Gå til innhold
  • Bli medlem

Ryggsekk fra Clas Ohlson - Noen som har erfaring med denne?


djem

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med (eller en mening om) ryggsekken til Clas Ohlson 34-8857 Asaklitt 65 l

Jeg trenger en ny ryggsekk for en planlagt fem dagers telttur i Nordland i slutten av juni. Sekken jeg har nå er på 35 liter, og selv om det er nok til å romme telt, liggeunderlag, sovepose, stormkjøkken, mat og diverse småting så får jeg et problem med å få plass til ekstra klær, noe som jeg vil trenge på en 5 dagers tur. Jeg kommer til å være nær sivilisasjon og jeg har ikke planer om å bevege meg mer enn nødvendig (skal finne et fint vann å bo ved et sted i Evenes kommune). Så jeg lurer på om dette er en sekk som vil holde for mitt formål. Til 350,- så tar jeg det som en selvfølge at dette ikke er en sekk dere vil anbefale, men jeg trenger en billig sekk og vil helst ikke ut med flere tusen kroner. Alternativet mitt er å kjøpe en brukt sekk enten fra privat person eller forsvaret, men jeg vil holde prisen så lav som over hode mulig da jeg allerede ligger i minus. Det jeg er mest redd for er kvaliteten på sømmer, glidelåser og spenner. Bærekomfort er ikke så veldig viktig. Biltema har også en sekk link, men det er langt til biltema så den er kun aktuell hvis den er mye bedre.

Takker for alle innspill.

348857A_X_2010-02-05_131537_653.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sikkert rett i at ingen vil anbefale den, men jeg har i hvertfall sett det merket mange ganger på buss og trikk- båret av folk på vei til skole og jobb.

Du skal gå kort og behøver ikke komfort + du skal være nærme folk i tilfelle sekken deler seg i smådeler+ den er billig= Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv hadde en test av billige soveposer. Der ble Biltema posen slaktet, mens Asaklitt posen fikk meget positiv omtale. Kanskje sekken også er ok? Gi oss tilbakemelding om et års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken fungerer sikkert helt fint, den. Har brukt askalitt-sekk ved enkelte anledninger, og eneste ankepunktet mitt er komforten. Ellers har jeg en Haglöfs sho-sho 8000 (80 l sekk) til salgs, hvis interesse. Skal ikke bli nevneverdig dyrere enn Askalitt´en, og med god bærekomfort :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2 stk Asaklitt 65l for ca 4 år siden till ungene,

og kan bare bekrefte att detta er en skikkelig drittsekk.. :? ..

Den sekken på bildet over ser jo iogforseg noe raffere ut en de sekkene jeg kjøpte,

men min erfaring med disse sekkene er BARE negative..

Nå vet jeg jo ikke hva som har skjedd med sekken på senere år,

men den sekken jeg kjøpte har dårlig bæresystem og polstring,

spenner og glidelåser er av bedriten kvalitet.

Spennene slipper når man tar i.

Glidelåsene er treige og henger seg opp samt att de ikke tåler at man tar i for å stenge/åpne.

I allmenhet virker det som om hele sekken er sydd med venstre albue og bind for øya..

Idag ligger sekkene i kjellern som lagringsposer for ting og tang.

Jeg kan på ingen måte anbefale denne ryggsekken,

men om tanken er å ha den till en tur og siden kaste den...

..så ok..:P

p.s..

Kan tillføye at jeg også har kjøpt den der biltema sekken..

(skulle være en billig sommer :D)

.. men det er samma visa der som med Asaklitt'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Clas ohlson har et 30dagers åpent kjøp ordning så kjøpte jeg sekken og testet den ut. Jeg fylte sekken med alt som jeg trur jeg kan trenge på en kort 5 dagers tur. Sekken veide da 16kg (har en maks grense på 20kg siden jeg skal rett på fly etter turen) og tok den med på en kort tur opp deler av fagernesfjellet (ca 400 høydemeter oppover). Jeg fikk ikke helt samme inntrykket som Tim gjorde. Det skal det sies at min erfaring med store tursekker er svært begrenset (en tur i militæret er vel det eneste) så det er jo mulig sekken er søppel uten at jeg vet det... men 16 kg var i hvertfall ikke et stort problem komfortmessig, jeg merket det litt i skuldrene men det er vel kanskje mest mangel på trening. Det er godt med polstring mot ryggen og høyden er justerbar.

Jeg er dessverre ikke veldig flink til å se hvordan kvaliteten på stoff, sømmer, spenner og glidlåser er, men alt minner om det jeg har sett tidligere på billigprodukter så jeg tviler på at sekken tåler hard bruk over lengre tid, men til prisen å dømme så vurderer jeg å beholde den.

