Gå til innhold
  • Bli medlem

Normer rundt gjensatt utstyr


popido

Anbefalte innlegg

Hei

Har søkt litt på forumet nå, uten å finne svar på mine spørsmål. Jeg lurer på hvilken oppfatning folk har til å ta med utstyr du finner i uteveggen? For eksempel hvis man støter på en ekspresslynge, skrukarabin etc. Finneren er vinneren? Varierer eventuelt dette i hvilke områder du klatrer?

Takker for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spesielt på klatrefeltene rundt Oslo er det vanlig å finne dyre expresslynger som henger i boltene oppover, og nesten alle toppankerne har skrukarabinere hengende. Dette er utstyr som eieren har gitt avkall på. Det eneste riktige er å plukke det ned, av to grunner. Det ser ikke pent ut og virker forstyrrende for vanlige turgåere som føler at turområdet blir forsøpla. Men viktigst av alt er sikkerhetsaspektet. Slynger og skrukarabinere som er gjenglemt på craget kan være potensielle dødsfeller, og man bør derfor plukke det ned før noen skader seg. Sist jeg var på Tokerud fant jeg gjenglemte slynger og skrukarabinere for over 20 000 kr som noen hadde glemt i fjellveggen. Finneren er vinneren sier jeg bare da. Noen ganger bruker jeg gjenglemte slynger og karabinere som henger i veggen til å trene på førstemannsfall fordi jeg vil spare mitt eget utstyr.

Men det vanlige er å bare plukke det ned, på samme måte som vi tar med oss søppel og tomflasker vi finner i fjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill! Har selv hatt denne oppfatningen, før inntil nylig jeg hørte med noen som mente dette var fyfy. Av den grunn at muligens den som eier utstyret planlegger å hente det ned igjen på et vis.

Noen som har andre oppfatninger av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er stor forskjell på utstyr som er gjenglemt ,sitter fast (kiler f.eks) eller satt igjen pga retur i fjellvegg og utstyr som er hengt igjen for å brukes. En skrukarabin i et toppanker f.eks. er nok ment som en bruksgjenstand og ikke som noe som finneren vinner! Å fjerne en slik kan brått sette en klatrer i problemer i det han når opp til ankeret og forventer at skrukarabinen er der! Ekspresslynger som henger på rekke oppover ei rute kan tyde på at en eller flere klatrere driver å øver på denne og ikke gidder å ta ned slyngene for hver gang. Noe helt annet er det selvsagt hvis de samme slyngene henger i månedsvis og tydelig er avskrevet.

Kjenner til et tilfelle hvor et par klatrere hadde jobbet på ei tynn teknisk rute. Det endte med en saftig suser og slutt for dagen. Sikringene oppover måtte henge igjen for senere henting. Da hadde en eller annen rappelert ned ruta og plukket med seg alt. Var ikke akkurat konsensus i miljøet på at finneren var vinneren for å si det slik!

En diskusjon rundt temaet her:

http://forum.steepstone.com/viewtopic.php?t=1321&sid=59f4691ca28f3052efa91d07f288abcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se for deg følgende, du er på fjellet og vil ha basecamp. Du setter opp telt og gjør leir. Neste dag går du en tur og når du kommer igjen er alt stasjet ditt er borte "finneren er vinneren"?

Folk som henger igjen utstyr gjør det fordi de jobber med en rute eller fordi de ikke greide å få ned utstyret på slutten av en lang slitsom økt. Så på bolta felt kan du regne med å få en del pepper om du stikker av med utstyr... Hvorfor skulle folk gidde å henge giejn stasj for 20 000, som i eksempelet til adler? Greit at vi nordmenn er rike, men det får da være måte på.

Skrukarabienere som er donert til toppankerene, hører hjemme på toppen av ruta! Til glede for andre klatrere som da slipper å tre igjenom, men bare kan klippe seg innpå.

En gjenglemt kile i fjellet derrimot kan du plukke med deg. Om jeg ville brukt andres utstyr er en helt annen sak, da du ikke kan vite hva det er utsatt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viktigst av alt er sikkerhetsaspektet. Slynger og skrukarabinere som er gjenglemt på craget kan være potensielle dødsfeller, og man bør derfor plukke det ned før noen skader seg.

men alligevel så...

... bruker jeg gjenglemte slynger og karabinere som henger i veggen til å trene på førstemannsfall fordi jeg vil spare mitt eget utstyr.

Finder du en hel rekke med slynger på en rute er det jo oplagt at der er folk som jobber med projektet. På samme måde er det vanlig at en karabin eller slynge i nederste bolt på nye ruter, er et tegn på at ruten ikke er åpen enda, og denne kan du heller ikke fjerne. Du kan jo fjerne udstyret fra ruten hvis du slev vil klatre den, men så kan du samle det og efterlade det ved ruten - evt i første bolt...

