Gå til innhold
  • Bli medlem

Highcamp på Neådalssnota!


Emil

Anbefalte innlegg

Fredag 7/5-2010 var dagen kommet for å avlegge Neådalssnota i Trollheimen et besøk.

Været var så bra når vi sto opp på hytta i Storlidalen at det nesten ikke var til å tro, det var derfor med stor entusiasme vi tråkket opp lia fra Bårdsgården denne morgenen.

Etter å ha fulgt Halsbekken opp på fjellet ble det en lang rast på en snøfri bergnabb, det var godt å slenge av seg sekken og kaste klærne, vi ble liggende en god time og sole oss før vi brøt opp og fortsatte.
Ruta videre ble opp i skaret mellom Storbekkhøa og Halsbekkhøa. Det er rimelig bratt i dette området, men vi anslo skredfaren til å være svært lav. Jeg ville dog ikke gått denne ruta tidligere i vinter..

Utsikten mot Neådalssnota fra skaret var flott, men også en påminnelse om at det var langt igjen. Nedturen fra skaret til Sprikkeltjønnin var nokså adrenalinfyllt; fjellski, lave sko og blytung reconpack gir virkelig bank i blodpumpa når farten blir stor! "ikketrynenå ikketrynenå ikkterynenå" gikk på repeat til vi var vel nede i bunnen...
Her tok vi nok en rast før vi begynte på oppstigninga til Neådalssnota.

Betre bør i bakken du ber ikkje en brennevin mykje.
Etter en god times slit i motbakke veltet vi oss ned på en stein og bobbeldrakk vann i solsteiken. Søkke ta for en fin dag, vi nærmet oss sakte men sikkert toppen og tanken på å slå opp teltet ved den store varden hadde meldt seg hos begge to.
Denne ideen ble imidlertidig kanselert da vi snakket med et hyggelig par som var på tur ned, de mente toppen var dårlig egnet for telting da den var for kvass.

Men vi ville opp i høgda før teltet skulle settes opp, så vi drasset utstyret opp på på den markerte ryggen ca 300m under toppen på Neådalssnota. På denne ryggen fant vi en flat klamp som var fin for teltet, på sørsiden var det et snøfritt felt der vi opprettet feltkjøkken og rullet ut liggeunderlag og soveposer.

Så her låg vi da, på 1300moh med trollheimen i solnedgang foran oss...
Turen hadde tatt ca 7-8 timer og hadde tæret på kreftene, så eneste gangene vi var oppe fra posen var for å pisse, ellers var alt vi trengte i umiddelbar nærhet: Pils, kaffe, mat, sjokkis etc etc. Alt vi gjorde var å sluke utsikten og alt vi hadde båret opp.

Utpå kvelden måtte vi ha sovnet, jeg våkna i allefall i 1-tida på natta av at det hadde begynt å blåse. Jeg vekket Anders og vi krøp inn i teltet i tilfellet det skulle bli dritvær.

Toppen!
Morgenen etter tok vi oss til fots opp på toppen, det var knallhard skare så vi fulgte den steinete ryggen i sida opp til toppen. Kunne vært greit med stegjern pga føret, første del fra ryggen og opp er ganske bratt.
Utsikten var fin, men pga værendring var vi kjappe ned til campen igjen.

Vi pakket sammen og satte kursen hjemover igjen, hele tiden hadde vi styggværet i hælene, og idet vi var nede på Bårdsgården begynte snøfillene å flakse rundt oss.

Til slutt vil jeg si at dette er det fineste feltdøgnet jeg har hatt, plasseringen av campen skal ha æren for det.
(pluss viljen til å bære med seg en del ting som er med på å løfte opplevelsen :))

Altså, toppen trenger ikke alltid være høydepunktet på turen :???::


104281_s.jpg

104282_s.jpg

104283_s.jpg

104284_s.jpg

104285_s.jpg

104286_s.jpg

104287_s.jpg

104288_s.jpg

104289_s.jpg

104290_s.jpg

104291_s.jpg

104292_s.jpg

104293_s.jpg

104294_s.jpg

104295_s.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne rapporten måtte jeg bare hive meg over med en gang jeg slo på pcen på kontoret. :?:

Toppovernattinger, eller iallefall nesten, er kremen av fjellopplevelser! Å både sovne og våkne til en enorm utsikt er så rått, spesielt det å våkne til den, at det blir omtrent håpløst å beskrive det man føler med ord. Og det er helt klart viktig å ha viljen til å bære med seg endel ekstra vekt, da får man jo tilbake minst det tidobbelte når det er tid for avslapping i leiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner misunnelsen brer seg :?:

Har håp om å ta turen iløpet av Mai, men da blir det fra Kårvatn. Hvordan ser eggen ut forresten, den fra Kvennjulfjellet?

Foreløbig var det vel mye snø på eggen for min smak, den hadde en del skavler og overheng. Du vet sikkert bedre en meg når det er vanlig å ta seg opp denne eggen, regner med du er todaling/Kårvatning med tanke på navnet :)

Neådallsnota fra kårvatn (opp eggen) må være en mye artigere tur en den langdryge marsjen fra Bårdsgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så helt fantastisk ut!! :D Neådalssnota har jeg hørt mye bra om, og med overnatting i tillegg ser det ut til at denne turen ble optimal.:?:

Denne delen av Trollheimen er så og si u-tråkket terreng for min del, det var rett og slett knallfint så det blir nok flere turer hit :)

Burde hatt en tur på karakteristiske Snota også.

Men det er ikke til å komme seg unna at jeg trives best i de luftige tindene som vises mot horisonten på bilde nr 6-7-8 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.