Gå til innhold
  • Bli medlem

Kva nyttar de i nyleg isfrie fjellvatn?


strebus85

Anbefalte innlegg

Hei

Snart startar sesongen atter ein gang, og eg undrast på om nokon kan hjelpe meg med reiskaptips for iskalde fjellvatn i starten av juni.

Eg har høyrt at klare fargar er eit sjakktrekk, men kva meir? Korleis tempo (sakte?) og fiskedjup er best? Er mark lurt, eller sluk/spinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidlig juni kan være svært bra for fjellfiske! Man skal allikevel ha noen ting i mente... Siden vannet fortsatt er veldig kaldt, er fisken treg i sine bevegelser. Det betyr ikke at den ikke vil ta, men det betyr at du må fiske i et rolig tempo. Dette er nok det aller viktigste. Nå antar jeg at det er ørret du skal prøve deg på. Er nok litt mer fart i røya, siden den har vært aktiv siden tidlig på våren.

Redskapsvalg er alltid diskuterbart. Er det en periode med høytrykk og sol, slik at fjærmyggene begynner klekking så er det gjerne fluestang med myggimitasjoner (små) som kan være fasiten. Samtidig så er ørreten i gang med å øke energi-inntaket sitt (spiser det meste nesten ukritisk) så det kan også hende at den tar en stor, saktesveivd sluk eller spinner. Mark eller heller aldri feil. Det viktigste er nok å følge med på værmeldinga noen dager før du drar.

Hvor man skal fiske... Avhenger av mange faktorer, men helt generelt kan man vel enes om at hvis man vet om en marbakke så er det bare å hive uti og sveive inn sakte, gjerne med noen små rykk. Mye mat langs marbakken, og fisken kan skjule seg på litt dypere vann for så å sige inn for å ta seg en matbit. Eller en sluk!

Fargevalg er nok ikke så viktig som hvordan man får sluken til å gå i vannet, og dens fart. Allikevel er det noen gjengangere man merker seg. Mye av dette har med hva en har hatt hell med tidligere. For min del satser jeg på Sølvkroken sin spesial serie med gull/rød, kobber/rød, sølv m røde prikker (ser du et mønster her?). Jokeren er Lillauren! 7/12gr med grønn/svart!!!! Denne har gitt meg mange fine ørreter på denne årstida! Spinnere i samme farger. Jeg sverger til Mepps str 1 og 2. Har også noen Droppen i bakhånd.

Et annet poeng er terrenget rundt vannet. Fisken er ikke så lettskremt såpass tidlig, men den kan allikevel stikke hvis den lukter lunta. Så, som alltid, holde silhuetten så liten som mulig og trø stille og varsomt. Stå gjerne 2-3m fra vannkanten når du fisker, og kasnkje på huk/knestående. De fleste har lange nok stenger til dette. Og er du fluefisker kan dette gi et spennende, visuelt fiske på grunt vann nær land.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig i sesongen er min erfaring at innløpsos er best. Det kommer mye næring ned elver og bekker i flom, og her samler fisken seg. Enig i at man bør holde farten lav. Med markfiske liker jeg å kaste ut ei markklyse i strømmen og la den flyte ut i vannet. Helst med bare et lite splithagl som kastevekt/søkke. La den "dumpe" langs bunnen med strømmen. Hold godt øye med snøret, for det er ofte vanskelig å kjenne hogget.

Jeg har også alltid med en wobbler eller to. De kan være gode å ha når ingenting annet virker.. Skal jeg fiske med spinner er det kobber eller blanke blad, gjerne med en neonfarget/prikket side. Men det er en smakssak.. Har en kompis som alltid fisker med kobberspinner med sorte prikker, og vi får vel omtrent like mye fisk :P Om våren bruker jeg gjerne Panter Martin, for de spinner godt selv om man trekker sent inn. Evt Mepps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Rett etter isgang står ofte mygg på menyen. Bruker fluestang selv, men har utstyrt noen fiskekompiser med dupp og 3-4 buzzere (synkende fjærmyggpupper) som opphengere ned til en større libellenymfe/vannymfe/marflo i enden, med god suksess. Buzzere er fine å fiske med dupp fordi dersom du drar saaaakte i duppen for deretter å la den hvile litt før du gjentar, så oppfører buzzerene seg ganske likt orginalene (svømmer litt sakte mot overflaten før de blir slitne og hviler/synker litt). Rart egentlig, men alle jeg møter som fisker dupp og flue bruker gamle klassiske våtfluer...

EDIT: os og sørvendte viker er fine plasser tidlig, da isen går først her og vanntemperaturen er varmere... Der klekkingene starter først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.