Dra du hjem fra klatrefeltet med "nyt" udstyr for 20.000,-, vil jeg sige det er tyveri, da du umuligt kan ha handlet i "god tro" - hvem efterlader for 20.000,-? Ingen - det siger sig selv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på. Er du på et crag en dag og det henger igjen slynger, tar du de ikke med deg. Men frekventerer du stedet og det alltid henger slynger på ei (åpen) rute og du aldri har sett noen som faktisk klatrer der, syns jeg det må være kurant å ta dem med seg. Men man rappellerer IKKE ned for å hente de, skal det gjøres i god stil skal man klatre ruta og strippe den på vei ned. Konklusjonen for de som klatrer og henger igjen utstyr blir jo da at skal du jobbe med ei rute får du passe på å ihvertfall være der, drar du til Syden i to uker kan det være en fordel å ta ned slyngene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å feste en liten laminert lapp på øverste og nederste festepunkt?

Da kan man jo forklare at dette er et prosjekt som er i bruk, gjerne med eiers navn, tlf.-nummer og dato.

Da vet alle som kommer dit hvem sitt utstyr, hvor lenge det har hengt der.

Da kan man til og med ringe å spørre om det er greit å klikke seg inn på utstyret som allerede henger der?

Trenger det være vanskeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på rypejakt i Finnmark til høsten. Jeg legger igjen noen patronesker rundt omkring på vidda, så lipper jeg å bære alt med meg fram og tilbake siden jeg skal jakte flere dager. Legger også igjen pølser og ekstra varme klær, og sprer det utover.

Eller er det så forbanna vanskelig å rydde opp etter seg når man har vært på tur, enten man nå klatrer et fjell, eller er smartere og går rundt? Fargerike innretninger fra Oslo sportslager har ingenting i naturen å gjøre når du selv er på vei hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har klatret litt vet at slynger som henger på en boltet rute tilhører noen som jobber på den. På noen felt henger det slynger fast på populære ruter. Hvis tar disse blir det ansett som simpelt tyveri, uansett hva du måtte gi som begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latterlig!

Koffor i alle dager e det latterlig? Syns du skrot og metall med nylon hører hjemme i naturen?

Min oppfattning av saken er at det er greit å ta gjenglemte kile, kammer, slynger osv. Du klarer fint å se om noen jobber med en rute, eller om det har hengt der en god stund og er moden for museeum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har klatret litt vet at slynger som henger på en boltet rute tilhører noen som jobber på den. På noen felt henger det slynger fast på populære ruter. Hvis tar disse blir det ansett som simpelt tyveri, uansett hva du måtte gi som begrunnelse.

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koffor i alle dager e det latterlig? Syns du skrot og metall med nylon hører hjemme i naturen?

Min oppfattning av saken er at det er greit å ta gjenglemte kile, kammer, slynger osv. Du klarer fint å se om noen jobber med en rute, eller om det har hengt der en god stund og er moden for museeum.

Det er forskjell på gjenglemt utstyr og det å plukke ned/kaste prosjektslynger. Min uttalelse var ment til utstyr som tilsynelatende kan se ut som det er hengt igjen, i forbindelse med at noen f.eks jobber med en rute, eller noe sånt. Mulig at jeg ble misforstått, det beklager jeg i så fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har sett folk plukke ned prosjekslynger som er så nedslitt at det er direkte farlig å bruke de, seinest i forrige uke var det noen som plukket ned en slynge fra Myggveggen som hadde et så dypt slitasjehakk at det så ut som den kunne ryke hvert øyeblikk. Det er vel ingen fasit på disse spørsmålene som blir stillt i denne tråden, men må handle med fornuft og respekt både når man plukker opp gjenlagte/gjenglemte gjenstander, men også når man etterlater seg gjenstander både på bakken og i fjellveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg klatrer ikke, men på turer utenfor merkede ruter kan vi ofte finne bålplasser eller koier hvor det er tilgjengelig utstyr som sag, øks, snø spade, fiskeutstyr, kano, presenning, ved, mat og kaffe. Bruker det som trengs, men forlater det som jeg selv ønsker å finne det igjen. Ødela sagbladet på bågasaga tok med meg bladet og kjøpte nytt 2 faktisk, dro opp igjen 3 uker senere og montert sagbladet og la igjen et extra. Maten har jeg ikke rørt for det har ikke vert nødvendig, men tenk hvor godt det hadde vert med en kopp kaffe en gang hvis man hadde gått tom.

Kan ikke direkte sammenlignes, men tanken er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å feste en liten laminert lapp på øverste og nederste festepunkt?

Da kan man jo forklare at dette er et prosjekt som er i bruk, gjerne med eiers navn, tlf.-nummer og dato.

Da vet alle som kommer dit hvem sitt utstyr, hvor lenge det har hengt der.

Da kan man til og med ringe å spørre om det er greit å klikke seg inn på utstyret som allerede henger der?

Trenger det være vanskeligere?

Det blir litt drøyt, vis en person henger igjen slyner på ett prosjekt (som ikke er lukket) så må alle som vil på den ruten få låne de uten å måtte spørre...

har hvertfall ingenting i mot at folk låner mine prosjekt slynger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.