Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur til Snøhetta


Jasman

Anbefalte innlegg

Hola!

Noen som har vært oppe på Kongen av Dovre i den senere tid og vet hvordan føret er?

Vi er en gjeng med lofotinger som skal opp på fjellet straks. Utfordringen er bare at noen av oss vil gå/sykle, mens andre ønsker ta skiene m/feller fatt.

Noen som vet når det pleier å passe seg å gå til fots (på barmark) på det fjellet, og når det passer seg å gå på ski? Hvor lenge blir snøen liggende og ikke minst, når pleier det å være bart på snøheimveien?

Takkar ærbødigst for alle svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veien er nå brøytet frem til bommen 700 m før Snøheim, men åpnes ikke for biltrafikk før 1.juli. Fin tur å sykle inn og så ta skiene fatt. Kanskje best å parkere syklene der veien er nærmest Striåa og derfra gå inn dalen mot Snøheim. Fint skiføre ennå, best med feller. Regner med du kan bruke ski derfra ihvertfall 14 dager til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sees vi kanskje..Tror ikke Kongsvold er noe bra utgangspunkt i øyeblikket. Varierende forhold innover, og i helg kom det mye regn. Det er også meldt relativt høye temperaturer i uka som kommer, så faren for råtten snø i Stroplsjødalen er stor. Værmeldingen sier for øyeblikket at pinsa kan bli et bra tidspunkt å ta turen på. Jeg kommer til å beregne 1 - 1,5 timer på sykkel inn og deretter 3 timer på ski opp. Tar muligens randoski og går først på Stortoppen, deretter kjører jeg ned i gryta og går på Vest-toppen. Kommer litt an på når jeg starter om morgenen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest PaperCut

Jeg låner denne tråden jeg, siden jeg har akkurat samme spørsmålet rundt tur til Snøhetta om 1-2 uker. Er det samme råd som gjelder - sykkel så langt det går, så ski?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner denne tråden jeg, siden jeg har akkurat samme spørsmålet rundt tur til Snøhetta om 1-2 uker. Er det samme råd som gjelder - sykkel så langt det går, så ski?

nå har kanskje noen ferskere rapporter fra området enn meg, men her er min:

kjørte over dovre 1. påskedag. det er veldig lite snø i området. fra e6 så det ut til at man i hvert fall måtte over 1500 meter (altså forbi snøheim) for å finne noe som lignet skiføre, og høyere enn dette begynte det også å åpenbare seg barflekker. meg bekjent har det ikke snødd noe av betydning (i det hele tatt?) siden påske. det er sikkert ikke noe problem å sykle hele veien inn til snøheim, og traske til fots oppover til man treffer på snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.