Gå til innhold
  • Bli medlem

Aconcagua - trenger tips om støvler


monaar

Anbefalte innlegg

Hei - jeg reiser til Aconcagua 2011 og er litt usikker på hva slags type støvler jeg skal bruke.

Har ett par Scarpa Chumbre som det er god plass til ullsåle og tykke sokker. Disse brukte jeg sammen med heldekkende Yeti gamasjer på Elbrus sommeren 2009. Dette fungerte utmerket, men vi hadde da også en fantastisk toppnatt (vindstille og stjerneklart).

Har hele tiden sett for meg at jeg burde gå opp ett par nivåer på Acongaua turen (tenker da på Millet, Sportiva støvlene som brukes på 8000 m toppene i Himalaya). Ulempen er selvsagt at disse er tunge, stive og ikke minst dyre.

Er det noen som har noen erfaringer som de vil dele. Er redd mine Scarpa blir for lette og jeg vil ikke ta noen sjanser med å bli for kald på bena slike at dette ødelegger toppnatten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om flere som har besteget Aconcagua med tilsvarende støvler som Cumbre med Yeti gamasjer. De var litt kalde, men det var ikke noe stort problem for dem. Samtidig kjenner jeg andre som har vært kalde i Millets sine 8000 meter støvler. Her er det store individuelle forskjeller, dagsformen spiller inn samt at det kan være store forskjeller på vær og temperatur på fjellet.

Dette fant på Jarle Trå sin hjemmeside etter et raskt søk på Cumbre og Aconcagua:

Noen har fortalt meg at du brukte Scarpa Cumbres-støvelen på Denali, stemmer det? Med overgamasje, eller? Er ikke den altfor kald til det? Hva med på Aconcagua?

Det stemmer. Eg er nok ein av dei få som har klatra Denali med lærsko, i alle fall i nyare tid. Det anbefales ikkje! Det gjekk bra fordi Cumbre kanskje er ein av dei varmaste lærskoene som fins (3,2 mm Nubuc-lær), men det var berre såvidt. Har aldri vore så kald på føttene verken før eller etter, sjølv på 8201-meter i Himalaya. Eg brukte kun vanleg gamasje. På Aconcagua anbefaler eg doble sko enten av plast, eller den nye Himalaya-typen med intergrerte gamasjer. Temperaturen blir ikkje så låg på Aconcagua som på Denali, men ingen av dei som blir med meg på min tur får "lov" til å bruke lærsko.

Veldig mange bruker "Himalaya støvler" på Aconcagua. Kan godt hende det er litt overkill, men samtidig er det vel bedre å være på den sikre siden av grensa når det gjelder dine egne tær? Mindre plaststølver skal også være brukbart, men inntrykk av at ikke så mange bruker hardplast lenger. Kanskje La Sportiva Spantic eller Scarpa Phantom 6000 kan være noe for deg?

Anbefaler deg å gjøre et google søk på "aconcagua boots" alternativt "aconcagua xxx" der xxx = eks cumbre/spantic osv., så får du opp en del nyttig info. Lykke til med støvelvalg tur og bestigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Aconcagua i februar i år og har tidligere vært på bl.a. flere 8000-metere. På Aconcagua brukte jeg Scarpa Vega. Disse er ganske rimelige (2400 kr fra f.eks http://www.sportsnett.no/). Scarpa Vega er en typisk støvel å bruke på Aconcagua. Noen få bruker støvler som La Sportiva Olympus Mons/ Millet Everest/ Scarpa Phantom 8000. Disse har integrert gamasj og det er ingen fordel på Aconcagua. Typisk vil det være minimalt med snø og da vil en gamasj gjøre det for varmt hvis dere bruker støvlene fra Base Camp (som mange gjør). Vi valgte å ta støvlene på sekken og gikk i joggesko eller lette fjellstøvler opp til 5400 meter, og noen av oss til 6000 meter.

På toppdagen vil dobbeltstøvler som Scarpa Vega være best. De må være rikelig store! Å ta seg tid til god høydeakklimatisering er også viktig mht å unngå kalde føtter. Men som skrevet før: varme/kalde føtter er veldig individuelt. Det er mange som får frostskader på Aconcagua.

