Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulk for skiturer


klenn

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å skaffe meg en pulk til neste skitur. Ser det er spesielle turpulker å få kjøpt.

Men vurderer en brukt en og ser det er mange barnepulker til salgs.

Lurer på om det er mulig å bruke en slik til lengre telt tur. Evt. om det kanskje lar seg gjøre

å demontere vindskjerm, for o.l.

Har også sett på såkalt "pariserpulk" som denne:

http://www.fjellsport.no/Product/AcVariant.aspx?AcpId=71.960.

Usikker på om denne vil fungere like bra som en ekspedisjonspulk til mange ganger prisen.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Parispulk er et godt alternativ som transportpulk. De brukes til nær sagt alt. Fra å dra ølkassa 100 meter fra bilen bort til hytta, akebrett, til å krysse Grønland, gå til polene etc. Med litt egeninnsats så får du et velfungerende alternativ til eksempelvis Fjellpuken til en brøkdel av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått brukt min(e) Paris` enda, men tilbakemeldingene er at den blir myk med mye mye last. En plate i bunnen eller rett og slett bruke den dobbelt kan løste dette problemet.

Et annet er skrensing sideveis og da trenger du styrefinner. Her er en bra oppskrift ilag med Loganbrød :shock:http://kaasin.no/2007/10/31/fullrigget-paris-pulk/

Et siste tips jeg skal prøve er å feste en plate som er litt lengre enn høyden på pulken bakerst som er hengslet. På flatmark/oppover dras den med pulken, men i oppoverbakker vil den vippe bak og fungere som brems, og du kan få pustet skikkelig ut imellom intervallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet parispulken min for første gang på en lengre tur nå i påsken. Før det har den kun vært benyttet som

Jeg er fornøyd og imponert;

- Den er svært lett - grei å ta med seg overalt

- Den tåler mye

- Stabil

Riktig lastet er den veldig stabil. Jeg gikk flere skrålier der jeg var sikker på at den skulle gå rundt, men den holdt seg stabil.

Nå skal det også sies at om du feillaster den blir den skikkelig vrien å ha bak seg - men det gjelder vel alle pulker.

Når det gjelder drag har jeg til nå benyttet to elektrikerrør med tau gjennom. Fordelen er at det er et lett system hvor tauene ikke krøller seg. Ulempen kommer fram i nedoverbakker, hvor pulken lever sitt eget liv. Løsningen slik jeg ser det er enten å montere fast drag(f.eks. Fjellpulken sitt) eller å montere bremsetau som en legger under pulken i nedoverbakker(tauet jeg hadde med på turen var for tynt til å benyttes som bremsetau).

Et siste tips jeg skal prøve er å feste en plate som er litt lengre enn høyden på pulken bakerst som er hengslet. På flatmark/oppover dras den med pulken, men i oppoverbakker vil den vippe bak og fungere som brems, og du kan få pustet skikkelig ut imellom intervallene.

Interessant ide, men jeg må innrømme at jeg er en smule skeptisk til den løsningen. Plasten du monterer platen på er som du selv nevner veldig myk, jeg tror kanskje den vil bøyes av vekten fra pulken og så mister hele platen sin effekt?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aker.

Har du forsøkt å kjøre pulken med kryssede stenger samt evt. et bremsetau?

For å få draget enda stivere kan man klipse på en karabin eller en nylonstropp i krysspunktet for elektrikerstengene.

Jeg bruker denne løsningen i lengre og bratte nedoverkjøringer,

bremsetauet er uten knuter og er det samme som jeg bruker som pakkstropper fastmontert på paris'n (se evt. bilder i linker for tautykkelse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å kjøre pulken med kryssede stenger samt evt. et bremsetau?

For å få draget enda stivere kan man klipse på en karabin eller en nylonstropp i krysspunktet for elektrikerstengene.

Ja, det har jeg :P

Etter tips her på forumet krysset jeg de og knøt de sammen i kysningspunktet. Problemet er at elektrikerrørene er for myke. Jeg har brukt disse(LINK).

Hva slags rør benytter du?

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg :P

Etter tips her på forumet krysset jeg de og knøt de sammen i kysningspunktet. Problemet er at elektrikerrørene er for myke. Jeg har brukt disse.

Hva slags rør benytter du?

- LM

Jeg bruker VP-rør fra biltema http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/VP-ror/ Ø 16 mm.

Men jeg er enig i at rørene er litt for fleksible i nedoverbakker. Kanskje løsningen er å ha et sett med Ø 20 mm. utenpå 16 mm.? vil nok stive det opp men vil også legge til en del vekt på selv draget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Paris og Fjellpulken. Parisen fungerer veldig godt når det ikke er for bratt. Jeg og Martin M. bruker samme stangløsning. Spesielt skrålier, hvor du traverserer en fjellside med ganske stor helning på skrått oppover er problematisk med Parisen. I nedoverkjøringer vil også Fjellpulken fungere bedre. Parisen har noen ganger gått rundt i bratte nedoverkjøringer. Parisen er lettere, og lettere å transportere.

På Hardangervidda vil Parisen fungerer ok 99% av tiden. I Jotunheimen fungerer Fjellpulken bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kaldt føre er det bedre glid med Parispulken, mens fjellpulken glir bedre på våt snø. Det er min klare subjektive oppfatning. :)

Var på en tur i vinter med en paris (med taudrag) og en fjellpulk (144). Det ble veldig mye baling med parispulken hver gang det ble bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte et acaplulca drag for første gang i påsken, der er det store karabiner mellom drag/sele, dette førte til mye rykk og napp.

