Gå til innhold
  • Bli medlem

Vurderer kjøp av nytt utstyr.


smoothy

Anbefalte innlegg

Hei jeg er på jakt etter nytt utstyr til ukes/månde turer i fjell og mark. foreløpig vår-sommer-høst.

akkorat ferdig med millitæret nesten og jeg elsket livet alene og sammen med folk på lang turer i fjell og mark.

derfor har jeg sett litt rundt her på forumet og funnet fram noen ting fra http://www.magasinet.no

eneste butikken som selger fri luft utstyr der jeg bor er Intersport og de har reletive stive priser. men kan sikkert prute prisen der og.

men det jeg har funnet fra til nå er:

Bergans Regntrekk sort/grå str. XL (litt usikker på om det er rett størrelse)

Liggeunderlag, Ether-Compact-6

Bergans sovepose Rondane 3-season 195 R

Bergans Viking II 110l

Bergans Compact light, 2 manns telt

Totalsum 7520.00

Or lurte på om dette er et bra valg ?

resten av utstyret har jeg fra millitæret =) ingen ting slår felt buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil på det varmeste anbefale helsport alta (ikke light) som 3-sesongs sovepose. Den er ca 500kr billiger enn bergans posen du nevner, og ikke minst letter i sekken... Jeg vil i likhet med sikkert mange her på forumet anbefale ajugulak bamse extreme. Veldig godt liggeunderlag med god friksjon. Herlig å slippe å kravle oppover liggeunderlaget om natta :P Jeg anbefaler deg i samme slengen å ta en titt på helsport ringstind 2 light... Mye telt for pengene. Sjekk www.xxl.no for priser på det jeg nevnte :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert om du trenger en så stor sekk.

Vikingen er absolutt en veldig bra sekk, jeg har den selv og er veldig fornøyd med å bære tungt i den (rent bortsett fra at jeg foretrekker å ikke bære så tungt).

Problemet er at den nesten alltid blir tung.

Den er jævlig svær, og det er ganske lett å fylle opp en stor sekk med alt man tror man kanskje trenger, og da blir gjerne vekten deretter.

Hvis ikke du er en råsterk fyr som helst vil bære tungt av årsaker jeg ikke kan forstå og/ eller har et voldsomt behov for å dra med deg alt mulig rart ville jeg kikket på en mindre sekk.

(Det finnes andre grunner til at man trenger stor sekk, som feks hvis man skal bære for en stor familie, men iom at akkurat er ferdig i militæret, regner jeg med at du ikke har dratt på deg fryktelig mange barn ennå..?)

Utstyret du nevner trenger ikke å ta fryktelig mye plass, og du vil antagelig ha det minst like godt med en mindre og lettere sekk.

Kikk feks på noe i 80-90-litersklassen, eller kanskje enda mindre.

Trollhetta fra bergans kan jo være et alternativ, den kommer hvis jeg husker det riktig, i en 95l som burde være stor nok for det meste.

Disse er gjerne både billigere og lettere.

Regner forresten med at du ikke er veldig lang, iom at du har satt opp viking og ikke alpinist...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det varmeste anbefale helsport alta (ikke light) som 3-sesongs sovepose. Den er ca 500kr billiger enn bergans posen du nevner, og ikke minst letter i sekken... Jeg vil i likhet med sikkert mange her på forumet anbefale ajugulak bamse extreme. Veldig godt liggeunderlag med god friksjon. Herlig å slippe å kravle oppover liggeunderlaget om natta :P Jeg anbefaler deg i samme slengen å ta en titt på helsport ringstind 2 light... Mye telt for pengene. Sjekk www.xxl.no for priser på det jeg nevnte :?

Har du Ringstind Light 2 selv? Jeg har dette teltet og vil ikke anbefale det. Jeg syns det er alt for knotete å sette det opp og det er vanskelig å stramme duken skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Ringstind Light 2 selv? Jeg har dette teltet og vil ikke anbefale det. Jeg syns det er alt for knotete å sette det opp og det er vanskelig å stramme duken skikkelig.

Greit og vite. når det kommer til telt så kan jeg betale litt mer det gjelder sekk og. vil jo ha noe som er solid-brukervennlig. Og sekken må ha god passform, og at den er god og gå med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du Ringstind Light 2 selv? Jeg har dette teltet og vil ikke anbefale det. Jeg syns det er alt for knotete å sette det opp og det er vanskelig å stramme duken skikkelig.

