Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars padleguiden


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å padle telemarkskanalen i sommer, i en ally.

Har akkurat bestilt padleguiden for telemark,og regner med å få mye glede og nytte ut av denne. Siden jeg er helt fersk innen paddling, så lurer jeg på om jeg må ta spesielle hensyn i forhold til guiden, når jeg bruker kano, og ikke kajakk. Ideelt setthadde nok kajakk passset meg best, men har ingen mulighet til å lagre den, så det blir en Ally.

Muligt at dette er et dumt spørsmål, men jeg har ikke peiling på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er stor forskjell på kajakk og kano, spesielt hvis man sammenligner kajakk og Ally.

Ally er en stor og lett farkost som ikke er spesielt gunstig i vind.

En kajakk derimot er lavere, tett konstruksjon som tåler både vind og bølger vesentlig bedre enn en Ally.

Derimot kan du lempe omtrent hva du vill i kanoen: Allyen min har bæreevne på 380 kilo, de vil si at med to normale personer har du ca. 220 kilo til overs til bagasje. En kajakk tar en brøkk del og har forsåvidt ikke plass til mer enn en brøkdel heller.

Telemarkskanalen er perfekt for kano. Min bror og meg, tok denne turen for noen år siden, og hadde med oss lavoo, stoler, oppblåsbare madrasser (200x90x20) og pumpe, masse mat, drikke i flere valører og annet nødvendig og unødvendig utstyr. Bare husk å feste alt samme forsvarlig fast i kanoen, i tilfelle velt.

Tips til Telemarkskanalen er å komme seg til Skien, ta båten til topps og padle ned igjen.

Husk at det er begrenset med teltplasser nedover, men campingplasser langs vann finnes med jevne mellomrom.

Lunde slusepark er et supert sted. Her har du restaurant med bevilgning, diverse arrangementer i løpet av året, dusjanlegg osv.

Om kvelden er det supert å padle ut på kanalen igjen og sitte stille og vente på at beveren skal dukke opp.

Så Telemarkskanalen kan by på en superkomfy friluftstur eller ikke, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det kun finnes kajakker som klarer en brøkdel av hva en kano klarer er ikke helt tilfelle - det finnes flere kajakker som er laget for langtur som klarer godt med vekt. Utfordringen er jo at ikke alt får plass nedi skottene så man må tenke med på hvordan man pakker.

I tillegg er jeg sikker på at kajakkene er mye raskere å padle en kanoen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at elementet "fart" på kano vs kajakk var så opplagt at jeg ikke tenkte på å ta det med.

Kajakker er jo rene speedbåter i forhold til kanoer. :-)

Pakker du kanoen "full" så kommer den lavere i vannet og dertil enda mindre fart.

Men da blir (iallefall Allyen) superstabil, kan nesten virke som at allyene trenger litt ballast.

Er du alene i allyen, kommer du nesten ikke utenom å legge i ballast for å "komme ned i plan".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er begrenset med teltplasser nedover, men campingplasser langs vann finnes med jevne mellomrom.

Ser at du har fått svar på spørsmålet ditt om kano/kajakk. Hvis du starter helt i Dalen, så er det viktig å være oppmerksom på at det kan bli ganske bra bølger på de tre første vannene (også Norsjø). Kano er mer utsatt for bølger enn kajakk (hvis en da ikke har spruttrekk). En kano fanger også mer vind.

Når det gjelder utsagnet fra Storli ovenfor, så er ikke dette lenger noe problem. Jeg har nå merket av mange fine teltplasser i utmark langs hele kanalen. Så det skal ikke være noe problem å overnatte på ferden!

God tur!

Lars Verket

forfatter av Padleguide for Telemark (www.padleguiden.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

Planlegger tur til Telemarkskanalen i kajakk.

Leser fra tidligere at man kan ta båten fra Skien og opp, og padle ned igjen. Men kan ikke se noe sted på kanalens nettside at det er mulig å ta med kajakk på båten.

Er det noen som vet noe om dette?

Vi har bare en bil og har da ikke mulighet til å stille en bil ved avgang og en ved ankomst lengre ned.

Hilsen Møyfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.