Gå til innhold
  • Bli medlem

Bukse til fjellvandring - studentbudsjett!


Balthazar

Anbefalte innlegg

I juli starter jeg for alvor mitt prosjekt om å komme meg mer ut (og opp) enn jeg har gjort tidligere, og jeg føler jeg nå har det essensielle av utstyr på plass. En ting som imidlertid mangler er en skikkelig turbukse.

"Skikkelig" er et relativt begrep (sier vi), og når det møter begrepet "studentbudsjett" svekkes det dessverre, kanskje til det ugjenkjennelige for enkelte brukere. Skulle gjerne ha gått for en skikkelig bukse, f.eks Fjellrevens "Vidda", men pengene strekker ikke til. Ikke i denne omgangen, ihvertfall.

Uansett, jeg er alt for lite fjellvant, og vet lite om hvordan man bør kle seg under aktiv gange på sommerhalvåret. Derfor er jeg også litt usikker på hva slags bukse som passer best. At den er veldig vannresistent er ikke noe must, kommer alltid til å ha med meg regntøy. Dessuten følger det vel (logisk nok) ofte at stoff som ikke slipper fuktighet inn heller ikke slipper allverdens ut.

Jeg har ikke satt noen fast budsjettgrense, men å gå noe særlig over 500 kroner er lite aktuelt. Her er noen bukser jeg har sett på selv. Litt usikker på om de passer sommersbruk, men her kan forhåpentligvis mer erfarne turmennesker være behjelpelige.

Varde jakt- og turbukse

Dovrefjell Classic bukse

Jegma Fulufjell (denne er satt ned til halv pris)

Jegma Feltbukse

Noen andre forslag? Evt noen som har erfaring med en eller flere av disse? Skjønner jo at det er snakk om et betraktelig kvalitetshopp hvis jeg f.eks hadde doblet budsjettet, men denne sommeren har jeg innsett at det er en umulighet. Neste år går jeg helt sikkert for noe bedre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har du Wistex butikk i nærheten?

Gaupa har en Fjellreven kopi til 2-300 kr som er ok. Her er en som sverger til de http://rita.nrk.no/community/nordkalotten365/forum2/viewtopic.php?t=1197&sid=475944914b91c84f91bb3d11ae697ba0

Takk for forslag! Bor i Trondheim, tror (etter et google-søk) ikke det er noen Wistex i nærheten, dessverre.

Er størrelse M (og en gang i blant L, hvis det er et merke med veldig små størrelser), men takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bor i Trondheim er det mange muligheter:

XXL og Stormberg på Lade. Magasinet oppe ved City syd/ Tiller og Armybutikken i Fjordgata. Et av de stedene skulle det gå an å skaffe en turbukse som ikke koster alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte salg på Fjällräven til prisen du kan strekke deg til. Mener faktisk jeg så det i Trondheim for ikke så lenge siden, men husker ikke hvor nå. Ta en tur innom byens sportsbutikker, Axel Brun, Skandinavisk Høyfjellsutstyr, Ute, Sporstbua +++. Sjekk også ut Sportsbuas egen outlet butikk i fjordgata (butikken og outletten ligger vegg i vegg med tidligere nevnte armyshop) og husk at du får studentrabatt, NTNUI rabatt med mer flere steder. Fort 10-15 % å hente. Ellers er som nevnt XXL et godt utgangspunkt for å finne rimelig utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du fortsatt er på leit, så har jeg ei feilkjøpt bukse fra i fjor jeg skulle ha solgt. Det er ei Norrøna Svalbard softshellbukse i unisex str. L. Den koster rundt en tusenlapp i butikken, men du kan få den nesten ubrukt for 500. Den er for stor for meg i livet, så skulle bytta den i en ny.

Dersom du er interessert kan du jo txte meg. Er og student ved NTNU.

Magnhild 47755103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wistex gikk konkurs i begynnelsen av fjoråret, men har startet opp med færre butikker og et større og bedre vareutvalg. Heter nå

Ultimo-Outdoor, og nærmeste butikk er i Levanger og Orkanger...

Men jeg kan virkelig anbefale 1701 buksa til Gaupa, ganske lik Vidda fra Fjällräven men mye billigere.

Den er ikke vanntett men sterk vannavisende og puster dermed mye bedre enn en billig membran bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du fortsatt er på leit, så har jeg ei feilkjøpt bukse fra i fjor jeg skulle ha solgt. Det er ei Norrøna Svalbard softshellbukse i unisex str. L. Den koster rundt en tusenlapp i butikken, men du kan få den nesten ubrukt for 500. Den er for stor for meg i livet, så skulle bytta den i en ny.

Dersom du er interessert kan du jo txte meg. Er og student ved NTNU.

Magnhild 47755103

Takk for tilbud. Er det snakk om flex1-buksa (var det eneste jeg fant av Norønna svalbard softshell, etter et google-søk)? Litt usikker på dette med størrelse altså, er så og si alltid M, men kjøpte en softshellbukse (som har fleeze på innsiden, og er for varm til sommersbruk) i vinter og var da nødt til å gå for L. Har du noen formening om denne er liten eller stor til størrelsen?

mad1ass: Er det bare Ultimo-Outdoor som fører denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på det, men jeg tror det..

Gaupa var og tror det fortsatt er et eget merke til Wistex/Ultimo-outdoor.

Det kan hende at de etter konkursen har begynt å selge dette merket til andre kjeder, men jeg tror ikke det. De har ihvertfall utvidet vareutvalget ved å ta inn andre merker, enn de som var eid av Wistex, som Bergans og 24...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.