Gå til innhold
  • Bli medlem

Kløv - Engelsk Springer Spaniel


Hdahl

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en engelsk springer spaniel som jeg har hatt med på tur et par ganger. Nå ønsker jeg å prøve å få han til å bære kløv. Jeg regner ikke med at han vil greie å bære veldig tungt, men har forhåpninger om at han skal greie å bære sin egen mat til en 5-7 dagers tur.

Jeg har liten peiling på hund og tilhørende utstyr, så jeg har et par spørsmål:

-Tips til kløv av rimelig pris og riktig størrelse?

-Hvor mye tror dere en slik hund kan greie å bære?

-Trengs det mye trening for at hunden skal greie en 7 dagers tur med sin egen mat i kløven? Hvor lang tid bør jeg regne med å bruke på trening? Kan han være "ferdigtrent" til skoleferien starter for eksempel?

Hunden er en tidligere aktiv "mugghund", og her er en video av hunden:

Her ser dere størrelsen på hunden(litt enklere å anslå størrelse på kløv som behøves).

Hunden er som kjent veldig arbeidsvillig og har mye energi, men han er nok ikke like godt trent lenger som på video'n:)

Mvh

Hdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den så jo ganske fin ut den :lol:

Men blir den ikke litt voldsom på en slik hund? Det vil vel bli tungt om man fyller opp de veskene(kommer så klart an på hva man putter oppi). Regner med at det må litt trening til også for at en slik "vimsete" hund greier å skjønne at han har blitt 3x bredere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så jo ganske fin ut den :lol:

Men blir den ikke litt voldsom på en slik hund? Det vil vel bli tungt om man fyller opp de veskene(kommer så klart an på hva man putter oppi). Regner med at det må litt trening til også for at en slik "vimsete" hund greier å skjønne at han har blitt 3x bredere? :D

for og være helt ærlig så aner jeg ikke.

Min Groendael valp er fortsatt for ung til å bære noe kløv. vi kommer til å kjøpe en slik ut mot høsten, så sette på og bruke den som sæle, sette på tomme tasker og gradvis fylle de opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne på min dunker en stund.

Liker godt løsningen med å kunne koble fra veskene.

"Drikkesystemet" er også veldig praktisk, for både hund og eier.

Jeg vil kalle kløven for liten, men får plass til allt bikkja trenger for opptil en uke.

Passer godt til dunkeren min, som jeg ikke vil skal bære spesiellt tungt.

Var i begynnelsen litt usikker på kvaliteten, men den har holdt seg bra så langt.

Har da også brukt kløven mye uten veskene, til trening.

Det er lagt til beskyttelse på reimene som går under buken, og brystet.

Disse blir fort våte, og tiltrekker seg grus. Noe som blir veldig ubehagelig for bikkja i lengden.

Men det er heldigvis lett å ta av disse og vaske/tørke dem.

Kløven har litt lett for å skli over på sidene, viktig at veskene bærer samme vekt.

Allt i allt kan jeg lett anbefale denne kløven, vel verdt pengene.

OBS. Bør prøves på hunden først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du på en ukes tur med hunden er ikke ruffwear noe særlig... Vil anbefale deg å dra innom (fortrinnsvis xxl) en butikk med kennelkløv og se om small passer. Om den gjør det bør du satse på de. Grunnen til at jeg ikke anbefaler ruffwear er at det er små tasker, dårlig kvalitet og mye unødvendige lommer som kan lekke. Fordelen med ruffwear er at det er mulig å venne hunden til selen før kløven og så er det vannposer som kan brukes til å få likevekt ganske lett. Anbefaler kennel fordi det er kvalitetskløver med solide sømmer, kanaler som gjør at kløven ligger godt på hunden, forsterkede lommer som gjør at steiner osv ikke river de istykker osv.

Om du prøver kennel skal den slutte rundt samme plass som ribbeina, er forkroppen som skal ta vekten.

