Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan drikke nok på langtur i høyden


Anbefalte innlegg

Jeg og tre kamerater skal i juli i år på trekking på Baltorobreen i Pakistan. Vi skal gå fra Askole til Hushe og gå innom basecampene til Trango, K2 og Gasherbrummene på veien. Turen kommer til å gå i høyder fra 3000 til 5600, med overnattinger opp til 5200 moh.

Jeg har forstått at det viktigste virkemiddelet mot høydesyke er å drikke rikelig med vann. Camelbaken kommer nok til å bli en god følgesvenn på denne turen. Har dere noen triks til hvordan man klarer å få i seg opptil 5 liter vann om dagen, og spesielt hvis det er litt dårlig smak på vannet i tillegg?

Jeg har tenkt på 'jada light', som jeg pleier å drikke på dnt-hytter når vannet har dårlig smak, men finner det ikke i butikkene. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt det? Gjerne direkte fra en leverandør siden jeg vil ha nok pulver til å lage rundt 400 liter saft...

Er det eventuelt noen som vet om tilsvarende produkter som er verdt å anbefale?

Er det nødvendig å bruke noen vannrensetabletter? Hva bør jeg eventuelt ta med av dette?

Håper de av dere som har erfaring med dette vil dele kunnskapen, og hvis noen har vært i området er jeg veldig takknemlig for andre tips og.

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg og tre kamerater skal i juli i år på trekking på Baltorobreen i Pakistan. Vi skal gå fra Askole til Hushe og gå innom basecampene til Trango, K2 og Gasherbrummene på veien. Turen kommer til å gå i høyder fra 3000 til 5600, med overnattinger opp til 5200 moh.

Jeg har forstått at det viktigste virkemiddelet mot høydesyke er å drikke rikelig med vann. Camelbaken kommer nok til å bli en god følgesvenn på denne turen. Har dere noen triks til hvordan man klarer å få i seg opptil 5 liter vann om dagen, og spesielt hvis det er litt dårlig smak på vannet i tillegg?

Jeg har tenkt på 'jada light', som jeg pleier å drikke på dnt-hytter når vannet har dårlig smak, men finner det ikke i butikkene. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt det? Gjerne direkte fra en leverandør siden jeg vil ha nok pulver til å lage rundt 400 liter saft...

Er det eventuelt noen som vet om tilsvarende produkter som er verdt å anbefale?

Er det nødvendig å bruke noen vannrensetabletter? Hva bør jeg eventuelt ta med av dette?

Håper de av dere som har erfaring med dette vil dele kunnskapen, og hvis noen har vært i området er jeg veldig takknemlig for andre tips og.

Martin

Du bør ha med iodin-tabletter for å rense vannet. Det er ikke alt som er like bra å drikke rett fra bekken. Ift smakstilsetning, så syns jeg det høres ut som ekstra vekt som jeg ikke ville bært på, men det må dere vurdere selv.

Når det gjelder antall liter per dag, så syns jeg 5 liter høres mye ut, (kun basert på egen erfaring ift min reaksjon på høyden). Noen dager vil det være aktuelt hvis jeg svetter mye, men for øvrig gjelder det bare å holde væskebalansen høy nok (akkurat som i lavlandet). Det finner du fort ut etter noen dager. Mulig noen ønsker å arrestere meg her, men jeg mener det er noen misforståelser ute og går ift å drikke (vann) i høyden. Mange tolker det som at man må drikke hele tiden, mens det heller bør tolkes som at man ikke skal drikke for lite.

Hvordan man reagerer på høyden er veldig individuelt, men min erfaring er at etter noen få dager i 4000-5000 meters høyde, så merker man ikke noe særlig til det annet enn på pusten. det vil nok være mer aktuelt på 5000+, men det høres ut for at det er mer unntaket enn regelen på turen deres??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter + 1 liter pr 1000 moh er en tommelfingerregel for drikking i høyden. Anbefaler å gå hardt ut fra morgenen av og ikke drikke for mye om kvelden, med tanke på å unngå å måtte ut å strø om natten. Vannrensemidler kjenner jeg lite til, har stort sett drukket rent vann slik det er de ganger jeg har vært i høyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snilen er inne på noe iht mengde.

samme sak der: har ikke noen erfarenhet med vannrensningstabletter.

ang smak: hva med å ta med litt saft som du kun knekker vannsmaken med. ikke hver dag men litt da og da. mulig att du kan ta litt enegir drikk istedent. det hadde jeg på denali mest for å få kalorier men og litt for smaken. energidrikk i pulver form fryser ikke om natten som saft kan gjøre(før du blander det , tenkte jeg på)

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips fra alle tre. Skal ta med iodin-tabletter til å rense vannet med, så reduserer jeg sikkert sannsynligheten for å bli satt ut av magesjau. Det er betryggende å høre som du sier jarmol, at du ikke kjente noe til høyden etter noen dager annet enn tungpustethet. Tommelfingerregelen om 1 liter pluss 1 liter per tusen, som snilen nevner, resulterer vel i at vi må drikke rundt fem liter slik jeg hadde forstått tidligere (1 liter + 4000 moh * 1 liter/1000moh).

Jeg tror ikke jeg tar med saft, da dette er litt mye å dra på, og da jeg ikke vil belaste ryggen til bærerne med unødvendig mye vekt. Men du nevner energidrikk geilomg. Hvilken type har du brukt da? Er det de vanlige som vi får i butikken, slik som XL1 og maxime?

