Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur i tafjordfjella i mai


klenn

Anbefalte innlegg

Hei! Hvis værmeldingen ikke er for ille lurer jeg på og gå på ski i tafjordfjella 17 mai helga 3-4 dager.

Jeg tenkte å ta med telt, sovepose og delvis bevege meg utenfor de merkede skiløypene.

Har lite erfaring med turer i fritt terreng på denne årstiden.

Jeg ser at skiløypene på kartet rundt danskehytta og veltdalshytta går over noen vann som ligger

over 1000 m.o.h. og er usikker på om isen her er trygg, eller om det i det hele tatt er mulig.

Ville vært moro å prøve isfiske hvis det er muligheter.

Elver og snebroer over disse er kanskje også skumle på denne årstiden?

Ser på yr.no at temperaturen i April har svingt fra ca -15 og opp til +10 gr.

Det er sikkert vanskelig å svare på om man ikke har vært der og prøvd, men takker for gode råd!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Hvis det som sagt ikke dreier seg om regulerte vann, er det vel heller et spørsmål om du kommer gjennom isen så tidlig på året, dette har vært en kald vinter...En forlenger til isboret tror jeg lønner seg. Forøvrig så var det slutt på vintermerkinga i Tafjordfjella 1. mai, har det kommet like mye snø der som i Sør-Trøndelag i det siste, kan det vel bli vanskelig å følge kvistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet Aast og forhørt meg med de hvordan forholdene der oppe er nå, hvis de har fått inn noen rapporter. Eller hørt med de om der er noen som du kan kontakte for event svar. Er nok skummelt med vannene der oppe nå. I fjor var de iallefall sprukket like rundt påske og kantene var seget godt ned. Elvene åpne osv. Men som nevnt over, har vært kaldt i år med lite snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en 3 dagers i Tafjordfjella nå i helga. Startet fredag 7. mai på Grotli og gikk Grotli-Danskehytta-Veltdalshytta-Billingen. Godt med snø enda, bortsett fra etter at en kommer ut dalen mot Billingen, der det var noe råtten snø ned siste bakken. Ikke snø helt ned til bilvei her. Kaldt i fjellet og såg ikke tegn til issmelting enda bortsett fra elva ned mot Billingen som hadde noen åpninger. Krysset flere regulerte vann, som Vikvatnet ved Danskehytta og Veltdalsvatnene. Sistnevnte hadde TK selv kjørt på med snøskuter tidligere i uken. Isbruddene langs land pga den reduserte vannstanden, viste tykk is så vi vurderte det som trygt å gå over vatnet. Men hold avstand til inn-/utløp. Enig med "Balle" at det kan bli langt å bore.

Det allermeste av kvistingen sto enda, vi hadde hvertfall god nytte av den da det vart noe dårlig sikt underveis mot Veltdalshytta lørdag. (Blå himmel de 2 andre dagene...)

Vi såg ikke ei sjel inne i fjellheimen de 3 dagene.

Så kom deg til fjells... :)

post-1376-133474690425_thumb.jpg

post-1376-133474690437_thumb.jpg

post-1376-133474690444_thumb.jpg

post-1376-133474690459_thumb.jpg

post-1376-133474690466_thumb.jpg

post-1376-133474690472_thumb.jpg

post-1376-133474690479_thumb.jpg

post-1376-133474690486_thumb.jpg

post-1376-133474690493_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Takker for svar og fine bilder :lol:. Det ser flott ut der, og høres trygt ut.

Men jeg vil for sikkerhets skyld høre med åst før jeg drar tror jeg.

Tror jeg får droppe isfisket og heller ta med turmat!. Ruten jeg kan tenke

meg er brøste, pyttbua, veltdalshytta, torsbu, pyttbua, brøste.(foreløpig).

Kunne tenke meg å følge kanten langs torsvannet. Ser det er sommerrute,

men regner med det lar seg gjøre å gå der.

Regner med at blå extra går greit å smøre med. Skal skrive en liten rapport

her hvis det blir tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal gå inn fra Brøste så vær obs på at Pyttbua er stengt i mai-mnd pga reinkalving. Billingen kan være et alternativt utgangspunkt for å gå til Torsbu og Veltdalshytta.

Webkameraet her http://www.skjaakhytteservice.no/webkamera.htm viser vær og føre for Grotli. Grotli høyfjellshotell ligger akkurat utenfor høgre bildekant på øverste webkamera. En går opp bakkene en ser når en skal til Danskehytta fra Grotli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Da vil jeg holde meg vekke fra reinen. Satser heller på å følge dine spor fra billingen.

Men begynner å mislike værmeldingen yr.no som spår plussgrader og regn mot helgen (igjen).

Men kanskje det er penere der oppe i høyden ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å pakke :lol:. Tenkte at litt av sjarmen er å fyre med primus i for-teltet.

Lurer på om biltema propanen vil fungere hvis det blir kaldt der oppe.

Eller om jeg skal ta med min gamle optimus og parafin.

Tar med optimusen for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tur 8). Ikke akkurat som palnlagt, men det gikk fint.

Kom meg ikke til Billingen, da veien fra Geiranger var stengt. Snudde derfor på kaia på

Linge og kjørte opp til Kaldhusseter. Der gikk turen fra ca600m og nesten opp til Danskehytta.

Derfra tilbake rundt langegga via fagerdalen.

Været var litt truende på morgenen 14mai, men etter det skinte solen til jeg var tilbake den 16.

Føret var godt mesteparten av tiden, men litt bløt snø midt på dagen.

Her er bilder fra turen!

http://kjelln.blogg.no/1274007810_3_dager_p_ski_i_tafjo.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.