Uansett kløvtype er tilvenningen varierende fra hund til hund men det som vanligvis fungerer for meg er: Fyll kløvlommene med noe lett(dunputer, t-shorter, vatt etc), dette for å få kløvlommene ut fra sidene på hunden. Pass på at vekten er lik på begge sider(skal alltid være!). Ta på kløven(ved bruk av kennel og lignende bruker du bryststroppen og bukreimen som sitter bak på kløven, er bare å ta av evt stropper som går midt gjennom kløven) og fest kobbel til halsbåndet, IKKE i kløvringen, for å få fremdrift i en evt bekymret hund. Gå tur og pass på at alt er kjempekult! Etter turen tar du av kløven og lar hunden få lukte og utforske. Gjennta og øk vekten gradvis. Når du skal gå turer med kløv bør du alltid bruke bukreima(den mange tror er til å ha under halen, det skal den da ikke men skal under buken) for å unngå at kløven trekkes over hodet på hunden i nedoverbakker. Ved stans skal kløven av og hunden kontrolleres samt "vannes". Må ikke kløve med en hund under to år(kan trene den på kløv fra et år men ikke noe vekt før to år). En godt trent hund klarer fint å bære en ukes matrasjon og skåler(kan anbefale sea to summit sine sammenleggbare dype tallerkener som fåes hos xxl, mye bedre en stoffskålene som selges til hund).

Når du pakker kløv er det lurt å hvile den på låret for å føle om vekten ligger feil.

Har selv kløv fra kennel, breeder's og ruffwear og kennel er det desidert beste! Skal kjøpe ny kløv til den ene bikkja snart og det blir kennel igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid må jeg regne med at det tar for å trene opp hunden til å gå med en slik kløv?

Å gå med kløv kommer veldig ann på hunden og deg, lærte min yngste å gå med kløv på to dager, treningen på å bære vekt derimot tar tid. Er som med oss, fungerer dårlig å slenge på storsekken med 35kg+ om man aldri har båret noe annet en skolesekken. Er hunden din i god form fra før og du er flink til å trene ofte(ta en god tur med kløv om dagen, du og hunden kommer til å elske det) har dere ingen problemer med å komme i ukesform før ferien. Tips er å ta med en pakke pemmikan(fåes i dyrebutikker) og la den ligge i topplokket åå kløven og gi en bit ved rast, da får hunden masse energi til neste etape.

Husk på potene under treninga, hvis hunden ikke er spesielt trent frafør kan tredeputene slites kraftig ved treningen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle kjøpe kløv til elghunden min prøvde jeg både Kennel og Ruffwear på XXL. Valget falt på Ruffwear da den var åpen på toppen mellom taskene. Kennel hadde et lokk over ryggen og virket varmere. Bikkja mi begynner å synes at det er for varmt til å jobbe skikkelig når gradestokken passerer sånn ca. 15 grader. Jeg antar at en ESS tåler mer varme enn en NEG pga. pelsen.

En annen ting som jeg liker med Ruffwear sin kløv er at taskene er dypere foran enn bak. På denne måten bærer bikkja mer av vekta over skuldrene og mindre over ryggen.

Når det gjelder slitestyrke så har den blitt brukt flittig på dagsturer og turer opptil to uker i løpet av det siste året. Vår, sommer, vinter og høst. Den ser helt fin ut, med unntak av at det vannavvisende belegget på innsiden av taskene har flasset opp. Det gjør ikke meg så mye da jeg pakker alt innholdet i vanntette pakkposer.

Det eneste som jeg har å utsette på kløven er at det er idiotisk at kløven blir festet til bukreimen med borrelås. Underulla til bikkja tetter den igjen hele tida slik jeg må pelle av ull for at den skal feste igjen.

