Gå til innhold
  • Bli medlem

Fellefangst


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Annonse

Skaff deg, eventuelt kjøp deg ei "Mårfelle" bruksanvisning følger med, eller få instruks hos forhandler hvis du ikke har prøvd dette før. Monter den med åte, og heng den opp i et tre på dertil egnet plass. Felle bør henge 1,5-2m høyt i treet med åpningen nedover. Festes godt! Du bør være litt kjent i terrenget, eller bør vite litt om hvordan mår opptrer og hvor den har mest trafikk. Den bør settes litt utenfor alfarveg.

Sjekk om når å eventuelt hvor du kan sette opp fella for fangst, lokale regler kan finnes her. Sjekk med viltnemnda, og grunneiere.

Nb: du må se til fella en gang eller to for uka.

God jakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ok, dette var nyttig informasjon! Bor på en plass utafor alfarvei med måren rett utafor sturvinduet, og er grunneiger, så det er i orden :)

I.B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Hei

Noen som har tips om fangst av mår? Skal sette av ei uke i januar som skal i sin helhet gå til jakt og fangst.

I.B

Som grunneier ser du vel på mårfangsten som en pleie av skogsfuglbestanden? Og det er bra!

Men, jeg er sterkt i tvil om ei uke i januar er tilstrekkelig til mårfangst ved bruk av feller? Kan jo være heldig, men ofte krever ei fangstrute gode forberedelser. Plassering av fellene på strategiske, "typiske" steder i terrenget kan være viktig. Typiske steder er vanskelig å forklare, men tenk på hvordan trekken/luftdraget går i terrenget. Tenk både høyt og lavt, i bekkedaler og skard osv. Ofte, for å gjøre bra fangster, bør man ha fulgt med mårens bevegelser gjennom sporing vinterstid. Den pelskledde har nemlig sine faste ruter som den "patruljerer" og kommer gjentatte ganger innom strategiske punkter på denne ruten. Egne erfaringer sier at slike runder kan ta fra 2-3 til 14 dager (kanskje lengre). Som andre nevner, er honning bra åte. Kjenner du en birøkter har vel han/hun noe avfall fra høstens slynging av honning som er supert i fellene. Selv setter jeg fellene ut i terrenget jeg vet måren ferdes i på vinteren, allerede på sommeren (ikke oppspent). Er jeg i området hvor fellene står på sommeren og utover høsten kliner jeg litt syltetøy, honning eller annet søtt på trestammene slik at krabaten skal venne seg til og assosiere luktene med snadder. Når sesongen er i gang røkter jeg fellene to til tre ganger i uken ved vått og mildt vær og kanskje en gang i uken i vintervær. Brukes honning renner denne raskt av i mildvær, men lukter da bedre enn i kaldvær da den holder seg lenge i fellen (avhenger av felletype). Tynne strømper (damestrømper :wink: ) kan være kjekt å bruke til å ha honningen i.

Alle fangstmenn har nok sine egne måter. Jeg har delt noen av mine tips. Kunne skrevet mye, men det viktigste for meg å komme meg ut hele året. Mårfangst er slik et godt alternativ. Og det er virkelig spennende å gå "traplinen" en vinterkveld med hodelykt og få se to og to parallelle fotavtrykk i snøen - med retning mot fella...

Lykke til.

Hilsen L

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.