I år var det en av guidene (Willie Benegas) som besteg fjellet med joggesko. Fra bilveien inn dalen til Plaza Argentina, Polish traverse, toppen, ned til Plaza de Mulas og retur til bilveien ved Horcones. Alt på ca 30 timer. Topp akklimatisert, vært på toppen ca 50 ganger før og i godt vær var dette mulig, men ikke å anbefale for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal også til Aconcagua i 2011 og grublar veldig på dette med valg av sko. Har lett for å fryse på beina! Har fått anbefalt Scarpa Phantom 6000 av ein som var der i år. Han var veldig fornøgd med sitt skovalg. Har også vurdert La Sportiva Spantik. Nokon som har erfaring med disse?

mvh Inger Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Aconcagua med alminnelige fjellsko med Berghaus Yeti-gamasjer, ikke noe ekstra fine sko, men nye for anledningen, husker ikke merket. ikke noe problem å holde varmen, hadde det like bra som de som gikk med plastsko. Sparte endel vekt totalt sett på bagasjen, og jeg slapp å sitte igjen med noen sære sko som jeg neppe ville få bruk for igjen, ettersom jeg ikke har tenkt meg til høyere eller mer ekstreme fjell senere i livet. Dette var mine argumenter for å klare meg med fjellsko. Fjellskoene må være store nok til et ekstra par sokker, og en ekstra ullsåle som ikke puttes nedi skoen før på toppstøtet. Ullsålen varmer best når den er helt ubrukt. Vi hadde ikke ekstrem kulde på toppdagen, men gikk derimot og vasset i snø hele veien fra 6000 og opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var där i Jan i år, och tänkte bara säga att för de som känner sig i form fysiskt och tekniskt så kan de ju se på att gå polske breen direkt som ett alternativ till traversen. Tuffare toppdag och kanske ikke like stor chans att komma till toppen, men finare rute tycker jag. Jag gick med fieldtouring och när man kommer till Camp 2 kan man ombestämma sig och ta traversen om man känner för det. När man så har kommit till toppen så går man ned traversen tillbaka till Camp 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurdere å bruke lærstøvler (Alfa) pluss Yeti gamasjer når jeg skal på Aconcagua. Den kombinasjonen funket bra i 35-40 kalde i Engerdal i vinter. Var skikkelig varm på føttene. Såpass varm at jeg kunne ha droppet gamasjene når jeg var i bevegelse, men kjekt å ha uansett for å holde snø unna. Men vandring langs vei kunn jeg fint ha gjort uten gamasjene på. Nå skal det sies at jeg av natur veldig sjelden fryser. Men at 30 kalde i tørre Engerdal sammenlignet 6000-7000 moh. på Aconcagua er to ulike verdener, er jeg klar over. De fleste som bestiger Aconcagua har vel en formening om hvor lett de fryser på føttene i kulde og stor høyde og kan ta forholdsregler deretter.

På Elbrus var guiden vår meget skeptisk til at noen av oss ville bruke lærstøvler. Jeg var trassig og brukte mine lærsko med helt vanlige gamasjer. Hadde jeg hatt varmere sko så er jeg redd kjøttet hadde sluppet bena nedi der. :) de var fuktige og det var dårlig vær men jeg var god og varm på beina hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Vi har fått beskjed om at vi ikke får lov til å bruke lærstøvler på turen. Kunne sikkert ha fått argumentert meg til å bruke det sammen med Yetiene men jeg trives ikke med Yeti hvis jeg bruker stegjern, noe jeg har forstått kan bli aktuelt på Aconcagua. Jeg har bestemt meg for å gå til innkjøp av La Sportiva Spantik. Koster en del, men har blitt varmt anbefalt å prøve de. De skal også være bedre å gå med enn "plastskallene" Scarpa Vega og Asolo AFS 8000. Begge disse er visstnok ute av produksjon nå. Er plastskoene på tur ut? Spantik kan jo også brukes i norske fjellheimen under kalde forhold. Jeg hadde et par Olympus Mons på hånda til under halv pris som kun var benyttet på toppstøt på Aconcagua, men de er forholdsvis tunge og muligens noe overkill.

Har du kjøpt sko og ev. hva har du gått for, Tingeling? Tror jeg kjenner deg igjen fra Chillout og at vi skal på tur sammen snart. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ha sagt at Spantik er overkill, les litt om hva den skoen egentlig er lagd for og hva slags folk som bruker den!

Hadde heller kjøpt Scarpa Phantom Guide (http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=1308), hvis du drar til Paris så får du den får ca 3000kr, og når det begynner å bli virklig kaldt kan du dra på deg Forty Below K2 Superlight Overboot (http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=2184).

Dermed så har du en sko som er mye er aktuell for bruk i Norge, Alpene etc. Hvis du prøver å f.eks gå Arête des Cosmiques med Spantik skal jeg love deg at du får et par blikk. Hvis du vil vite mer om sko fra en som kan det anbefaller jeg deg å lese litt på den bloggen her http://coldthistle.blogspot.com/2010/11/scarpa-phantom-ultra-and-scarpa-phantom.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trango!

Stemmer nok det ja :) Begynner å nærme seg tur! Eg har kjøpt Scarpa Phantom 6000. Var heldig og fikk eit restpar til halv pris. Brukte dei på Island Peak i Nepal for nokre veker sidan. Det fungerte greit, så eg håpar det går bra på Aconcagua også. Er du klar for tur?

IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.