Gå til innhold
  • Bli medlem

Ally problemer ?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en Ally 16.5 fots ny i juni 2009.

Har slått den opp ca 10 ganger, vasket den og lagret den tørt og utenfor solen.

I løpet av året 2009 opplevde jeg at den ble seigere og seigere å monter, med litt bøyde stenger som resultat. Skulle slå den opp etter vinterlagring for et par uker siden, og da var det umulig. Vi var 2 personer som monterte den, men selv etter å ha fulgt samme fremgangsmåte som før, endte det med at den ene baugen, og 2 andre stenger knakk :). Opplever ikke at problemet er svakheter i stengene. Det virker nesten som at duken har krympet ( selv om PVC skal være stabilt...)

Kjører nå en reklamasjonssak med butikken som sier at det aldri er reklamasjon på Ally. Ble litt nysgjerrig på om noen her i forumet gjenkjenner problemet ?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heisann terje.

Jeg har 2 stk allyer jeg. En som jeg har herjet uhemmet med men som fungerer like fint fortsatt. Det er vel mulig at det kan skje feil i produksjon? Ellers så har jeg personlig aldri merket noe stor endring i duken. Det som har vært av endring har vel heller vært at den blir slappere, ikke strammere. Regner med at bergans/forhandler fikser opp i dette.

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å montere Allyen feil, bla. legge spantene i feil rekkefølge. Da blir det trangt. Det er også mulig at noen av "fiskene" som holder stengene sammen har blitt dratt ut, slik at stengene blir slarkete. At duken krymper tviler jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av året 2009 opplevde jeg at den ble seigere og seigere å monter, med litt bøyde stenger som resultat. Skulle slå den opp etter vinterlagring for et par uker siden, og da var det umulig. Terje

Jeg bruker fremdeles silikonsvampen i stevnene for å lette monteringen. Det er stor forskjell på smurt og tørt-mot-tørt, men at det går så trådt som du skisserer har jeg ikke hørt om eller opplevd. Selv ikke første gang den rigges, og det er jo tradisjonelt den som krever mest.

Kunne det tenkes at det er pakket feil spant fra fabrikk? Altså et eller flere fra en annen modell/størrelse? Ta mål og undersøk med Bergans, eventuelt kan vel noen i forumet med samme modell komme med vitale mål.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Terje,

Kjøpte Ally juni 2009 og har vært meget fornøyd med bruks området til den.

Dessvere må jeg konstatere at Bergans å forholde seg til var verre når det gjaldt reklamsjoner.

Har ikke problemet du viser til, men problem ved at knuten til flomtrekket slet hull i duken på allyen når vi var ute på en lengre tur (10 dager). Hullet var langsgående under strikket ved knuten og man så tydelig hvordan dette hadde slitt ned duken.

Når dette nå taes opp, er det andre som har hatt dette problemet?

Men videre i forhold til Bergans, de mente skaden var skjedd i form av stein eller trer vi hadde padlet i og således selvforskylt.

Fikk en lengre prosessen enn ønsket, men vant fram til slutt med mitt krav hvor de leverte ny duk.

Så om de avviser deg, og du mener du faktisk har retten på din side, ikke gi deg! :)

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min Ally i 4 år med mange opp- og nedpakkinger, uten at det har resultert i vanskeligheter.

Følte vel at første montering var trangest, men de siste årene har vært smertefrie.

Lykke til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er ikke altid monteringen går like greit nei, tror muligens det er stengene som utvider seg i sterk varme. Uten at jeg skal si det sikert men har oppleved når det er varmt at det kan være lit i trangeste laget. Uansett lykke til med rekamasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første montering hvert år er litt trangere enn de neste. Lurt også å bruke litt silikon, så går det glattere.

Har du husket å begynne med nest bredeste tverrspant? Det går mye lettere enn å begynne med det bredeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fremdeles silikonsvampen i stevnene for å lette monteringen. Det er stor forskjell på smurt og tørt-mot-tørt, men at det går så trådt som du skisserer har jeg ikke hørt om eller opplevd. Selv ikke første gang den rigges, og det er jo tradisjonelt den som krever mest.