Ja. Eller, jeg har ikke light versjonen, men den "tunge". Jeg synes personlig at det er et fint telt. Men det blir jo en smakssak. Teltet egner seg kansje ikke for høyfjellet i kuling/storm, men jeg har sovet endel i drittvær med mitt telt. Jeg synes det er god høyde i teltet, og grei nok plass til sekken under duken på kort enden. Mange klager på at det er knotete å sette opp i vind, men jeg synes ikke det. Man starter enkelt og greit med å sette i en plugg på den siden vinden kommer ifra. Men det krever en god del mere trening å sette opp et telt med én bue skikkelig enn det gjør med "iglo" telt.

Det er jo mange tråder her på forumet med tips og triks til ringstind teltet. De nye ringstind teltene har de mye savnede bardunene på kort enden av teltet fra fabrikk. Dermed får man stram og fin duk, med klaring fra innerteltet der også.

Ringstind teltene er nok ikke for folk som vil sitte mye i teltet sitt, men mere som en fin plass å sove/søke ly under når regnet plasker som værst. Men slik jeg ser det, er det ingen 2-manns telt av lettvekterklassen som egner seg for lengre opphold i bevist tilstand :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så det jeg har kommet fram til er at dette her er et bra valg:

Bamse Extreme liggeunderlag

Helsport Alta Sovepose

Helsport Ringstind Light 2 telt (en del sier dette er bra i utstyrtest og)

Bergans sekk Trollhetta 95 L

prisen på dette kommer på rundt 6000 kr da. + skal ha noen andre ting og som øks og div ting. men der vet jeg hva jeg vil ha og ikke ha :=)

så vil takke for alle hendvendelser og tips.

men dere kan bare komme med flere inlegg. all info er bra info =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en bra liste du har fått laget deg, og jommen ble den ikke billigere enn orginalen også...

Jeg synes likevel du skal tenke deg om to ganger før du kjøper ringstind.

Det er helt sikkert et bra telt til sitt bruk, men det er ganske spesialisert til kun soving.

Tenk på om du kanskje er villig til å bære litt mer for å få et telt som du kan oppholde deg litt mer i på kjipe regnværsdager.

Dette er en vurderingssak, og ikke et absolutt råd fra min side om å ikke kjøpe ringstind.

Enkelte er misførnøyd med det, og det vil i alle fall være å anbefale å få kikket på det før du kjøper.

Et alternativ hvis du går for ringstind er jo å ta med en lett tarp i tillegg, som det er litt bedre å sitte under og lage mat, men denne gir jo ikke like god skydd som et telt når været blir skikkelig grisete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til det Bøygen skriver. Jeg kjøpte først Ringstind. Vekta viste 2,1kg, ikke 1,7kg. Byttet til Nallo 2, som både veide og var oppgitt til 2,1kg, og som var et telt som det går ann å sitte i. Dette er mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og kona har vært på en del turer siste 3 år. Har alltid med presenning som et tillegg til telt. Kos å kunne sitte ute og kose seg, uavhengig om det regner. Eneste minuset med slik løsning er hvis mygga er påtrengende.

Ift telt, er en kar som selger en Hilleberg Nallo 2GT brukt her på forumet. 2000kr. Gå heller for det. Ikke at jeg har erfaring hverken +/- med ringstind. Kjøpte selv et exped telt her brukt, og fornøyd med den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var varene bestilt og takker for all hjelpen og tipsene jeg har fått =)

da ble det

Bergans sekk Trollhetta 95 L - 1999 kr

Bergans Compact light, 2 manns telt - 2249 kr

Bamse Extreme liggeunderlag - 329 kr

Helsport Alta Wide - 1199 kr

til sammen = 5776 kr.

av anet jeg også kjøpte var

Bergans Regntrekk - 179 kr

Mygghatt - 69 kr

Buck 757BK øks - 199 kr

resten av pakkutstyret er Forsvars matriell som er god testet ut i alle sesonger. og kommer ikke til og bytte dette ut før det må byttes.

kan legge ut litt info om farsvarets materiell vist ønsket med bilder.

men antar de fleste her kansje har hvert inne i førstegangstjenesten så.

Takker en gang til, fikk svar fortere en jeg trudde og det var til stor hjelp.

Regard Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk håper på mange turer fram i tid =)

Det jeg bruker av forsvarets materiell er Goretex bukse, jakke og lue. netting undertøy - ullfrote bukse og genser - Felt genser 50% ull - Tsjorter litt usikker hva de er laget av - Komagense 100% ull (og denne er VARM!!) - Fn genser 60% ull - Felt jakke og bukse (impregnert) Forsvarets kokekar (vet ikke merke på dette) Jegerlua trur det var 60 % ull i den. - 100% ull hansker med vinnvotter(impregnerte)

Og der kom jeg ikke på mer i farten.

noen av disse tingene "mistet jeg" de siste dagene før jeg dimmet =) men full goretex utstyr for kr 2000 det kunne jeg ikke bare levere tilbake. må jo ha noe igjen for 1 år med slit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.