Siden jeg forsatt kan levere tilbake sekken så er jeg forsatt åpen for forslag

sekk1.jpgsekk2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt så er det 4 år siden jeg kjøpte mine sekker,

og detaljer & kvalitet (får man jo håpe) har nok rimligvis blitt bedre.

Mine erfaringer bygger jo på en eldre modell.

Selv bruker jeg en Norrøna Recon Pack,

og forskjellen i kvalitet på disse produktene tror jeg ikke er no' vits i å gå in på...

Jeg ønsker deg sevlfølgelig lykke til med sekken og håper at du får en knallfin 5-dagers ... :?

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med denne sekken men siden du syns den virker ok selv så er det vel ikke noe å lure på til den prisen. Skulle en glidelås eller noe annet gå i stykker under turen din så er du en erfaring rikere og så får du helt sikkert fikset den på Clas Ohlson. Du vil også være mye bedre rustet til valg av en skikkelig kvalitetssekk senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De justeringsmulighetene du bør sjekke er:

Høydejustering på ryggputa / putene som bærestroppene er festet til. Denne bør du kunne justere mens du har sekken på. Det pleier å være en stropp på hvær side til å trekke i for å få denne puta lengre ned. Det bør være en justeringsmulighet her siden dette justerer høyden på bæresystemet etter høyden på ryggen din uavhengig av høyden på sekken. Strammingen av bærestroppene er ikke nok.

Så er det noen små stropper på toppen av sekken. funker de eller er de bare til pynt? Disse skal justere vinkelen på sekken. Når du går oppover bakke så er du ofte bøyd foråver og da slakker du disse stroppene slik at sekken står i tilnermet rett linje fra beina og oppover. Altså tilnermet rett opp. Når du går nedover bratte bakker strammer du disse stroppene slik at sekken sitter tett inn mot ryggen. Dette er viktigst når du går på ski. Disse stroppene bør du kunne stramme og slakke mens du går.

Hoftebeltet bør ha riktig høyde hvis det ikke kan reguleres, og så bør det ha en srammemulighet på hvær side i tillegg til spenna forran.

Ellers bør du sjekke mulighetene for å feste ting utenpå sekken. Selv om det mest ideelle er å ha alt inne i sekken, så er det ofte greit å kunne feste en fiskestang, et liggeunderlag, et telt osv. på utsiden.

Fines det mulighet for å åpne sekken andre steder enn i toppen? Dette kan være greit f.eks. når det begunner å regne og regntøyet ligger på bunnen av sekken. Og så liker jeg sidelommer. Her kan du ha alle de små dippeduttene som du etter hvert finner ut at du trenger å ha lett tilgjengelig. (Gnagsårplaster, fyrstikker, ekstra skolisser, dn kopp, nål og tråd, litt ekstra tau, pulverkaffe, kanskje en lavinesnor, litt sjokolade, penger, kredittkort, mobiltelefon osv. osv. Ting hoper seg opp etter hvert.)

De fleste sekker er greie å bære når turen starter, men mot slutten når du er trett, våt og provianten tar slutt så kjenner du nok om sekken var et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De justeringsmulighetene du bør sjekke er:

Høydejustering på ryggputa / putene som bærestroppene er festet til. Denne bør du kunne justere mens du har sekken på. Det pleier å være en stropp på hvær side til å trekke i for å få denne puta lengre ned. Det bør være en justeringsmulighet her siden dette justerer høyden på bæresystemet etter høyden på ryggen din uavhengig av høyden på sekken. Strammingen av bærestroppene er ikke nok.

Så er det noen små stropper på toppen av sekken. funker de eller er de bare til pynt? Disse skal justere vinkelen på sekken. Når du går oppover bakke så er du ofte bøyd foråver og da slakker du disse stroppene slik at sekken står i tilnermet rett linje fra beina og oppover. Altså tilnermet rett opp. Når du går nedover bratte bakker strammer du disse stroppene slik at sekken sitter tett inn mot ryggen. Dette er viktigst når du går på ski. Disse stroppene bør du kunne stramme og slakke mens du går.

Hoftebeltet bør ha riktig høyde hvis det ikke kan reguleres, og så bør det ha en srammemulighet på hvær side i tillegg til spenna forran.

Ellers bør du sjekke mulighetene for å feste ting utenpå sekken. Selv om det mest ideelle er å ha alt inne i sekken, så er det ofte greit å kunne feste en fiskestang, et liggeunderlag, et telt osv. på utsiden.

