Gå til innhold
  • Bli medlem

Jomfru på tur... hvordan feste snøret til spolen?


Lassemann

Anbefalte innlegg

Fikk et fiskesett nå, og sitter og kløner noe j.... for å få festet snøret til spolen. Jeg kan sikkert spørre i butikken, men nå sitter jeg nå her :o

Spiller det noen rolle hvilken vei jeg snurrer opp snøret? Dersom jeg snurrer opp den veien som jeg finner naturlig (med klokka dersom jeg har hendelen pekene mot meg), så surrer den opp snøret så ujevnt - mest bakerst og 3-4 mm uten noe snøre foran på spolen.

Hvor hardt skal snøret surres opp? Skal det bare gli lett på plass, eller skal jeg gi det litt motstand gjennom fingrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt motstand mellom fingrene på snøret, be en holde snøret.

Er det en åpen haspelsnelle (sånn sak) Haspelsnelle.jpg så skal snella henge under stanga. Da skal du spole inn med klokka.

Snøret har du nok sikkert festet, men hvis ikke kan du knyte det fast med en uni-knute http://www.sotrahavfiske.no/tips.php?id=76. Vanlig knute funker også.

Håper hjelpen ikke kom for sent!

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi på vei hvertfall!

Snella ser veldig lik ut som den ja, bare at dersom jeg skal ha den under stanga må jeg sveive med venstrehånda. Har jeg fått snelle for skeivhendte??

Så nå spoler jeg inn, men snøret legger seg ikke jevnt. Det legger seg mest bakerst mot meg selv, og veldig lite i front, det blir faktisk 2-3 mm helt åpent foran :o

En annen ting og, den bøylen skal vel vippes bort før jeg fester knuta, for så å vippes tilbake igjen?

Dette er spolen jeg har: http://www.steggen.no/nettbutikk/fiskeutstyr/tica-libra-gb-3500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en liten tapebit over sena i bunnen så den ikke spinner. Husk å legge på snøret med motstand. Da legger det seg jevnt på spolen. Slå opp bøylen før du binder, og slå den tilbake og sveiv. Da skal snøret ligge i "snøreføreren" og fordele seg jevnt.

Edit: Alle slike sneller kan skifte side for sveiven. Oftest med en skrue på motsatt side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Så da var første "fisketur" gjennomført, den ble mildt sagt mislykket;

Fikk ikke kastet ut sluket mer enn 3 meter på det meste. Den stoppet ganske hardt slik at den ble slengt tilbake eller plask ned i vannet.

Men det rare er at spolen fortsatte å spinne rundt i full fart i et sekund etter, så snøret bare floket seg opp noe veldig. Tenkte at jeg kanskje ikke tok i nok i kastet, så jeg rappa til og der røyk snøret - ett sluk mindre.

Prøvde å justere bremsen frem og tilbake, av og på osv men det hjalp ikke stort.

Det hjalp litt å la være å føre snøret gjennom den første lille hanken på stanga rett ved snella, så det gled lettere, men det ble ikke bra. Etterhvert som snøret ble kortere og kortere etter x antall flokinger, begynte det å bli bedre og bedre.

Hele turen endte forøvrig med at jeg gikk på trynet på steinkanten jeg stod på, så foten til snella knakk tvers av. Så da trenger jeg tips til en ny snelle som er ENKEL i bruk :)

Noen som kan tenke seg hvorfor jeg ikke fikk kastet ordentlig ut? Har jeg surret snøret for hardt på spolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senet skal ikke gå gjennom det lille øyet ved snella. Dette er for å feste sluken når stanga ikke er i bruk og du ikke ønsker å demontere stanga. F. eks. ved kortere transport, pauser etc. Senet skal gå mest mulig fritt og rett fram gjennom stangringene. Slik som på bildet her:

4631900_1000646.jpg

Bremsen justerer du så du greier å dra ut litt sene hvis du tar i litt. Ikke skru til for hardt.

Spolen skal ikke snurre rundt når du kaster ut. Den skal være låst og senet skal nærmest rulle av spolen. Dersom spolen er for full kan det rulle av for mye sene og du får en stor vase med sene foran snella når kastete er avsluttet.

