Gå til innhold
  • Bli medlem

fjelltur Haukeliseter - Ådneram


espkar

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg antar at du mener Haukeliseter. Det blir også et spørsmål om dere vil/skal ligge i telt eller bruke Turistforeningens hytter.

Med telt og "greier" blir vekten mye høyere, og farten laver.

Det er også et spørsmål om trening, selv om dere er godt trent fysisk, så vil jeg anbefale noen treningsturer med en sekk lik den dere kommer til å gå med.

Sommer der oppe, starter normalt ute i juli.

Det er mulig å gå turen fra Haukeliseter til Ådneram på 8-9 dager, men da er det ikke lagt inn noen hviledager/fiskedager.

Det enkleste er å gå inn på Turistforningens planleggingssider, og sjekke ruter/hytter og tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 8-9 dager har dere fryktelig god tid vil jeg si. Har selv gått turen på fire dager, men da ble det litt lange etapper.

5-6 dager bør være rikelig, også med tung sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 8-9 dager har dere fryktelig god tid vil jeg si. Har selv gått turen på fire dager, men da ble det litt lange etapper.

5-6 dager bør være rikelig, også med tung sekk.

Det er en fremragende prestasjon å gå mellom Haukeliseter og Ådneram på 4 dager..

Men jeg er ikke sikker på at jeg vil anbefale andre å prøve. Det kan bli vanskelig å finne tid til fisking......

Etter en rask opptelling får jeg 51 "standar"timer i alt, og da rekner jeg med at Flatstøldalen går med drosje.

Det blir 12-13 gåtimer pr dag. Nå er det nok mulig å gå inn noen timer på enkelte av strekkene, men til gjengjeld må det også legges inn pauser.

Rett og slett for å få inn nok kalorier (ta med marsipan,) Etter min erfaring (og her har du da gjort andre erfaringer enn meg) så blir det veldig trått etter en 9-10 timer gåing, og det blir for meg umulig å opprettholde farten i så lang tid, Og dette skal gjentas i 4 dager.

Min erfaring er i tillegg at noen av timeanslagene (f, eks mellom Mostøl og Krossvaten) ikke er for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100kr dagen, dyrt? Relativt, ok, men mat som er frysetørret koster mer enn fryst mat, og veier mindre.

100kr dagen er nok litt under hva jeg hadde lagt av til matpenger

Frokost - Havregrøt 5 kr dagen??

Lunsj - Real turmat 50kr dagen

Mellommåltider, sjokolade, nøtter etc 20kr dagen

Middag, toro grytepose med ris eller potetmos som tilbehør, 30-50 kr dagen

Kveldskos, tørket kjøtt, rett i koppen, div - 20 kr dagen..

Har ikke tatt mye overslag her så de reelle prisene er nok litt høyere, men bare for å vise at man må ha mat på tur også:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tenker å gå samme turen i sommer. Har lest et sted at det skal være bra å fiske i Pøylåna (ved Blåsjø). Men hadde vært bra med noen flere tips!

Når det gjelder mat kommer jeg til å ta med litt selv, og ellers satse på å kjøpe i hyttene. Er verdt å betale litt for å spare noen kilo på ryggen.

Noen som har noen anelse om hvordan forholdene på denne strekningen pleier å være i midten av juni? Tenker på vannføring og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur er det i området, om sommeren?

Har tenkt å droppe soveposen og erstatte den med en foret jervenduk og en fleecepose, og liggeunderlag selvfølgelig. Hørtes det ut som en plan eller er det helt " hull i hodet" ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken temperatur er det i området, om sommeren?

Har tenkt å droppe soveposen og erstatte den med en foret jervenduk og en fleecepose, og liggeunderlag selvfølgelig. Hørtes det ut som en plan eller er det helt " hull i hodet" ? :)

Ruten fra Haukeliseter til Ådneram (som tar minst en uke) er stort sett uten trafikk i midten av juni, og det er mange gode grunner for dette.

Det kan være folk på noen av hyttene, som f. eks Mostøl, men de kommer nedenfra og går tilbake samme vei.

Forholdene kan være ekstreme, med mye vann og temperaturer ned mot null (og under). Det kan bli svært vanskelig å bevege seg pga 20-30 cm nysnø eller det kan også hende at alt blir glassert av is.

Jeg forslår du tar en test-tur opp i høyere strøk nå, for å teste det utstyret du ønsker å bruke.

Forholdene i juni kan lett bli lik de forholdene du har i de nære heiene nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok i minste laget hvis du ikke har superlett utstyr ellers.Som REJOHN skriver kan det være ganske tøffe forhold på den tiden. Det betyr at man bør ha med seg mer utstyr for sikkerhetens skyld. Ting kan festes utenpå sekken, men det gir dårligere bærekonfort. Pakk ned utstyret du har, så får du se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk fra Haukeliseter til Lysebotn i begynnelsen av august 2008. Jeg skrev en liten dagbok som ble lagt inn på www.friluftsliv.no, men jeg tror ikke du finner den der lenger.

Forholdene var stort sett bra da jeg gikk, bortsett fra at det regnet en del. Jeg gikk med en sekk på ca. 22kg, noe som skulle vise seg å være litt for mye. (Jeg veier i underkant av 70kg.) Fikk litt problemer med knærne i slutten. Jeg hadde med et telt og overnattet oppe ved kaldevatn etter å ha gått fra Bleskestadmoen. Her oppe var det faktisk ned mot 0 grader den natten og det lå igjen mye snø som en stor flokk reinsdyr hadde oppholt seg på like før jeg kom. Jeg gikk fra Haukeliseter fredag ettermiddag og var nede i Lysebotn torsdag kveld, men da hadde jeg fått skyss fra Nilsebudammen. Dette er nok noe raskere enn jeg vil anbefale andreå gå.

Det er bra ørretfiske ved krossvatn og så nord i Blåsjø, i "Pøylåna". Her var det nernest ubegrenset med bekkerøye fra ca. 300gr. og oppover.

Hvis du er interessert så kan du få min turbeskrivelse. Bare gi meg en adresse så kan jeg sende den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.