeg imidlertid skuffet over, så jeg har kjøpt egne såler til disse støvlene. Slike såler ligger vanligvis på en pris mellom 200 - 400 om du skal ha noen gode, og selges på de fleste sportsbutikker(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montrail har mange modeller i grenselandet mellom joggesko og fjellstøvler.

Disse har god demping, er lette, og i de aller fleste tilfeller trenger du ikke noe kraftigere enn det.

Det er antagelig heller ingen ulempe for knærne at skoene er lette.

Har selv Hardrock mid, og er svært fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker selv Ecco sin toppmodell i yak skinn og gore-tex. beste skoene jeg har hatt!

veldig behagelige, sklir veldig skjeldent på stein, stått i elv og fisket i timesvis tør og god på bena!

koster litt, men da har man sko leeeenge.

Ecco selv kaller disse skoene "ecco`s versjon på rolls royce"

(samboeren jobber i ecco butikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville vurdert lett syntetsko med joggeskoegenskaper. Har sjølv fjellsko i skinn, men desse brukast meir og meir til tinderangling eller andre turar der terrenget krever meir. Syns ofte at sko i skinn blir litt i overkant. Viktigaste er at sålen er nokolunde lengde og torsjonstiv, at ein har grep, samt støtte i ankel.

Har Alfa MT Path som er kjempegode å gå i, men skulle gjerne prøvd Salomon sine(sjå link). Alfa MT Path brukar eg til gåing i fjellheimen.

http://www.backpacker.com/editors-choice-2010-salomon-wings-sky-gtx/videos/118

http://www.xxl.no/ryddesjau/villmarksliv/mt-path-1056330

mvh.

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skranglete knær så er det ikke bare skoa som teller, men det er vel så viktig hvor mye du lesser på ryggen. For tung sekk og for lange dagsmarsjer er døden for svake knær.

Ellers bør du skaffe deg et slikt balansebrett som håndballspillerne bruker. De sliter jo stadig med kneproblemer. Brettet koster mellom 3- og 400 kroner i en vanlig sportsbutikk og noen timer i uka på dette brettet styrker musklene rundt kneleddet og reduserer plagene radikalt. Jeg fikk anbefalt et slikt brett av min fysioterapaut på grunn av "slitt menisk" og det er ikke tvil om at det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vurdert en stund å gå over til goretex eller lignende sko uten skinn. Jeg har et par Alfa bever pro som jeg er utrolig fornøyd med. Helt utrolig gode å gå med, god støtte og det hele, men jeg synes det ofte blir litt for tungt å gå med såpass heftige sko i bratt tereng uten spesiellt tung last på ryggen. Jeg kunne selvfølgelig ha valgt noen lavere lærsko, men jeg liker høye sko med tanke på at jeg slipper lyng og annen dritt i skoa. Jeg kunne forsåvidt ha brukt gamasjer og lave sko. Men siden jeg kun har alfa bever støvlene mine blir det en potensiell investering som jeg føler at det er greit å gjøre litt reserch rundt uansett...

De skoene backpacker magazine anbefaler er jo et godt alternativ, men stiller meg litt skeptisk til joggeskosåle på fjellsko i norske fjell... Jeg føler at det blir litt andre krav i Sveits hvor det er mye mere tørt enn det er i myrete, våte og bratte Norge :)

Jeg henger meg på REs' anbefalning av balansebrett. Utrolig gode øvelser. Spesiellt for folk med kontorjobber/studenter hvor man sitter mye. Veldig lett å visne bort i støttemuskelaturen i ankler og knær! Merket ivertfall utrolig forskjell på meg selv etter noen ukers trening på balansebrett. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.