Sjekk at senet ruller lett av spolen ved å slå over bøyel og dra ut 10-15 meter med sene. Senet skal gli lett av og ikke lugge.

Når det gjelder sveiva, mener jeg at den skal være på venstre side, ellers må du bytte grep på stanga hver gang du har kastet ut før du kan begynne å sveive inn igjen. Dette føles unaturlig for meg, samt at sluken kan synke til bunnen og feste seg mens du holder på å bytte grep. Du venner deg fort til å sveive med venstra. Jeg holder stanga i høyre hånd med snellefeste mellom langfinger og ringfinger. Da når jeg sena fint med pekefingeren for å holde denne når jeg har slått over bøylen klar til kast.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har gjort noen grunnleggende feil her ja!

Litt vanskelg å bedømmer helt ut fra hva du skriver, men når du lurer på hvilken vei du skal sveive inn snøret på kan det tyde på at baksperra på snella ikke har vært innkoblet. Hvis du kunne sveive begge veier var det tilfellet. Hvis sena la seg på spolen slik at ikke hele spolen ble fylt av sene må det være noe veldig galt et sted!

Når du skal fylle på snøret fester du snella på stanga. Tre snøret gjennom nederste stangring, slå over bøylen på snella og fest med den knuten det var bilde av. Slå over bøylen og begynn å sveiv på. Spolen sene er på kan du få kompis til å holde med etikketten mot deg. Sveiv inn noen meter, stopp så opp og sjekk at sene ikke tvinner seg. I så fall på du snu senespolen. Det er hele tida viktig at snøret sveives fast på.

Sene skal fylles til spolen på snella er full, nesten. For mye gir floker, for lite gir korte kast.

Det er viktig å stille inn bremsen riktig. Når du drar i snøret skal du kunne få spolen til å gå rundt. NB ikke sveiva. Da er baksperra feil. Er bremsen for løst går spolen rundt når du skal sveive inn sluken, er den for stramt risikerer du at storfisk sliter sena.

Når du skal kaste holder du sena med pekefingeren. Slå over bøylen. Kast med stanga og slipp samtidig snøret med pekefingeren. Da skal sluken fly utover. Går den rett ned foran deg slapp du for sent, går den opp i været eller falle slapt ned bak deg slapp du for tidlig. Øvelse gjør mester!

Tips til snelle: Ei shimanosnelle i prisklassen 500 - 1000 kroner bør gjøre jobben. Sjekk bl.a. skittfiske.no.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, dette burde gå vesentlig bedre neste gang :lol:

Et spørsmål til: Hva betyr størrelsene man kan velge på snellene?

Ser f.eks. denne har str. 2500 og 4000: http://komplettfritid.no/product/shimano-super-gt-rb

Større tall betyr at man får mer snøre på snellen og snellen er generelt kraftigere og større. En feil mange gjør i starten er å bruke alt for tykt snøre og for kraftig utstyr. Skal du drive med innlandsfiske så er 1000 bra størrelse. 2500 er for sjøørret, 4000 er kanskje for kraftig sjøørret fiske/sjøfiske, og man får vel 6000-8000 som man gjerne bruker til laksefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 er en fin allrounder som dekker de fleste behov for innenlandsfiske (ørret, røye, åbbor, harr etc), men hvis du spesifikt vil f.eks. etter gjedda (og aller helst storgjedda) så ville jeg gått for størrelse 2000 som minimum, eller investert i ei snelle a la Ambassaduer :lol: . Størrelse 500 (og jeg mener 250) finnes også, men dette er mer siktet på ultralett-fisket, dvs veldig lett utstyr som bare tåler de minste slukvektene. Betyr ikke at utstyret knekker lett som det, men det er en merkbar forskjell.

Feste av snøret på snella; dra ned til en sportsbutikk som har endel fiskeutstyr. De selger, og legger på, snøret for deg, og da blir det bærre lækkert! Du får sikkert noen gode tips om hvordan du kan stille inn slurebremsen, slukknuten, og en veiledning i valg av sluker, spinnere og andre kroker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.