Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Glittertind.


Pritt

Anbefalte innlegg

Hei !

Har ennå ikke vært på Glittertind og vi er tre stykker som har tenkt å ta turen i år. Dette er nok ikke noen utfordring for de fleste av dere inn på dette forumet, men vi "ferske" fjellvandrere ønsker oss bare noen tips i fra dere som kjenner fjellet.

Det vi lurer på er :

1. Hvilken rute er kjekkest å gå? (fra Glitterheim eller Spiterstulen)

2. Når på sommeren er det mest fornuftig å gå denne turen?

3. Trenger vi noe ekstra utstyr for å gå på breen på toppen?

4. Ved normal kondis, hva trenger vi i tid på de enkelte alternative rutene ?

Setter pris på noen svar i fra dere.

Mvh. Pritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri gått dit fra Glitterheim, men det er det jo andre her inne som har gjort.

Fra Spiterstulen har jeg dog gått noen ganger, og derfra er det en fin tur, lenger enn fra Glitterheim. Turen opp tar omtrent 4-5 timer ved normal gange, 1 - 1 1/2 time kortere tilbake. Det pleier ikke å være behov for noe ekstra utstyr på toppen, men det kommer veldig an på snøforholdene. Jeg vet ikke om det er mindre snø i området i år? Men midtsommers kan det være kjekt med brodder eller stegjern for å unngå eventuelle overraskelsene.. Har selv vært med på å bære en danske med brukket ben ned derfra, og det setter jo en demper på hjemturen :lol:

Turen er vel like fin sommer som vinter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fra Glitterheim i midten av juli i fjor. Brukte vel 3-3,5 timer opp uten å stresse. Pingla meg bruker som regel like lang tid ned som opp, men de fleste vil vel bruke kortere tid ned. Snøen på toppen var "slush" så intet ekstra utstyr var påkrevd. Det som derimot er påkrevd er skikkelig påkledning (enten på eller i sekken). Vi gikk fra Glitterheim i lettskyet, pent vær, men lenge før vi nådde toppen var det meget sterk vind og tåke. På toppen total whiteout, så hadde det ikke vært for et tydelig opptråkket spor i snøen, hadde jeg snudd. Utsikten ble vi da selvsagt snytt for, så en eller annen gang må man vel opp der igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig fint å gå i fra Glitterheim. Det tar ca tre timer opp og 2 timer ned for normale folk, + pauser. Jeg gikk i månedskiftet juni/juli en gang, da låg det igjen ganske mye snø, men syntes det var en fordel fordi det er bedre å gå på snøen enn i steinura. Man trenger vanligvis ikke brodder eller noe utstyr. Men godt med klær!!!! Som tidligere nevnt her kan det være knalvær og steikende sol ved Glitterheim, men når kam kommer på toppen kan været snu helt om. Det står ofte sykler ved bommen man kan låne, men har man planer om å gå på toppen samme dag man kjører inn kan det være lurt å ta med egne sykler for sikkerhets skyld. God tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.