Gå til innhold
  • Bli medlem

10 måneders "varighet" på såle (klatresko), reklamasjon?


Ferskingen

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har hatt et par Saltic Shiwa i 10 måneder nå og det er en bit av sålen under som har løsnet, slik at man ser det som er under igjen. Jeg har ikke akkurat klatret 4-5 dager i uken, men heller 1-2 ganger i uken på 10 måneder.

Tenkte å gå ned til butikken senere og reklamere, da jeg skal ut og klatre i morgen, men hva synes dere? Bør jeg få nye på reklamasjon?

Setter pris på raske svar, da butikken stenger kl. 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, kommer an på så mangt. Uteklatring sliter mer enn inne, steintypen har også en del å si. Lengde på øktene? Selv sliter jeg ut et par ila ca 9-12 mnd, klatrer 1-3 ganger i uka alt ettersom. Punktslitasje som det du beskriver kan jo ha begynt som et kutt og utvidet seg etter hvert. Tror ikke jeg ville gitt deg nye sko ut fra det du har sagt nå, men det er jo alltid verdt å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer an på så mangt. Uteklatring sliter mer enn inne, steintypen har også en del å si. Lengde på øktene? Selv sliter jeg ut et par ila ca 9-12 mnd, klatrer 1-3 ganger i uka alt ettersom. Punktslitasje som det du beskriver kan jo ha begynt som et kutt og utvidet seg etter hvert. Tror ikke jeg ville gitt deg nye sko ut fra det du har sagt nå, men det er jo alltid verdt å prøve.

Har vært inne bortsett fra en 4-5 ganger ute, da jeg nettopp har komt meg i gang med det. Ikke har jeg råd til å kjøpe nye sko nå heller, da innkjøp av tau, ekspresser og taubag er gjort og kontoen er slanket. ;)

Hvis jeg ikke får reklamasjon og ikke får kjøpt nye sko til i morgen, hva er beste løsning? Gaffa? Det løser jo så mangt. :D

Men men... jeg får høre hva de sier også får de se på skoen, så gir jeg en melding her når jeg vet noe mer. Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, den må inn til leverandør for å vurdere om det er reklamasjon og det tok visst et par uker, og et par uker uten klatresko i dette været her, blir litt for dumt...

I morgen er det stengt hos skomakeren, så tenker å prøve å lime det på en eller annen måte, noe som har en god idé til utførelsen?

Etter det, så blir det vel å prøve en skomaker som kanskje kan fikse det, for så å vente til slutten av måneden når jeg får penger, og sikkert kjøpe meg noen nye sko, for som sagt så tror jeg ikke jeg gidder å vente i 4 uker, for å kanskje få reklamasjon på skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gang skyld må jeg si meg enig med Adler, punktslitase på en 10 md gammel klatresko er slitasje ikke reklamasjon.

At uteklatring sliter mere på skoen er jeg ikke helt enig i, det kommer veldig ann på om man labber rundt på den hele dagen, eller om man tar den av seg mellom rutene. Klatretak inne har ofte bedre friksjon som spiser opp gummien. Inne har man også en tendens til å bruke samme teknikk på omtrent alle fottaka, og derme slite på akkurat samme punkt hele tiden.

Et tips kan være å forsøke å variere om man står på innsiden, utsiden eller tåa når man klatrer. Det vil også gi bedre teknikk.

Jeg bytter selv ut et par sko ca hvert halvår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at jeg har overvurdert hvor lenge klatresko bør vare, og jeg stikker innom en skomaker i morgen for å få en midlertidig løsning. (fram til 31. mai, da jeg får lønn)

Men da det kommer til kjøp av nye klatresko, noen tips for valg av nye? Tenker jeg stikker innom både Ute og Platou og ser om de har noe som kan funke for min del, men hvis dere har noen råd om valg, så er jeg takknemlig.

Og en ting: Hvis man ikke er en hard konkurranseklatrer (noe de færreste er), har det noe for seg å presse seg ned i sko som er både 1 og 2 numre for små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klatresko er forbruk. Det vil si sålene er forbruk, du kan jo få satt på nye. Har du 1000 kroner på konto, ikke bruk de på andre ting , du trenger du til sko! Når du virkelig blir bitt av basillen kommer du til å ønske at sko kostet 50 kr. Jeg har slitt ut et par nye såler bare på utesesongen så langt i år (klatrer ikke inne. Vinteren brukes på is, ikke i en svett hall på plastikk), blir vel totalt 3 par såler innen høsten. Men nå sa jeg også opp jobben min fordi jeg ville klatre mer. Sånn går det når man blir bitt av klatreflua.

Gaffateip?! Da kan du heller klatre i joggesko. Bedre å la hullet være sånn enn å teipe de. Men nye sko/såler trenger du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk skoene levert inn til en skomaker som virket som om han hadde erfaring med å resåle klatresko, så da satser jeg på at resutatet blir greit hvertfall. For 250 kr forventer jeg ikke all verdens, men håper de holder en stund til.

