Gå til innhold
  • Bli medlem

Suliskongen


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Skal paa langtur i vinter, og tusler forbi sulitjelma engang i februar. Hvordan er turen opp til Suliskongen? Er breen "trygg" aa gaa uten tau? Trenger en oeks/stegjern? Hvilke andre topper i omraadet er verdt et besoek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 1979 var det behov for å sikre over breen i juli. Men det gir deg neppe særlig holdepunkter for februartur i 2005. Bare for å skryte av at jeg har vært der...

I februar trenger du neppe stegjern. Breen var ikke så bratt og det var lite brefall. Men en del sprekker, delvis med tvilsomme snøbruer og blåis mellom. Vi hadde ikke stegjern og gikk på snøen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har bare vært der seinvintres (april/mai) og gikk da ikke i tau. Tror ikke det er vanlig å gå i tau. Men jeg vet at det er skiløpere som har havnet ned i bresprekker, så ufarlig er det ikke. Jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på å gå turen alene.

Kommer du opp fra Sulis, er den naturlige veien opp brefallet mellom Stortoppen (Sulistoppen) og Vacnachokka/Otertoppen. Hold helt til venstre (det gir seg selv dersom det er klart vær). Vet ikke hvordan det er å gå fra andre kanter. Mulig det lar seg gjøre å gå nesten utenom bre dersom man kommer fra nord?

-Ketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... og når det gjelder andre topper som kan anbefales i området:

Sorjoschohkka. Består av 3 topper som alle kan nås på ski uten å gå over bre. Overnatter du i Sojoshytta har du et fint utgangspunkt.

Blåmannen. Høyeste punkt på Blåmannsisen. Ikke noen markant spiss topp, men fenomenal utsikt. Blåmannsisen vil jeg påstå er en veldig snill bre. Har gått på den på ski både sommer og vinter uten å se sprekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Takk for tipsene. Det hoeres ut som det kan bli Suliskongen selv om vi ikke har med tau i pulken. Har titta litt paa den nordlige veien opp, men det ser ut som vi uansett maa gjennom det oeverste brefallet, og det er vel der sprekkfaren er stoerst. Dessuten ser jo nedkjoeringen paa "normalveien" slett ikke verst ut :evil:

Ane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.