Fines det mulighet for å åpne sekken andre steder enn i toppen? Dette kan være greit f.eks. når det begunner å regne og regntøyet ligger på bunnen av sekken. Og så liker jeg sidelommer. Her kan du ha alle de små dippeduttene som du etter hvert finner ut at du trenger å ha lett tilgjengelig. (Gnagsårplaster, fyrstikker, ekstra skolisser, dn kopp, nål og tråd, litt ekstra tau, pulverkaffe, kanskje en lavinesnor, litt sjokolade, penger, kredittkort, mobiltelefon osv. osv. Ting hoper seg opp etter hvert.)

De fleste sekker er greie å bære når turen starter, men mot slutten når du er trett, våt og provianten tar slutt så kjenner du nok om sekken var et godt kjøp.

Justeringsmulighetene er nok noe begrenset i forhold til hva du mener burde være med. Ryggputa er sydd fast i sekken og kan ikke flyttes på noen måte, hoftebeltet kan kun strammes og ikke justeres på noen annen måte. Høyden på ryggen justeres ved å flytte bærereimene opp og ned. Vinkelen på sekken kan justeres slik du beskriver mens du har sekken på. Det er stropper for å feste fiskestang el.l. på utsiden (drikkeflasken min henger fra en av disse på bildet jeg tok) og det er god plass til liggeunderlag der hvor jeg har festet jakka på bildet. Bunnen på sekken kan åpnes og du har tilgang til hovedrommet. Det er også en mellombunn som kan snøres igjen slik at åpningen i bunn blir et eget rom (ganske tynt stoff så jeg ville ikke lastet stor vekt på denne mellombunnen). Det er sidelommer som kan romme en 1.5l flaske når sekken er full. Det er også god plass i loket til ting. Ellers er det to kompresjonsstropper på hver side av sekken du kan feste ting i. Det er også en remse nedover med små åpninger (daisy chain) (synlig på dette bildet.) Jeg vet ikke hva den er ment for, men du kan feste karabinkroker i den. Siden jeg skal ha sekken med på flyet etter turen så kan jeg vel ikke ha så mye festet på utsiden av sekken uansett. Stålplatene som stiver opp sekken kan også tas ut, regner med at det er for å kunne stappe sekken i vaskemaskinen. Ellers så vil jeg nok si at sekken ikke er komfortabel nok til å gå lange turer med, men det er heller ikke planen min, jeg skal bare frakte den fra nærmeste bussstopp og ned til vannet hvor jeg skal sette opp leir og slappe av noen dager.

EDIT:

To ting til: Det er et lite hull øverst på ryggen for å stikke slange til vannblære igjennom og en stor lomme inni sekken til å ha blæra i. Det er også to stropper nederst på sekken til å feste liggeunderlag og lignende i tillegg til stroppene som holder lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har drikkeflaska hengende på sekken så må du vel ta sekken av for å drikke?

At det er lomme for en "Camelback" inne i sekken kan i utgangspunktet virke positivt, men hva er vitsen med å bære så mye vann hvis du ikke skal på ørkenvandring eller gå i timesvis på isbre? Jeg har en trekopp festet i en snor til den ene bærestroppen og låst fast med en slik liten kule som brukes på jakkesnorer etc. Den er festet på en slik måte at når den skal brukes så trekker jeg bare koppen ut og drikker, f.eks. i en bekk eller lignende. Når koppen er brukt er det bare å stramme snora og så er koppen tilbake på plass. Jeg har drukket fra bekker og vann i Norge i over 20 år uten å få problemer av noe slag. Jeg bærer som regel aldri mer enn 0.5 liter vann. I mine trakter er det stort sett for mye vann som er problemet, ikke for lite.

Skal du feste liggeunderlag og telt på sekken så liker jeg at de ikke festes på tvers, men rett opp og ned. Da er det lettere å gå i skogsterreng eller andre steder hvor det kan være trange passasjer. Skal noe festes på tvers så bør det ikke være breiere enn sekken. Det er derfor bra hvis sekken har muligheter for å feste stropper langs sidene og tvers over. Remsa med "daisy chain" som sitter på midten kan brukes hvis du fester ting på utsiden, men da er det bra hvis du også kan hekte stroppene i noe langs sidene av sekken.

Det er vanligvis ikke så bra å feste store ting på toppen av sekken siden de da lett kan bli liggende inn mot bakhode og du får da en unaturlig stilling på hodet, noe som gjør det mye tyngre å gå.

Hvis du ikke bærer for mye så er vanligvis de fleste sekkene greie nok for kortere turer. Beregn ca. 20% av kropsvekten for menn og ca. 15% for kvinner.

Er du ung og sterk så klarer du nok en del mer, men selv om du har muskelstyrke nok så belaster du en del ledd og spesielt kneleddene i meste laget hvis du bærer for tungt. (Jeg snakker av erfaring.) Får du først problemer med menisk, leddbånd, hinner eller væske i knærne så kan du ha et problem for resten av livet. (Eller til du får nye ledd i rustfritt stål.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.