Kunne det tenkes at det er pakket feil spant fra fabrikk? Altså et eller flere fra en annen modell/størrelse? Ta mål og undersøk med Bergans, eventuelt kan vel noen i forumet med samme modell komme med vitale mål.

;)[/quote

Hei!

I monterings anvisningen for din ally, er det en oversikt over delenummer på alle rør og spant. disse nummrene er også stemplet inn på spant og rør. Da kan du enkelt sjekke om du har fått riktige rør og spant.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min Alley 16,5 DR i 15 år. Litt skakt og skeivt har ting og tang blitt, men ikke verre enn at det går greit å montere den. Når spant og esinger blir bøyd, er det bare å rette dem opp igjen. Stenger som slites i leddene holdes sammen med tape. Dette går bra. Hull i duken lappes enkelt og greit. med tape. Ser ut som Finbeck etter en omgang med Fia, men gjør nytten sin år etter år. Reservedeler kjøpes fra forhandler. En utmerket farkost.

post-4167-133474695094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for gode tilbakemeldinger og refleksjoner.

Jeg kontaktet Svein jørgensen i Bergans med min problembeskrivelse. Han hadde ikke opplevd dette problemet før, så han ba meg sende inn duken til måling, ettersom andre mulige faktorer var eliminert.

Fra jeg sendte duken til han mottok den, hadde han fått 2 andre henvendelser som min. Disse personer hadde også kjøpt kanoen i juni 2009.

Etter å ha målt duken, konstaterte han at den var krympet, og jeg fikk komplett ny kano.

Skriver dette for å berøme Bergans for god service, men også for å informere ferske ally eiere om at det kan være noen feilproduserte duker på markedet....

Hvis du har behandlet kanoen bra, holdt den borte fra sol under montering, men likevel opplever de symptomer jeg har nevnt ovenfor, ta en telefon til Bergans....

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du poster dette! Fint for de å kunne finne eventuelle feil under produksjonen av duken slik at det ikke skjer igjen. Stort pluss for bra kundeservice! De merker sikkert at det også har kommet flere kanoer inn på det norske markedet det siste året, siden dette er en populær fritidssyssel, og ønsker nok ikke et dårlig rykte.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i en sånn silikonsvamp som man får med i orginalemballasjen? Baugen er veldig trang å montere, og det hadde nok lettet jobben med litt glidemiddel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du poster dette! Fint for de å kunne finne eventuelle feil under produksjonen av duken slik at det ikke skjer igjen. Stort pluss for bra kundeservice! De merker sikkert at det også har kommet flere kanoer inn på det norske markedet det siste året, siden dette er en populær fritidssyssel, og ønsker nok ikke et dårlig rykte.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i en sånn silikonsvamp som man får med i orginalemballasjen? Baugen er veldig trang å montere, og det hadde nok lettet jobben med litt glidemiddel :P

kjøp silikonspray. det finner du på nærmeste bensert :P bare å spraye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte også Ally i fjor sommer, og første gang var vi 2 mann som holdt på i over 2 timer med å få den montert, trang var det riktige ordet for å si det mildt.

Jeg tok den selvsagt ikke sammen igjen det året, for jeg forventet at den kom til å gi seg litt utover året.

I går skulle jeg montere den igjen, var stekende sol, så jeg vet ikke om aluminiumsrørene utvider seg så sinnsykt i varmen, men vi holdt på i 3 timer i går, og brukte 1,5 time bare å få montert baugene. Skal det virkelig være så trangt, jeg kan ikke forstå at noen demonterer den mer enn høyst nødvendig da. Jeg leste manualen og så dvd-en flere ganger (og ble bare forbanna når jeg så hvor lett han monterte den).

Nå har jeg montert baugene, men de stengene i bunnen får jeg ikke til å snu fra bue opp til bue ned i bunnen, midtstanga nederst ligger også som en slange i store S former.

Er det noen som har noen tips hvordan jeg monterer den uten å bruke en halv dag på det?

Kanolsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte og min i fjor, tidlig juni mener jeg.

Første gang den ble montert var vi 3 stk som drev på ca 1,5 time. Det meste virket vel trangt men det stemte jo da vi endelig var ferdig. Lot den stå oppe i stua noen dager og merket duk, stenger, spant slik at jeg monterer den likt hver gang. Slipper jeg og ta med boka.