Finnes det noen sukkerfrie alternativer, slik som jada-light slik jeg opprinnelig spurte om. Noen som vet hva som er i forsvarets stridsrasjon? Syns å huske at den var helt ok...

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med Iodin og klor tabletter, og det å klare å drikke masse i høyden, er at vannet smaker (for min del) helt for jævli. Etter bare to slurker måtte jeg holde meg for å ikke brekke alt opp igjen. Kansje bare jeg som er veldig finfølende? Pulversaft hjalp litt, men ikke mye. Løsningen min, nå i ettertid, er at jeg har en sånn "sugerørflaske". Da smaker jeg ikke vannet like mye som tidligere og jeg slapp "brekke meg" problemet.

Tommelfinger regelen er 1L vann per 1000meter, som ble nevnt ovenfor. Og du trenger det også på 3-5000meter. Grunnen er at blodet tykner pga kroppen produserer mer røde blodceller og du trenger all vannet for å slippe dehydrering og for å ungå blodpropp. Selv om du er under 5000meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å gå hardt ut fra morgenen av og ikke drikke for mye om kvelden, med tanke på å unngå å måtte ut å strø om natten.

Dette er et veldig godt poeng.

Og for å understreke det. Jeg er enig i at man trenger drikke en god del, men ift å føle seg vel, så er min erfaring at jeg ikke trenger fullt så mye, hvis ikke det er varmt og jeg svetter mye. Men da trenger jeg fort fem liter ved havnivå også :) .

Så poenget mitt er bare at man ikke trenger drikke, bare for å drikke. Start heller med mye væske på begynnelsen av turen, så finner dere fort ut hvor mye dere trenger. 3-4000 meter virker ikke spesielt høyt etter noen dager, og deler av turen vil vel være på det nivået, så dette finner dere fint ut av, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd og vink.

Jeg får smake litt på iodin-tablettene før avreise, og se hvordan jeg kan klare å knekke smaken på det. Det kommer sikkert flere spørsmål på fjellforum etterhvert som problemene melder seg. Kjekt å vite at jeg kan få svar fra erfarne folk så raskt som her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk og at man snakker om væsketilførsel, hvilket kan være mer enn bare "rent" vann. Spiser du supper, appelsiner, bløt havregrøt, osv så får kroppen tilført væske på den måten og.

Jeg syns en smakstilsetning bør har flere fordeler enn bare smak, og bruker derfor egergidrikk. Men med den mengden pulver produsenten av f.eks. XL1 anbefaler pr. liter må dere ha med 26 kilo med pulver for å få 400 liter drikke. Det er jo ikke en ubetydelig vekt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kun testet xl1. bruker det ikke som ren energitilførsel men som ett tilskott samt for smak. å dra med 26 kg(husker jeg riktig?) er uaktuellt.

jeg hadde med meg en boks på ca 400g til en 3 ukers tur.

hadde 2 vannflasker hvorav den ene ble fyllt med vann og den andre med vann der jeg la i litt pulver om morningen.

visste jeg att jeg hadde en tuff dag foran meg så la jeg i mer pulver for å få en ekstra boost når det ble tungt.

energi skal du få gjennom maten som du spiser!

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du omtrent samme opplegg som meg. Har en 2 liters Camelbak med vann og en flaske med Xl1 i tillegg. Drikker mest XL1 som variasjon fra rent vann, men bruker dette istedetfor saft fordi pulver er lett å pakke med, og så gir det litt energi i tillegg.

En 650 grams boks med XL1 sier produsenten gir 10 liter drikke, hvilket betyr at man for å få 400 liter trenger 26 kilo pulver (65 gr. pr liter x 400 liter = 26.000 gram = 26 kilo). Tilsvarende er produsentens blandingsforhold for Maxim at 60 gram gir en plass mellom 7,5 dl og 1 liter. Så kan man nok blande mye svakere dersom målet kun er å ta vekk evt. vond smak i vannet. Tror det er riktig som du sier at energien skal komme fra maten, og det er viktig i høyden. Spise godt selv om kanskje ikke matlysten alltid er som når man sitter hjemme med julemiddagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger du anvisningene til XL1 med blandingsforhold kan jeg nesten garantere deg at det meste kommer opp igjen. Gjør som de andre sier her og ha det evt. som en smaktilsetting. Et annet lurt triks er å ta med en liten flaske med sitrondråper. Noen få dråper av dette i vannet og mye av klorsmaken forsvinner. Tar lite plass og varer lenge.

Når det gjelder mengde vann i høyde så varierer det litt fra person til person selvfølgelig, men man trenger en god del mer vann enn du tror. Du skal selvsaft unngå å bli dehydrert, men like viktig er det som andre er inn på å tynne ut blod, i tillegg skal du få i gang prosesser i nyrene som gjør at blodet blir mer surt, noe som igjen hjelper på kroppens pustereflekser. Drikk mest når du er på tur, men ikke la være å drikke om kvelden i frykt for å måtte på do. For det første trenger du væsken, for det andre er det bare positivt å våkne på natten å puste noen gode magedrag. Ta heller med en tisseflaske så slipper du å gå ut av teltet om det er møkkavær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.