Etter noen dager så fikk jeg en mer tilvent gang for å unngå dette, men har dere noen fikse løsninger for å minimere denne rykkingen?

Ser for meg bruk av strikk av en eller eller annen sort som strekkes før karabinene strammes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt noen bilder av hvordan jeg har rigga min Parispulk. Vet noen etterlyste bilder av ulike løsninger her for en tid siden.

Slepetauet har jeg funnet ut at funker best når det er lagt dobbelt. Med vekt i pulken blir det for slakt når det er enkelt. Rykkingen er absolutt til å leve med slik. Det er solid nok så jeg føler ikke at jeg trenger tau i tillegg som holder igjen. Med rundt 40 kg i pulken så blir den med når strikken er helt strekt. Vurderer å flytte det ekstra "styretauet" helt bak for å lettere kunne styre pulken opp. Men det funker greit til å styre pulken opp på siden av deg i små utforbakker. I lengre bakker bruker jeg bremsen.

Bremsen fungerer egentlig over all forventning. Men jeg kommer til å finne et rimelig tau som er litt mer slitesterkt. På hardt underlag slites det etterhvert ut. På en lengre fleredagerstur der den brukes en del så må du antagelig skifte tau. Finner jeg noe som varer lenger er det en bonus selv om skifte ut bremsetau er veldig enkelt.

For å feste bremsetauene og de små løkkene for å surre bagasjen, har jeg borret ekstra hull i pulken.

Har prøvd dette systemet litt i vinter og er fornøyd så langt. Har ikke laget noe tett overtrekk men pakker i vanntette bager. Det fås kjøpt bager (hel og halv) som er beregnet på pulken. Kommer nok til å modifisere det så det blir litt penere. Bare rigget til for å teste det egentlig. Tauet jeg bruker er 8mm kjøpt i marineavdelingen på Biltema. Lasteløkkene og festeløkkene på selen er samme tauet strippet for den ytterste strømpen.

post-4800-133474689567_thumb.jpg

post-4800-133474689571_thumb.jpg

post-4800-133474689575_thumb.jpg

post-4800-13347468958_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremsen fungerer egentlig over all forventning. Men jeg kommer til å finne et rimelig tau som er litt mer slitesterkt. På hardt underlag slites det etterhvert ut. På en lengre fleredagerstur der den brukes en del så må du antagelig skifte tau. Finner jeg noe som varer lenger er det en bonus selv om skifte ut bremsetau er veldig enkelt.

Takk for gode bilder!

Den løsningen med bremsetau skal jeg definitivt kopiere :)

Si gjerne ifra om du finner noen tau som egner seg til formålet.

Har prøvd dette systemet litt i vinter og er fornøyd så langt. Har ikke laget noe tett overtrekk men pakker i vanntette bager. Det fås kjøpt bager (hel og halv) som er beregnet på pulken. Kommer nok til å modifisere det så det blir litt penere. Bare rigget til for å teste det egentlig. Tauet jeg bruker er 8mm kjøpt i marineavdelingen på Biltema. Lasteløkkene og festeløkkene på selen er samme tauet strippet for den ytterste strømpen.

Jeg har benyttet et veldig dårlig tau denne sesongen og kommer nok til å bytte det ut med det tauet du har brukt.

Jeg er litt usikker når det kommer til festingen av dette tauet, ser du har tatt det rundt hele pulken. Vil tro det kan være en stor fordel for å fordele vekten..

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med nesten likt "bremsetau" er at pulken går rettere om tauet ligger lenger bak. Vi har da brukt et feste bak midten på pulken, trekt tauet under, og hektet det fast på motsatt side. Særlig i bratt terreng er det viktig at den ikke snur og begynner å kjøre baklengs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg har brukt pariser pulk i flere år og på flere turer i varierende terreng. Jeg er enig i at den er best på ikke alt for bratt terreng, men pakkes den omhyggeligt med lavt tyngdepunkt og litt baktung kjører den stort sett bra. Den er lett, billig, slitesterk, sklir bra - også på de glatte steiner på Oslo S!-

Men jeg har så utrustet den med et drag maken på fjellpulken sitt utført i tynne alu-rør. De er klart sterkere og stivere enn plast el-rør. (Beskrivelsen finnes her på fjellforum). Det betår av en U-bøyle festnet til pulken og ca. 2 m lange rør. Dermed er det et stivt drag og du "svinger" pulken.

Pulkkjøring blir altid noe rykk og napp. Fjellpulken har visst i sit ny draget små fjærer innbygd. Svær strikke eller bilbugsertau er jo også en løsning ved taudrag.

Jeg liker best å dra med en lett sekk på med klær, dunjakke mv. Sekken fordeler drag-rykket fint på kroppen og tyngden av sekken gir litt enerti, så rykkene føles mindre. Den ene sekken har påsydd D-ringer, den andre har bare en tynn line- løkke stukket/sydd tverrt igjennom hoftebeltet. Dette vil alle kvalitetshoftebelter tåle.

I maskin preppet spor har parispulken en slik bredde, at den ikke helt kan bestemme sig til hvor den skal kjøre. Som rgel blir det delvis nede i den ene sporet, men "sidevingen" holden den på plass og rett kjøl.

Ved innfesting er det altid best å fordele belastningen, så det ikke blir en punkt belastning i materialet.

Men jeg håper da, at merprisen til Acapulka, fjellpulken mv. er berettiget og gir e bedre pulk.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.