Hvor fort en hund venner seg til kløve er veldig individuelt. På min holdt det med å fylle kløven med plastposer og gå noen korte tisseturer i nabolaget. Etter tre-fire turer virket det som at bikkja ikke brydde seg så mye om kløven, og jeg kunne gradvis legge på mer vekt. Jeg sørget for at det alltid lå en godbit til henne i tasken og at hun så at jeg dro den ut av kløven når hun fikk den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Personlig er jeg helfrelst fan av Togo kløven til seleverkstedet, har prøvd litt ulike kløver og den er dem samtlige overlegne.

Det er høy kvalitet på håndverket og kløven sitter godt på hunden, men igjen så betaler man for det.

Link her:

http://www.seleverkstedet.no/Sider/klover08.htm

Har ikke personlig erfaring med ruffwear, men aldri likt konstruksjonen og det er vel grunnen til det. Har prøvd gresshoppakløvene og de tåler en del, men med ferdigproduserte kløver er det jo litt mer prøving før man finner en som passer. Breeders og kennekløvene er vel relativt like i konstruksjonen, men har personlig dårlig erfaring med kvaliteten til kennel sine produkter (men det avhenger jo litt av bruken også).

I forhold til trening av hunden er min erfaring at det varierer med utgangspunktet. En generelt godt trent hund bruker kortere tid på å tåle kløvens belastning. Her i huset starter vi stort sett kløvingen rundt påske og bygger på med vekt hver uke frem til sommerturene tar til. På det meste bærer han kanskje ti kg, men vi begynner på 2-3 kg og bygger oss opp derifra :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og Togo kløven fra seleverkstedet og anbefaler den på det sterkeste.

Har prøvd den Ruffwear sela og må si den er helt ubrukelig til trekk, snørekjøring osv. Har brukt den til sykling i det siste og nå er det ikke lenge før den havner i søpla. Ringene til å feste i er helt idiotisk plassert - og den lille tøyhempa bakerst tåler ikke all verden.

Like greit å kjøpe en skikkelig kløv som funker enn å kaste bort penger på billigere som ikke er verdt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler kennel fordi det er kvalitetskløver med solide sømmer, kanaler som gjør at kløven ligger godt på hunden, forsterkede lommer som gjør at steiner osv ikke river de istykker osv.

I så fall har jeg fått et mandagsprodukt av dimensjoner. Kvaliteten på Kennel produktene var høy for 15 år siden, nå ramler de fra hverandre bit for bit. Har både kløv og belte derfra. På kløven har foreløpig borelåsen på halsreima, den ene halsreima og sømmen i siden på det ene siderommet løsnet. På beltet har festekroken røket tvert av, deretter røk plastspennene. Men bortsett fra kløvens noe manglende sømstyrke fra fabrikk er vorstheren stort sett fornøyd. (Dårlige sømmer erstattes med egne, fortrinnsvis med fireline som tråd.)

Hva opplæring angår; dette er veldig individuelt, noen hunder gir blanke blaffen i om de får noe på ryggen og går like ufortrødent fremover (til de forsøker å gå mellom to steiner eller trær som står for nære), mens andre tydeligvis må leke sosionom og psykolog for å sette dyret i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva opplæring angår; dette er veldig individuelt, noen hunder gir blanke blaffen i om de får noe på ryggen og går like ufortrødent fremover (til de forsøker å gå mellom to steiner eller trær som står for nære), mens andre tydeligvis må leke sosionom og psykolog for å sette dyret i arbeid.

ha ha, må si jeg kjenner meg igjen i den parantesen der du. Min går rett på alt han støter på, uavhengig av om kløven er 3 eller 10 kg, men plutselig har han satt seg fast mellom to trær og står der som en dumskalle og ser på meg med ett bedende blikk om hjelp.

Her i huset ødela vi 3 kennelbelte- kroker på en sesong, etter det har kennel blitt litt svartelistet her egentlig.

