Gå til innhold
  • Bli medlem

Riktig format UTM koordinater?


morten

Anbefalte innlegg

Jeg blir litt forvirret når det gjelder UTM koordinater.

Noen steder, som f.eks. i MapSource er de oppgitt med f.eks. 32V [ØSTkoordinat] [NORDkoordinat]

Mens andre steder, som f.eks. i karttjenesten Gislink.no oppgis de slik 32V [NORDkoordinat] [ØSTkoordinat]

Er det en rekkefølge som er absolutt eller finnes det ingen vedtatt norm for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Etter hva jeg husker er det slik at UTM-koordinater i MapSource oppgis øst/vest retning først, og nord/syd sist,

dette i motsetning til sjøkart hvor nord/syd oppgis først og så øst/vest etterpå.

Mener å huske dette kan reguleres i Mapsource, men grunninnstillingen er øst/vest og så nord/syd.

Har du sjekket på innstillingene i kartverket til Gislink om de evt. har normert dette etter sjøkart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å bruke "easting and northing" eller (x, y) sånn som man er vant til fra matematikken.

Huskeregelen fra forsvaret knytter rekkefølgen til andre aktiviteter -- "inn i trusa, opp i musa" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For utm-posisjoner bruker Statens Kartverk først øst så nord på sine landkart, papir og nett. I Norge er rekkefølgen imidlertid ingen problem fordi østkoordinaten aldri blir større enn ca 616000 meter og nordkoordinaten starter på 6400000 i sør og ender på 7800000 i nord. Sånn cirka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det norske kartmiljøet er det lang tradisjon for å ta nordkoordinaten fyrst. I NGO1948 heiter nordaksen x og østaksen y, og dette var det naturleg å nevne i rekkefølge x,y og då kjem altså nordkoordinaten fyrst. Dette er det ingen som har bytta om sjølv om koordinatsystemet er bytta ut med UTM og Euref89. Det meste av norsk programvare viser derfor nordkoordinaten fyrst. For å vera heilt sikker på at koordinaten ikkje kan missoppfattast, er det lurt å hive på ein N og ein Ø.

I MGRS som er nært knytt til UTM, er det derimot ingen valgfriheit, der MÅ du nevne østkoordinaten fyrst, ellers går det riktig ille. Kartkoordinatforklaringa nederst på M711-karta er MGRS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Etter hva jeg husker er det slik at UTM-koordinater i MapSource oppgis øst/vest retning først, og nord/syd sist,

dette i motsetning til sjøkart hvor nord/syd oppgis først og så øst/vest etterpå.

Mener å huske dette kan reguleres i Mapsource, men grunninnstillingen er øst/vest og så nord/syd.

Har du sjekket på innstillingene i kartverket til Gislink om de evt. har normert dette etter sjøkart?

.

På min versjon av Mapsource går det ikke å regulere grunninnstillingen.

Litt tungvint når man klipper og limer koordinater til fjelltopper.no

Har fått et par norske topper plassert nede i Afrika......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min versjon av Mapsource går det ikke å regulere grunninnstillingen.

Litt tungvint når man klipper og limer koordinater til fjelltopper.no

Har fått et par norske topper plassert nede i Afrika......... :)

Hei Dag.

Dersom vi ikke snakker om hverandre, så mener jeg man kan stille det slik:

åpne MapSource,

trykk på rediger (edit - i eng. ver.)

gå ned til innstillinger (preferences - )

velg posisjon og så kan du stille på rutenett og Datum der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.