Gå til innhold
  • Bli medlem

Definisjonen på kl 24.00


Anbefalte innlegg

Annonse

Er det ikke egentlig slik at etter 23.59.59 kommer 00.00.00? 24.00.00 eksisterer reelt sett ikke? Det gjør jo ikke akkurat din problemstilling noe enklere men.... Jeg vil tippe at det menes 11. mai kl. 23.59.59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror 24:00:00 og 00:00:00 er samme klokkeslett. Er det ikke samme problem med alle grenser at når man er nøyaktig på grensen så kan man alltid diskutere om man er på den ene eller andre siden. Dersom man står svenskegrensen er man i Sverige eller Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det virker litt forvirrende, men tror du kan satse på at de mener 11. mai kl 23:59. I motsatt fall burde de ha skrevet 00:00. Om det så ikke var oppgitt noe klokkeslett, er det vanlig at fristen gjelder til og med den oppgitte datoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når er midnatt 11 mai da ? Er det i starten av 11 mai eller slutten. De fleste vil nok oppfatte det som slutten, men kan vi vite det ?

Jeg synes problemstillingen er helt relevant jeg. Det er tross alt et helt døgn mellom de to tidsangivelsene, og det dreier seg om noe så viktig som en selvangivelse. Dette burde vært presisert bedre! I verste fall risikerer man å sende selvangivelsen for sent fordi tidspunktet er klønete angitt. Det kan bli dyrt!

Egentlig kan man vel hevde at det ikke finnes noe klokken 24.00. Man går fra 23.59 til 00.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnet har 24 timer. Vi teller fra 1 - 24. Klokka 24.00 er middnatt og nytt døgn starter 00.01 sekund etter midnatt. Klokka 00.00 kom først inn i bildet da den digitale klokka kom på markedet - noe jeg forøvrig husker :)

At det står innen klokka 24 betyr innen middnatt den dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror osv ...., her må det vites!

Tidsangivelser må være tindrende klare :)

Som nevnt ovenfor, de kan få "katastrofale" følger. Selvangivelse, innlevering av eksamensoppgaver osv....

I forsvaret benyttes DTG

Altså Dato-Tids-Gruppe.

I Trådstarters forespørelse betyr det:112359, alternativt 11mai2359

Har jobbet noen år operativt sivilt nå, etter nesten 20 år i forsvaret. Tid og benevnelser flyter uhemmet i det sivile, nærmest likegyldende.

C blir Sigurd, Cecilie, Cutte, Silje osv osv....

B blir Bendik, Bjørnar, Bøttulv osv ......

Vi er i 2010, på tide å banke det Fonetiske Alfabet inn i hodet på et tidlig stadium, på linje med Trådstaders forespørsel vedrørende tidsangivelse!

Lut blakke studenter som gjør sitt beste kan da for faen ikke klandres for en innkompetent Rektor som ikke gir korrekte føringer til staben sin :)

Er det så forbanna vanskelig å være TYDELIG da?

PS Roar, dette bør du ta deg tid til å lese på hytta i helga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tror osv ...., her må det vites!

Tidsangivelser må være tindrende klare :D

Som nevnt ovenfor, de kan få "katastrofale" følger. Selvangivelse, innlevering av eksamensoppgaver osv....

I forsvaret benyttes DTG

Altså Dato-Tids-Gruppe.

I Trådstarters forespørelse betyr det:112359, alternativt 11mai2359

Har jobbet noen år operativt sivilt nå, etter nesten 20 år i forsvaret. Tid og benevnelser flyter uhemmet i det sivile, nærmest likegyldende.

C blir Sigurd, Cecilie, Cutte, Silje osv osv....

B blir Bendik, Bjørnar, Bøttulv osv ......

Vi er i 2010, på tide å banke det Fonetiske Alfabet inn i hodet på et tidlig stadium, på linje med Trådstaders forespørsel vedrørende tidsangivelse!

Lut blakke studenter som gjør sitt beste kan da for faen ikke klandres for en innkompetent Rektor som ikke gir korrekte føringer til staben sin :)

Er det så forbanna vanskelig å være TYDELIG da?

PS Roar, dette bør du ta deg tid til å lese på hytta i helga :P

Ble helt varm om hjertet jeg..

Så det er ikke bare meg som tenker slik........ :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnet har 24 timer. Vi teller fra 1 - 24. Klokka 24.00 er middnatt og nytt døgn starter 00.01 sekund etter midnatt. Klokka 00.00 kom først inn i bildet da den digitale klokka kom på markedet - noe jeg forøvrig husker

Døgnet har 24 timer, men der eksisterer ikke et klokkeslæt 24:00:00. Ligesom er der ikke noget som den 60. sekund (00:59, 00:60??, 01:01).

Hvis det skulle være korrekt, så skulle der stå enten "Besvarelsen skal leveres digitalt innen 12. mai 2010 kl. 00:00." Eller "Besvarelsen skal leveres digitalt senest 11. mai 2010 kl. 23:59."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.