Synd egentlig, for i barndomshjemmet har vi ett gammel lærbelte fra dem som holdt i "alle år". Helt til en nysgjerrig og sulten valpetann fikk tak på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt 3 forskjellige kløver, falt valget på Togo fra Seleverkstedet. Selv Shibaen som veier rundt 9 kg. bærer sin egen mat og utstyr. Malamutene bærer endel av vårt utstyr. Bruker ALLTID en liten fiskevekt for å sjekke at veskene veier det samme, pakker i vantette pakkposer. Bikkjene bruker ca. 3 min. på å venne seg til kløven første gang. Et par turer i lettgått terreng funker mht bredde på ekvipasjen.

Jeg ville uten tvil brukt penger på en god kløv, ville du salet opp 30 kg i en billig sekk fra Europris :lol:

Pakk myke ting innerst mot kroppen og tunge ting lavt og foran, lykke til

Morten

post-7804-133474700018_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffwear som nevnt tidligere støttes 100%. Knallgod kløv til en ok pris med mange nifty detaljer. Når det gjelder tilvenning så går det stort sett greit om man ikke går all in til å begynne med.

Min blandingshund på 25kg var komfortabel etter 10 minutter. Det kan selvsagt ta lengre tid, men det viktigste er å gjøre det å gå med kløv til en positiv opplevelse. GJem unna godter i lommene og gi mens dere går og pass på at hunden "skjønner" at han bærer på sine egne godsaker.

Ruffwear kløven er også veldig god når det gjelder tilvenning fordi du kan bruke harness'en til å tilvenne hunden å gå med noe på ryggen uten at det er noe belastning. Husk at hunden reagerer mest på det å få fremmedlegemer på ryggen. Når du har tilvendt den å ha noe på ryggen kan du starte forsikteg med et par kilo og øke etterhvert.

Har du ambisjoner om at hunden skal bære sin egen mat over lengre turer vil jeg anbefale å gå lengre turer opptil et par ganger i uka og øke vekten etterhvert. Hunden trenger på samme måte som du trenger trening med tung sekk trening slik at det ikke blir en ubehagelig opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har ruffwearkløven, hvor lange/ harde turer har dere prøvd den på og hvordan fungerer den under slike forhold?

Jeg har alltid vært litt skeptisk til den, da konstruksjonen ser litt ustabil ut kontra f.eks Togo- kløven. Men ser jo at mange har den, så kanskje jeg må tenke nytt? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte den bl. a. på en to-ukers tur på Børgefjell i august fjor. Vet ikke hvordan du definerer hardhet på turer, men jeg var som regel ganske sliten når jeg la meg på kvelden.

Slitasje på kløver har kanskje noe med hvordan de forskjellige hundene behandler dem? Har sett noen hunder som dunker kløvsekkene borti hver eneste stein på sin vei, mens andre klarer å styre unna. Bikkja mi er blant de sistnevnte.

Det at noe er billig trenger ikke å bety at det er dårlig, og håndarbeid trenger ikke å være bedre enn maskinlaget. Jeg lånte en svindyr håndsydd jaktsekk som var helt jævlig å bære da bæresystemet seg sammen pga. vekta av en genser og litt mat. Til sammenlikning har en kompis av meg en billig masseprodusert Badlands-jaktsekk som er en ryggknuller av høy rang. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse Ruffwearsakene er jo skikkelig "jalla" for litt ordentlig bruk.

Laika og Seleverkstedet er jo mest anerkjent, og burde vel være førstevalget. Men hvis du er ute etter "billig og bra" er det verd å se på kløvene til Gresshoppa. Jeg valgte en slik etter mye positiv omtale på bretonforumet.

Breton og Springer Spaniel er jo ikke langt fra hverandre i kroppsform og størrelse, så kanskje verd å ta en titt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri sett på prisen til en ruffwear- kløv, men utifra bilder her og der har jeg vært skeptisk til konstruksjonen.

