Gå til innhold
  • Bli medlem

Padling på Romeriksåsen


Anbefalte innlegg

Hei, Fersk kanoeier her.

Jeg plnleger noen fototurer på Romeriksåsen i sommer. er det noen her som vil anbefale noen gode padlevann?

Er relativt dårlig på å bære (: så adkomst er viktig.

Har forløpig bestemt meg for Råbjørn.

/Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øyangen er fin. Blant annet noen koselige holmer for overnatting.

Vålsjøen/Tisjøen på Minneåsen kan også anbefales. Spesielt Vålsjøen har mange artige kanaler innimellom torvøyer.

Skulle du brått få lyst til å bære litt er det en fin tur å starte sør i store Byua, via Veslebya, Agavatn, Tisjøen og Vålsjøen.

Har du tralle er Fjellsjøen lett tilgjengelig. Gapahuk for overnatting. Bra fiske.

Ikke alt som strengt tatt er Romeriksåsen her, men såpass nært at jeg tar det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe ja det stemmer jo. Leste nok litt fort, men tusen takk for info angående arter så jeg vet hva jeg evt skal bruke til agn. Ser at det er mange sjøer der. Og noen skogsbilveier. Sikkert fint for en rundtur med kanoen hvis man har med tralle i tillegg. Fiskekort på inatur.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvordan var turen, eller kanskje det er noen andre som vet ?

Jeg tenkte å ta turen til Vålsjøen/Tisjøen i morgen, og siden jeg skal dra med unger, hund og ei med dårlige hofter så lurer jeg på :

1) er det mulig å kjøre helt inn til vannene i dag, eller er det stans pga våløsning

2) er det noen grillplasser i området

Annet ?

/på forhånd takk, rote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen gikk for bare et par dager siden så det er mulig å padle. Veien over Minnåsen er åpen hele året så tilkomsten er lett. (Veien inn mot Byua, Byrudveien, derimot er stengt i vårløsninga).

Du kan parkere akkurat der du kommer opp til Vålsjøen fra Hurdalsia. Her er det parkering til et par biler og ei lita brygge. Er p opptatt kan du laste av kanoen og parkere på parkeringsplassen Hermodsplass et par hundre meter lenger vest.

Det er ingen offisielle grillplasser i området, men mange steder som blir brukt til bålbrenning. Et fint sted er neset på vestsida av Tisjøen litt før du kommer inn til den lille holmen. Holmen er også fin. Såpass liten at du kan ha bikkja løs der også. Neset sv i Vålsjøen er også mye brukt. Kan være verdt å ta med fiskestang og gjeddewobbler.

Kaldt vann! Kle dere godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du knutis, denne beveren som brukte å holde hus på østsiden av Tisjøen (rett nord for der Vålsjøen og Tisjøen går sammen), vet du hvor denne har tatt veien? Er den skutt, eller mulig flyttet nordover, (Nordsterna)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du på vestsida, rett nord for der sjøene går sammen? Der den store beverhytta er? Har sett spor ved den i vår så den beveren er på plass. Er det noen på østsida så kjenner jeg ikke til den. Sjelden jeg er akkurat der. Er 2 år gammel beverhytte der bekken fra Agavatnet kommer ned, var bever der i fjor, men så ikke spor der for en mnd siden selv om det var råk. Det har dessuten dukka opp ei hytte helt i nordenden i løpet av de siste par åra. Der hadde det vært stor aktivitet tidligere i vår. Nordstjerna (der bekken fra Bjørtjern (=bevertjern!) kommer) har jeg ikke vært innom i det siste.

Kjenner ikke til at det er skutt noen, men vet at MEV selger beverkort for området. Tror etterspørselen etter disse er ganske liten. Isen går så sent at jakta ofte blir vanskelig. Prøvde selv i fjor, men kom aldri nærmere enn at jeg hørte beveren satt og gnagde på en kvist inne i et tett kratt.

Rotehodet: Hyggelig å høre at dere hadde en fin tur! Vålsjøen er veldig hyggelig for slike småturer! Bra med gjedde der, prøvde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har tenkt å prøve Knutis sitt tips om Vålsjøen i helga. La merke til at det er drikkevannskilde. Vet noen om det er ok å slå leir ved vannet?

Kjørte forbi der en dag og det så fint ut der oppe.

/Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg husker i farta så står det på skilt ved Tisjøen at bading er forbudt. Husker ikke om det står noe om camping. Har ikke sett skilt ved Vålsjøen. Har ligget i der telt der selv flere ganger. Burde vel ha undersøkt litt..... Et flott omeråde. Fine leirplasser flere steder. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det står noe slikt som at bading og forurensing er forbudt. Det er ikke noe generellt forbud mot leirslagning der så vidt jeg vet, men de prøver å begrense det noe. Blant annet fjernet de en gapahuk på en av øyene. Et forbud mot leirslagning ville uansett ikke hadde noen virkning på vannkvaliteten i forhold til all den andre virksomheten i området rundt. Bilvei, skogsdrift, beitedyr, langrennsløyper, bikkjelufting etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Tipper det er Øyangen i Jeppedalen i Hurdal det er snakk om? Du kan kjøre inn dit hvor veien er like ved sjøen første gang. Her er Lyngtua parkeringsplass og det er lettvint å bære/dra kanoen ned til vannet. ca 50-100m. Tror det er mulig å trille også. Kjøring videre innover krever tillatelse, evnt at du skal besøke noen som bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.