Ja, gaffa var nok ment litt som en spøk, da det er jo null friksjon igjen på det området man teiper, den provisoriske løsningen ble å bruke superlim i sprekken mellom gummi og der det hadde sprukket. Holdt til en dag ute i går, men holdt på å gå opp igjen på slutten av kvelden.

Takk for hjelp og svar, og ja, jeg har sett at dette kan bli en dyr hobby, så får jeg belage meg på å skifte de ut litt oftere enn jeg forventet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall bare god erfaring med resåling. Bare tull å kjøpe nye sko hver gang. Med resåling kan jeg også bruke de skoene jeg liker best og sette på den gummien jeg syns fungerer best. Nå har jeg LaSportiva Katana med 5.10 onyxx såle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvert fall bare god erfaring med resåling. Bare tull å kjøpe nye sko hver gang. Med resåling kan jeg også bruke de skoene jeg liker best og sette på den gummien jeg syns fungerer best. Nå har jeg LaSportiva Katana med 5.10 onyxx såle.

Hvor får du ordnet dette??

Syns onyxx-gummien fungerer utmerket selv, men den jevne skomaker har vel ikke dette tilgjengelig??

-Joar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schuh-Staudinger i Innsbruck. Så det kan jeg nok ikke hjelpe deg med. Beste butikken i Innsbruck på resåling av alle sko. De driver spesielt med sko til alpin bruk og bytter såler på alt som er. Minst like bra "montering" som fra La Sportiva fabrikken syns jeg. De hadde også de fleste såler som finnes på markedet, så jeg kunne velge og vrake. Tror jeg betalte 20-30 euro for hele greia.

Hvilke butikker som gjør sålebytte i Norge vet jeg ikke. Tror ikke en vanlig skomaker kan fikse klatreskoene dine, uten at jeg vet det sikkert. Jeg leste en tråd et eller annet sted hvor det ble listet opp steder i Oslo man kunne få resålet skoene sine. Husker ikke hvor, så søk på steepstone.com eller brattesider.no Er sikkert butikker som kan dette ellers i landet også. Jeg holder meg til lokalsjappa her nede og stiller opp med nye (så jeg ikke går "tom" mens jeg er hjemme) såler når jeg drar til Norge for å klatre i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg fikk de "fikset", da han satt på ny gummi i tåpartiet og gjorde noe greier med det, men det holdt desverre ikke.

Gikk vel en to timer før skoen begynte å gå opp, og det gjorde ikke resten av økten så mye bedre.

Stikker innom ute i morgen og ser om jeg finner noe som passer foten/lommeboken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis du er ute etter en veldig slitesterk sko så må jeg anbefale deg disse fra La Sportiva: http://www.xxl.no/villmarksliv/klatring/klatresko/cliff-5-xs-grip-1044241

Disse skoene har jeg klatret med i et år og jeg er fortsatt storfornøyd:) de tåler mye herjing og jeg har gått fra Olavsbu til Fondsbu(ca 3-5 timer) med skoene på, jeg tar heller aldri av skoene når jeg klatrer lenge fordi de er så behagelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis du er ute etter en veldig slitesterk sko så må jeg anbefale deg disse fra La Sportiva: http://www.xxl.no/villmarksliv/klatring/klatresko/cliff-5-xs-grip-1044241

Disse skoene har jeg klatret med i et år og jeg er fortsatt storfornøyd:) de tåler mye herjing og jeg har gått fra Olavsbu til Fondsbu(ca 3-5 timer) med skoene på, jeg tar heller aldri av skoene når jeg klatrer lenge fordi de er så behagelige.

Cliff 5 skoene er slitesterke sko, vi bruker de som utleiesko på klatresenteret jeg jobber på. Og jo, de er behaglige, men når du klarer å gå 3-5 timer langs en tursti med klatresko på så har du kansje valgt for store sko (pluss at det er jo sykt unødvendig slitasje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cliff 5 skoene er slitesterke sko, vi bruker de som utleiesko på klatresenteret jeg jobber på. Og jo, de er behaglige, men når du klarer å gå 3-5 timer langs en tursti med klatresko på så har du kansje valgt for store sko (pluss at det er jo sykt unødvendig slitasje)

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17502&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

nei jeg synes ikke de er for store, var litt redd mtp slitasje ettersom de var helt nye men det gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, men foreløpig tenker jeg enten 5.10 Anasazi Verde eller Evolv Pontas lace-up. Hvorfor disse? Pga dette var de to skoene som var mest aktuell etter å ha prøvd en rekke forskjellige.

Førstnevnte er litt billigere og passer perfekt, mens den andre er litt vond på tærne, men skoen former jo seg til en viss grad etter foten, og da blir kanskje den som er perfekt nå, ikke fullt så god senere...?

Link til evolv-skoen: http://www.klatresiden.no/store/index.php?act=viewProd&productId=2289

og 5.10 skoen: http://www.vpg.no/Avdelinger/Produkter/Klatring/Klatresko/Klatresko/Five-Ten-Anasazi-Lace-Up-Verde-UK9,5-106684.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.