Jeg antar at du innehar en ruffwear- kløv "seven", lyst til å si litt mer om hvordan den er i bruk? Ligger den rolig og stabilt på hunden med ulik vekt (tung v.s lett)? Hvordan er den å pakke? Hvordan er de praktiske detaljene (små og store lommer, innelommer osv osv)? Kvalitetet på materialer? Hørtes ut som du hadde en snill hund, men har den fått noe slitasje uten at det er spesielt merkbart? slike ting.

Jeg er jo som sagt frelst på Togo- kløven, men kunne vært spennende å høre mer om ruffwear- erfaringer til kløvdebatter her og der :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser på bildet av Ruffwear sela her: http://www.ruffwear.com/site/product_images_v6/webmaster_redleft_Zoom.jpg

Så vil du legge merke til hvilken retning den store ringen oppå sela er festet - og hvilken retning sømmen går. Ser greit ut på bildet men det jeg har erfart med denne designen er at hele den forreste delen blir dratt opp når hunden trekker - og over tid slites sømmen og etter hvert kommer den til å løsne. Kjøpte denne sela til min Ridgeback før hun var året gammel og allerede da viste sela svakhetstegn i forhold til vårt bruksområde.

For å si det rett ut - det er like greit å kjøpe en skikkelig kløv og heller ha en skikkelig sele som er mye mer luftig enn Ruffwear selene er siden de dekker såpass mye av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at mine anelser om utstyret basert på bilder kan har rot i virkeligheten også...

Synes generelt det har sett dårlig ut både i håndtverk og funksjon, ser ut til at det kan stemme :)

Selv har jeg sele og kløv fra seleverkstedet, eneste jeg mangler er en god sykkelsele da nomeselen ikke er helt rett for sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bruker sela på Ruffwear-kløven som trekksele på en stor hund så skjønner jeg problemet med slitestyrken. Det er forskjell på en kløv som brukes til bæring, og trekksele som brukes til trekking.

Det er godt mulig at sela på Ruffwear-kløven ikke egner seg til trekking, men det har jeg ingen formening om da vi bruker den kun til kløving.

Elghunden min på 18 kg er godt inntrent som båndhund til jakt. Det innebærer blant annet at hun trekker svært lite i båndet.

Friluftshund:

Jeg antar at du innehar en ruffwear- kløv "seven", lyst til å si litt mer om hvordan den er i bruk?

Ligger den rolig og stabilt på hunden med ulik vekt (tung v.s lett)? Den ligger veldig godt på hunden min. Noe takket være den "ekstra" bukremmen. Det er strammereimer på utsiden av sekkene slik at dem ikke slenger når dem er halvfulle.

Hvordan er den å pakke? Sekkene er ikke av de største, men det er forsåvidt ikke noe problem for meg da vi sjelden laster på noe mer enn 6-7 kg.

Hvordan er de praktiske detaljene (små og store lommer, innelommer osv osv)? En stor sekk på hver side. På utsiden er det en mindre lomme som ikke kan rommet noe mer enn bæsjeposer.

Kvalitetet på materialer? Hvis jeg ikke husker feil så er det YKK-glidelåser. De har i hvertfall ikke gitt etter ennå. Solide plastspenner.

Hørtes ut som du hadde en snill hund, men har den fått noe slitasje uten at det er spesielt merkbart? Det vannavvisende belegget på innsiden av stoffet har flasset av. Ellers har jeg ikke noe å bemerke. Ingen sømmer som har gått opp, ingen glidelåser som har gitt etter og ingen spenner som har sprukket. Om den kommer til å holde ut livet til bikkja gjenstår å se, men jeg kommer ikke til å nøle med å kjøpe denne kløven igjen.

Det er sikkert bra med Togo og de andre kløvene som har mer tradisjonell form, men jeg tok ikke sjansen da dem så så varme ut med. Kan dere som har de andre kløvene si noe om hundene blir veldig varme under bruk? Gjerne dere som har hunder med nordisk pels med underull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.