Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Jeger eller tilsvarende


plagfinn

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger innkjøp av nye turstøvler.

Tidligere har jeg sverget til Alfas M77 støvler. Disse passer foten min helt perfekt. Usikker på hvor mange par jeg har brukt opp av disse de siste 15 årene. Har derfor kikket på Alfas støvler.

Støvlene skal brukes til fotturer i skog og fjell, og fungere godt som helårsstøvel (bortsett fra de kaldeste periodene). Tenker i utganspunktet på støvler med membran, men ttar gjerne innspill på akkurat dette. Ettersom jeg har litt svake ankler har jeg behov for en nokså høy og stiv støvel. Bærer sekk inntil ca 25kg (prøve å holde det godt under :shock: og har selv rundt 100kg å dra på.

Som sagt har jeg vurdert Alfa Jeger, men jeg lurer på om det er noen her som har tips om alternativer, eller evt. brukererfaringer på Alfa Jeger? Ser at Viking og Varg også er nevnt for oss med "nordisk fot"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes masse bra. Det som er utrolig viktig er passform. Nettopp en test på klikk.no på middels høye fjellsko. Mitt tips er å dra innom en butikk og prøv. Passform er første bud.

Synes selv at lærstøvel med goretex er en fin sak. Når gtex en eller annen gang ryker så har man læret igjen. På tekstil sko så blir det vanskeligere.

En annen ting er jo budsjett. Føtter og sko er jo viktige for framdrift og behag. Gå mange korte turer til å begynne med for å gå inn skoene. Ta deg tid til dette :shock:

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Har kikket litt på den tetsten. En del interessant der. Er absolutt enig i at sko må prøves :shock: Håper fortsatt det er andre som kan komme med anbefalinger/erfaringer, og evt. advarsler mot produkter som ikke er verdt å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye penger tenker du å bruke?

Har selv alfa bever pro. Veldig fornøyd med dem. Men mange som ikke liker den. Smaken er som baken, delt.

Tja. Som de fleste andre ønsker jeg å holde prisen "lav", men er av den oppfatning av at gode sko som regel koster. Synes jo Alfa Jeger er noe dyr - skulle gjerne hatt et rimeligere alternativ. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt igjen med et par Alfa Jeger etter fårsen, og jeg brukte dem sønder og sammen. Bra sko.

For et år siden kjøpte jeg meg nye støvler, og jeg kjøpte alfa siden jeg følte de passet meg fint. De skoene jeg endte opp med, var Alfa Bever PRO Grip + (for et navn), og jeg har ikke funnet noe som skiller disse fra Alfa Jeger. På mange måter vil jeg si de er bedre enn Jeger, de er trolig litt letter (har dog ikke veid) og omtrent like stive. Ikke minst koster de betydelig mindre enn Jeger. Holdbarheten er også toppers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt igjen med et par Alfa Jeger etter fårsen, og jeg brukte dem sønder og sammen. Bra sko. (...)

(...) De skoene jeg endte opp med, var Alfa Bever PRO Grip + (for et navn), og jeg har ikke funnet noe som skiller disse fra Alfa Jeger.

Ok. Hva med sålen? Synes vanlig M77 er litt glatte. Er det noen vesentlig forskjell på sålen på Jeger og Bever PRO Grip +? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Alfa Bever pro grip+, og er veldig fornøyd! Viktig å få brettene i læret der man ønsker i starten, og dette går fint med litt bøying og smøring på de riktige stedene, og vær nøye med hvordan de snøres de første turene.

OBS: Pass på å smøre inn alle sømmer med fett før du begynner å bruke dem, så det ikke kommer sand inn i trådene som gnager dem i stykker! Hadde et par Alfa bever hvor alle sømmene ble ødelagt på grunn av dette... Fikk dem reparert noen ganger, men gav opp til slutt. Håper nå at jeg har lagt grunnlaget for et langt liv for pro grip+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hva med sålen? Synes vanlig M77 er litt glatte. Er det noen vesentlig forskjell på sålen på Jeger og Bever PRO Grip +? :)

Ikke bland inn M77, de kan ikke sammenliknes med disse skoene. Det er nok en forskjell på Jeger og Bever, men det er fordi Bever har den helt nye sålen Grip +. Jeger har den gamle sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste skoene jeg har hatt til dags dato er Varg Isogaisa :) Men jeg vet at mange ikke liker de og synes det er drittsko, men for min del har de vært slitesterke og gode å gå i :) Mine sko er nå utslitt, men jeg skal bruke de denne sesongen før de byttes ut, da har jeg hatt de i 6 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig fornøyd med mine jegere! Beste støvlene jeg har brukt. Forskjell på de og bever er sålesystemet(nyere på bever), metallinnlegg i jegeren(pga piggtråden i Sør-varanger), foringa(blir fortere våt i jeger men tørker fortere). Min erfaring er at disse støvlene tar utrolig godt vare på deg om du tar vare på de. Sett de inn med bivoks etter tur, under tur er potefett genialt. Anbefales på det varmeste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.