Etter 2 monteringer til i fjor var det nede i 20 min. Satte den og sammen alene en gang da jeg skulle montere ekstra kjølstripe. Da tok det litt lenger tid å få den sammen.

Årets første montrering var 30 min så tydligvis ikke hatt slike problem som enkelte andre her med kanoer fra samme tid.

Synes egentlig det meste av montering er greit. Det som er mest mas er å få i første tverrspant. Før og etter det er det stort sett greit.

Baugene var mer mas i starten, nå presset jeg de på plass og de stod der de skulle av seg selv.

Går seg til etterhvert tydligvis.

KJøpte en silikonspray på biltema for å fukte opp igjen den svampen nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nettop min Ally 16,5 og fikk montert den i går på ca 2 timer med mye svette og bannskap, det verste var jo som dere andre også opplever baugene og de første stengene men gikk greit til slutt. Min ble beklagelig vis litt skjev i baugene fordi jeg ikke var nøye nok med å følge sømmen i baugemonteringa. Matta ble også litt forskjøvet så det blir demontering i morgen for å rette ting opp slik at den kan få gått seg inn på rett måte =)

Ellers så er jeg meget stolt av å ha en slik fin kano og gleder meg utrolig masse til første padletak inn i en ny verden av muligeter som disse farkomstene bringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter nesten hjerteinfarkt ved montering av denne h...... kanoen i vår kontaktet jeg Bergans i forrige uke og fikk ny duk sendt omgående - målte begge dukene og det viser seg at den fra fjorårets produksjon hadde krympet med ca. 6 cm :lol: Første gangs montering med ny duk tok 45 minutter og gikk lett som bare det - ingen problemer av noe slag :)

Bergans slengte med noen ekstra stenger jeg hadde bøyd og noen fjærer ble skiftet. Jeg er nå kongefornøyd med min nye farkost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nesten hjerteinfarkt ved montering av denne h...... kanoen i vår kontaktet jeg Bergans i forrige uke og fikk ny duk sendt omgående - målte begge dukene og det viser seg at den fra fjorårets produksjon hadde krympet med ca. 6 cm :wink: Første gangs montering med ny duk tok 45 minutter og gikk lett som bare det - ingen problemer av noe slag :)

Bergans slengte med noen ekstra stenger jeg hadde bøyd og noen fjærer ble skiftet. Jeg er nå kongefornøyd med min nye farkost!

:wink: Hørtes ut som et h..... jeg tipper det var godt å få den sammen da til slutt, men fikk du noen forklaring på hvorfor den hadde krympet og hvorfor de ikke har rutinger på kontroll av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og jeg spurte ikke heller - Ally Guruen deres hadde ferie og han som tok imot henvendelsen min hadde ikke helt rede på det annet en at de hadde hatt henvendelser fra noen få angående det samme problemet (kanoer kjøpt vår/tidlig sommer 09) og at de antok at det var noe feil med duken på disse kanoene. Alt ble ordnet veldig smidig fra Bergans og jeg ringte dem og takket for kunderservicen deres.

Hvorvidt dette er et utstrakt problem vet ikke jeg - men det er sikkert noen der ute som tror at det skal være så trangt pluss alle de kanoene som bare ligger og støver ned!

Jeg må si at nå som duken er riktig er det ikke noe problem å sette opp denne kanoen og jeg tipper jeg skal klare det alene på en halvtime neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nesten hjerteinfarkt ved montering av denne h...... kanoen i vår kontaktet jeg Bergans i forrige uke og fikk ny duk sendt omgående - målte begge dukene og det viser seg at den fra fjorårets produksjon hadde krympet med ca. 6 cm :) Første gangs montering med ny duk tok 45 minutter og gikk lett som bare det - ingen problemer av noe slag ;)

Bergans slengte med noen ekstra stenger jeg hadde bøyd og noen fjærer ble skiftet. Jeg er nå kongefornøyd med min nye farkost!

Har en Ally 16,5 som jeg syns er i overkant vanskelig å montere, får den sammen men det går ikke akkurat lett, er veldig trangt.

Lurte på hva som er korrekt mål på duken, da jeg mistenker min for å være litt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.